Orm på bettet i Göteborg

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • harbard
    • July 2002
    • 1085

    Orm på bettet i Göteborg

    En orm på Universeum visade prov på dålig samarbetsvillighet:

    <<<^:>*
    Aquaflora länksamling Alger Bakgrund Miniakvarier Walstad-metoden
    Foder Bananflugor Guppy Killi Fiskrum Akvaristisk startportal Småkryp
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Ja, vilken stor nyhet att en orm har bitit i skjortan på en djurvårdare
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • harbard
      • July 2002
      • 1085

      #3
      Om ormen kommit lös hade den haft lätt att ta sig till Mölndalsån.Via en kort tur i älven hade den kramgo'a vännen kunnat simma långt upp i Säveån och då hade vi kanske fått se andra rubriker...
      <<<(^:>*
      Aquaflora länksamling Alger Bakgrund Miniakvarier Walstad-metoden
      Foder Bananflugor Guppy Killi Fiskrum Akvaristisk startportal Småkryp

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48147

        #4
        Ursprungligen postat av harbard
        Om ormen kommit lös hade den haft lätt att ta sig till Mölndalsån.Via en kort tur i älven hade den kramgo'a vännen kunnat simma långt upp i Säveån och då hade vi kanske fått se andra rubriker...
        <<<(^:>*
        Säkert

        Jag har faktikst en gång blivit biten av en orm och blev då smittad med Hepatit spec.

        Hade denna händelse skett i dagens värld där alla skithändelser blåses upp enormt så hade det säkert varit på löpsedlarna på alla kvällstidningar och förstanyhet i alla nyhetsprogran på TV, eftersom händelsen var tämligen spektakulär.

        Vi var med på en mässa i kalmar och där hade vi ett terrarium med en blodpyton (har för mig att det var en sådan) som var några meter lång. När mässan stängde för dagen plockades ormen tillbaka till affären (det var för kallt på natten i lokalen). Detta gjorde normalt en ormexpert, men en av kvällarna hade han inte tid utan jag fick göra detta själv.
        Ormen ifråga var dock synnerligen bitsk och hade förskansat sig på en platå i ett övre bakre hörn i terrariet. Jag försökte komma åt den med handen men kom inte åt för den gjorde utfall hela tiden. Detta pågick en stund och detta med ormar är ju himla spännande (tycker vissa i alla fall) så det samlades ett 30-40-tal personer som stod i en ring framför terriariet för att kolla på skådespelet.
        Då kom jag på den "geniala" den att försöka dra loss ormen med en sopborste som jag stack "upp i" den hopringlade ormen. Jag fick upp bortsen och drog till rejält men det gick inte att rubba ormen - den var rejält stark.
        Då satsade jag allt vad jag hade och slet till och ut flög ormen förbi mig och landade precis framför där åskådarna stod och den började snabbt ringla iväg.
        Detta ledde självklart att åhörarna skrek som stuckna grisar och flydde blint iväg åt allla håll. Montern bredvid och en cafeteria fullkomligt jämnades med marken när de flydde rätt igenom dessa utan att väja för något.
        Några stod dock kvar helt paralyserade av skräck - själv satte jag av efter ormen och precis innan den skulle till att krypa in under den raserade kafeterian slängde jag mig fram för att ta tag i den. Jag fick dock greppet lite för långt bak huvudet, så den vände snabbt på huvudet och bet till rejält i underarmen. De har ju några hundra tänder, så det kändes och syntes rejält (blodet sprutade och armen började svullna upp). Jag flyttade dock snabbt fram handen så den inte kunde komma åt mig och förpassade den till en transportlåda som fanns med.

        Så på detta sätt gick det till när jag fick Hepatit spec.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Shepard

          • March 2003
          • 13992

          #5
          Ursprungligen postat av harbard
          Om ormen kommit lös hade den haft lätt att ta sig till Mölndalsån.Via en kort tur i älven hade den kramgo'a vännen kunnat simma långt upp i Säveån och då hade vi kanske fått se andra rubriker...
          <<<(^:>*
          Tja, så här års hade den nog inte kommit så långt alls
          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
          Min profil
          Mitt galleri

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            Detta skulle jag velat ha sett!
            Men jag undrar vilken del av äventyret som skulle kommit på löpsedlarna, om att du blev biten av ormen eller att du slängde omkring ormar på publiken!
            Jag vet vilken del jag skulle satsa en slant på.
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48147

              #7
              Ursprungligen postat av ansjo
              Detta skulle jag velat ha sett!
              Men jag undrar vilken del av äventyret som skulle kommit på löpsedlarna, om att du blev biten av ormen eller att du slängde omkring ormar på publiken!
              Jag vet vilken del jag skulle satsa en slant på.
              Nej, det kan man ju undra över.
              Dock, även utan löpsedlar så blev jag efter denna händelse känd som en stor ormexpert i Kalmar (detta trots att jag kan minimalt om ormar) och varje gång som t.ex. polisen skulle göra en utryckning till en lägenhet där de trodde att det fanns ormar, eller de kom in i en lägenhet där det fanns ormar så retirerade de och ringde efter mig - så fick jag komma och "ormsäkra" lägenheten innan de vågade gå in.
              Förvånansvärt förresten hur många "ljuskygga individer" det är som har ormar.
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • eriahl
                • April 2004
                • 5681

                #8
                Bäst säljande bild vore att få se någon flyga genom luften med armarna utsträckta efter ormen som i tidningen uppges till den ringa längden utav 12meter.
                Har sovit i ett rum där bla reptiler förvarades under ett symposium. Djuren var folks privata och till salu senare. Vaknar av ett jäkla liv om att en giftorm är lös. Det var bara en kungssnok men vilket liv det var ett tag
                "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                Kommentar

                • MattiasL
                  • September 2006
                  • 1479

                  #9
                  Citat: "Detta ledde självklart att åhörarna skrek som stuckna grisar och flydde blint iväg åt allla håll. Montern bredvid och en cafeteria fullkomligt jämnades med marken när de flydde rätt igenom dessa utan att väja för något."




                  Hahahahahahahahahahahahahahahahahahahaha

                  Synd bara att du fick dig ett bett. Händelsen var annars ytterst roande!
                  Qui audet adipiscitur!

                  Kommentar

                  • Aircut64
                    • July 2007
                    • 1207

                    #10
                    Ursprungligen postat av Micke_A
                    Tja, så här års hade den nog inte kommit så långt alls

                    haha sant

                    Kommentar

                    • Azur
                      • March 2003
                      • 12946

                      #11
                      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                      Säkert

                      Jag har faktikst en gång blivit biten av en orm och blev då smittad med Hepatit spec.
                      MAN BITEN AV DÖDLIG ORM
                      "Blodet sprutade och panik utbröt!"
                      En person i publiken vid Kalmarmässan bets svårt av en Blodpyton och fick uppsöka sjukhus. Brandskyddschefen i Kalmar säger sig inte känna till händelsen, men säger att paniken som utbröt kan ha varit livsfarlig. Kommunala politikern Sven Svensson säger: "Vi måste självklart titta närmare på reglerna och hur det kom sig att publiken utsattes för fara."

                      Kan jag få jobb hos Aftonbladet tycker ni?
                      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                      Kommentar

                      • Trollsvans
                        • November 2007
                        • 1118

                        #12
                        Tyvärr inte, du har på tok för korrekta källor för det där.
                        //Troll

                        Har man satt yxan i båten, får man ro som fan.
                        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1052011

                        Kommentar

                        Arbetssätt...