Svarta änkan etablerad i Sverige

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • harbard
    • July 2002
    • 1085

    Svarta änkan etablerad i Sverige

    "det inte en fråga om, eller när, svarta änkan kommer att etablera sig i Sverige, den är redan här": http://gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=361&a=444633
    <<<(^:>*
    Aquaflora länksamling Alger Bakgrund Miniakvarier Walstad-metoden
    Foder Bananflugor Guppy Killi Fiskrum Akvaristisk startportal Småkryp
  • JojjeN
    • June 2008
    • 3567

    #2
    Jag känner mig inte särskilt orolig, det finns bra mediciner.
    Tillbaks efter paus.

    Kommentar

    • Freakmange
      • January 2006
      • 319

      #3
      som jag förstod så fanns det väl inget serum mot bett från svarta änkan i sverige,lite olustigt när det kommer "främmande" arter, om det påverkar något på våran fauna
      Shovel Power

      Kommentar

      • Fanbyalperna

        • September 2005
        • 752

        #4
        Ja man vet aldrig hur den långsiktiga påverkan på näringskedjan och naturen är så det är inte bra att det kommer in nya arter hur som helst. Se bara på kanadagässen som blivit en landsplåga.
        Har inte alltid rätt, men fel ibland

        Kommentar

        • MattiasL
          • September 2006
          • 1479

          #5
          Och så har vi ju den giftiga luffarspindeln som etablerat sig. Jag säger bara det, hellre blir jag biten i benet av en svart änka än av en luffarspindel! http://www.spiderexpert.com/faq.htm
          Qui audet adipiscitur!

          Kommentar

          • PatricJ
            • April 2008
            • 8

            #6
            Sedan många år har man ju läst om denna svarta änka som i Sverige av och till har påträffats antingen i banankartonger eller i importerade bilar. Och genast skickas polisens insatsstyrka till angrepp mot denna lilla elaking, såsom att det handlade om internationell terroristbekämpning...
            Det hela är aningen komiskt tycker jag. I USA och Kanada har de levt med spindeln länge, och det har där inte lett till en nationell katastrof. Men i Sverige framställs det som att det det kommer att innebära det.

            Svarta änkan har ofta framställts som att den är en av de absolut farligaste spindlarna trots att det finns flertalet mycket farligare spindlar och att dödsfall är extremt ovanliga, vad jag förstår nästan lika ovanliga som dödsfall efter getingstick.

            Med tanke på att både norra USA och Kanada har ett klimat som är likt Sveriges så är det inte konstigt att den etableras här. Säkert har den varit etablerad i södra Sverige sedan decennier utan att vi vetat om det. Den är inte aggressiv och det kanske är orsaken till att vi inte vetat det. Kanske en och annan insjukning har varit ett bett av en svart änka och man trott att det berott på något annat?

            Ska jag säga som det är så är jag nog mer rädd för att bli stucken av en bålgeting än biten av en svart änka...
            Senast redigerad av PatricJ; 23 September 2008, 20:21.

            Kommentar

            • erikthur
              • March 2004
              • 9953

              #7
              Kanske dags att utlysa en tävling med ett stort (hm) hederspris (åtminstone)...
              Till den som först fotar en "vild" svart änka i Sverige.
              Killies is a lifetime passion

              Kommentar

              • smurfmats
                • February 2003
                • 3538

                #8
                Ursprungligen postat av PatricJ
                Sedan många år har man ju läst om denna svarta änka som i Sverige av och till har påträffats antingen i banankartonger eller i importerade bilar. Och genast skickas polisens insatsstyrka till angrepp mot denna lilla elaking, såsom att det handlade om internationell terroristbekämpning...
                Det hela är aningen komiskt tycker jag. I USA och Kanada har de levt med spindeln länge, och det har där inte lett till en nationell katastrof. Men i Sverige framställs det som att det det kommer att innebära det.

                Svarta änkan har ofta framställts som att den är en av de absolut farligaste spindlarna trots att det finns flertalet mycket farligare spindlar och att dödsfall är extremt ovanliga, vad jag förstår nästan lika ovanliga som dödsfall efter getingstick.

                Med tanke på att både norra USA och Kanada har ett klimat som är likt Sveriges så är det inte konstigt att den etableras här. Säkert har den varit etablerad i södra Sverige sedan decennier utan att vi vetat om det. Den är inte aggressiv och det kanske är orsaken till att vi inte vetat det. Kanske en och annan insjukning har varit ett bett av en svart änka och man trott att det berott på något annat?

