Överallt ser man

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • peterhaack
    • November 2004
    • 1752

    Överallt ser man

    Ta hand om denna katten denna hunden osv..

    Men varför finns det inte ta hand om den här ödlan eller ormen det är sällan man ser de alternativen, vad händer med de djuren?

    Jag vill gärna ta hand om en kungspyton eller en ödla leguan elle gecco eller kamelont..

    men nej vi har en katt du kan ta hand om eller hund... nej jag vill inte ha hund eller katt det har jag redan..

    ngn som vet ett bra ställe att hitta sånna djur som lämnats in och som man kan få ta hand om..?
    Siten där alla plantor växer PlantSwap!
  • Salta Katten
    • March 2008
    • 740

    #2
    Har aldrig hört talas om något sånt ställe, i alla fall inte som är inriktat på just sådana djur (men det skulle absolut behövas), de brukar väl släppas ut i skogen istället... Men en del som hittas ute lämnas in till djursjukhus. Har läst att Universeum ofta får "erbjudanden" om att ta över ffa folks sköldpaddor som ägarna tröttnat på. Så det kanske skulle gå att höra av sig till sådana ställen och anmäla intresse? Upphittade djur måste väl iofs rapporteras till polisen, men jag tror det är ovanligt att någon ägare hör av sig. Du kan ju även kontakta polisen och fråga var de gör av hittedjur av det slaget.

    Eller så försöker folk bli av med dem på Blocket, där brukar finnas gott om sköldpaddor som skulle behöva köpas/räddas i alla fall, kanske andra sorter med. Sidan repti.net har ett köp/sälj-forum, där finns också annonser om vuxna djur som behöver nya hem ibland, t ex http://www.repti.net/reptile_for_sale/246539.

    Hoppas du hittar nåt!
    Senast redigerad av Salta Katten; 18 August 2008, 23:30.

    Kommentar

    • mojle
      • August 2006
      • 26

      #3
      ring till frank som har terrariet i malmö, jag vet ett par stycken som har fått eller köpt reptiler (och en pappegoja) av honom som han har fått lämnat hos sig och jag tror att han iblad även förmedlar. En sak som är säker är att han säkert får in förfrågningar dagligen om han kan ta i mot djur.

      Kommentar

      • peterhaack
        • November 2004
        • 1752

        #4
        Vi blev med reptil igår via blocket =O)

        Men helt klart skulle det finnas ngn förmedling precis som för hundar o katter, det sägs finnas en etablerad stam av rödörade sköldpaddor i sverige som klarar av vinter och allt då det har släppts ut massor av sånna djur.
        Trist då vi bara satsar på ett visst antal djur ist för att se på det hela..
        Siten där alla plantor växer PlantSwap!

        Kommentar

        • NIC
          • January 2008
          • 5121

          #5
          Ursprungligen postat av peterhaack
          Ta hand om denna katten denna hunden osv..

          Men varför finns det inte ta hand om den här ödlan eller ormen det är sällan man ser de alternativen, vad händer med de djuren?

          Jag vill gärna ta hand om en kungspyton eller en ödla leguan elle gecco eller kamelont..

          men nej vi har en katt du kan ta hand om eller hund... nej jag vill inte ha hund eller katt det har jag redan..

          ngn som vet ett bra ställe att hitta sånna djur som lämnats in och som man kan få ta hand om..?
          Kom till Lund och jaga, här ska ju tydligen ringla runt en pyton, (el. boa) på rymmen..

          http://www.youtube.com/user/findingusernamesux11

          Kommentar

          • peterhaack
            • November 2004
            • 1752

            #6
            Nic fånga den så kommer jag =O))
            Siten där alla plantor växer PlantSwap!

            Kommentar

            • NIC
              • January 2008
              • 5121

              #7
              Ursprungligen postat av peterhaack
              Nic fånga den så kommer jag =O))

              Skulle tydligen ha gått till nåt sånt här..: Polisen fångade in den och la den i bilen,(?) men om man sen glömmer att veva upp rutan så händer det att de sticker... Ännu en "best of polisen". Hahaha!!!

              http://www.youtube.com/user/findingusernamesux11

              Kommentar

              • peterhaack
                • November 2004
                • 1752

                #8
                Ursprungligen postat av NIC

                Skulle tydligen ha gått till nåt sånt här..: Polisen fångade in den och la den i bilen,(?) men om man sen glömmer att veva upp rutan så händer det att de sticker... Ännu en "best of polisen". Hahaha!!!
                Ah smart guy

                Ja kan man inte tänka logiskt så är det väl snabbt hänt att "brottslingen" rymmer
                Siten där alla plantor växer PlantSwap!

                Kommentar

                • Salta Katten
                  • March 2008
                  • 740

                  #9
                  Ursprungligen postat av peterhaack
                  Vi blev med reptil igår via blocket =O)
                  Kul, vad blev det då?

                  Kommentar

                  • peterhaack
                    • November 2004
                    • 1752

                    #10
                    En underbar Grön leguan hur go som helst han har fått ranta runt i huset och kollat av det mesta dessutom en hylla vi hade pussel i(skall vi säga att vi har nog att göra i ngra månader)
                    Iaf så är han go och glad och äter som han skall och vid intag sker även utagg =O))
                    Siten där alla plantor växer PlantSwap!

                    Kommentar

                    • Mamma Mia
                      • December 2004
                      • 2504

                      #11
                      Finns en reptilsida repti.net. Man får inte "tigga" där men ofta dyker det upp annonser om bortskänkes osv. Annars är det nog en bra idé att ta kontakt med zoo - de får ju ofta djur dumpade hos sig!
                      Always look at the bright side of life

                      Kommentar

                      • Salta Katten
                        • March 2008
                        • 740

                        #12
                        Ursprungligen postat av peterhaack
                        En underbar Grön leguan hur go som helst han har fått ranta runt i huset och kollat av det mesta dessutom en hylla vi hade pussel i(skall vi säga att vi har nog att göra i ngra månader)
                        Iaf så är han go och glad och äter som han skall och vid intag sker även utagg =O))
                        Tror jag såg den annonsen... Vad kul! De är jättefina, som små dinosaurier. Har förstått att de gillar att klättra runt och hoppa mellan "träden" (eller möblerna ) fast det har du kanske märkt då ja...

                        Kommentar

                        • Blossom7
                          • March 2007
                          • 1182

                          #13
                          Ursprungligen postat av peterhaack
                          Ta hand om denna katten denna hunden osv..

                          Men varför finns det inte ta hand om den här ödlan eller ormen det är sällan man ser de alternativen, vad händer med de djuren?

                          Jag vill gärna ta hand om en kungspyton eller en ödla leguan elle gecco