                Ska jag säga som det är så är jag nog mer rädd för att bli stucken av en bålgeting än biten av en svart änka...

                men sen är det ju aldrig kul med främmande arter i vår natur. vi vet ju inte riktigt hur dessa krabater funkar i vår natur...
                tråden om fjärilars lek!

                Kommentar

                • Katharina
                  • December 2006
                  • 4045

                  #9
                  Hua... Jag har järnvägen bara 100 m från mitt landställe och när jag satt i jordgubbslandet med nävarna i jorden så fick jag syn på en helskum spindel.. Jag kom att tänka på den där luffarspindeln, är det inte den som det har rapporterats om att den följer med järnvägen???
                  Med risk för halshuggning så kan jag erkänna att jag dödade den rackaren bara för att vara på säkra sidan...
                  Ha dé bäst... Tina

                  Kommentar

                  • Ken Olofsson
                    • November 2006
                    • 8014

                    #10
                    Ursprungligen postat av Katharina
                    Hua... Jag har järnvägen bara 100 m från mitt landställe och när jag satt i jordgubbslandet med nävarna i jorden så fick jag syn på en helskum spindel.. Jag kom att tänka på den där luffarspindeln, är det inte den som det har rapporterats om att den följer med järnvägen???
                    Med risk för halshuggning så kan jag erkänna att jag dödade den rackaren bara för att vara på säkra sidan...

                    där har vi anledningen till allt regn i sommar.....
                    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                    Kommentar

                    • PatricJ
                      • April 2008
                      • 8

                      #11
                      Ursprungligen postat av Katharina
                      Hua... Jag har järnvägen bara 100 m från mitt landställe och när jag satt i jordgubbslandet med nävarna i jorden så fick jag syn på en helskum spindel.. Jag kom att tänka på den där luffarspindeln, är det inte den som det har rapporterats om att den följer med järnvägen???
                      Med risk för halshuggning så kan jag erkänna att jag dödade den rackaren bara för att vara på säkra sidan...

                      Usch ja, jag bor också ungefär 100m från järnvägen häruppe i Boden. Då är den snart här!
                      Ja teoretiskt kan luffarspindeln redan vara här om den har följt med ett tåg...

                      Kommentar

                      • Ken Olofsson
                        • November 2006
                        • 8014

                        #12
                        Ursprungligen postat av PatricJ
                        Usch ja, jag bor också ungefär 100m från järnvägen häruppe i Boden. Då är den snart här!
                        Ja teoretiskt kan luffarspindeln redan vara här om den har följt med ett tåg...

                        inte en chans att den är där....den lever bara där det är plusgrader...
                        när den stiger av stationen i Boden så kommer den att dra in sina små
                        fossingar och åka rakt ner till Skåne.....där väntar jag med 2 hagelbössor, en Mauser, och en annan mojäng som jag inte vågar nämna.....
                        Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                        Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                        Kommentar

                        • eriahl
                          • April 2004
                          • 5681

                          #13
                          Har vetat om det i flera år efter att själv ha fastnat i nätet men lever fortfarande. Bildbevis med taskig skärpa. Taget för flera år sedan. Hon är iofs inte så vild längre. Gäller bara att visa vem som bestämmer i nätet. Väntar ivrigt på hederspriset nu
                          Bifogade filer
                          Senast redigerad av eriahl; 24 September 2008, 05:11.
                          "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                          Kommentar

                          • Nina82
                            • January 2008
                            • 6610

                            #14
                            Ursprungligen postat av Katharina
                            Hua... Jag har järnvägen bara 100 m från mitt landställe och när jag satt i jordgubbslandet med nävarna i jorden så fick jag syn på en helskum spindel.. Jag kom att tänka på den där luffarspindeln, är det inte den som det har rapporterats om att den följer med järnvägen???
                            Med risk för halshuggning så kan jag erkänna att jag dödade den rackaren bara för att vara på säkra sidan...
                            Ha, ha... Ungefär samma sak hände mig när jag satt på toa . Såg en svarta änkanliknande spindel och var tvungen att döda den för att vara på säkra sidan ...
                            Måste ni sätta sådana här griller i huvudet på folk

                            12L 12L 24L 24L 24L 24L
                            38L 54L 54L 63L 450L

                            Kommentar

                            • Ken Olofsson
                              • November 2006
                              • 8014

                              #15
                              undrar om det inte var den svarta änkan som valsade in i mitt liv för 8 år sedan.....
                              Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                              Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                              Kommentar

                              Arbetssätt...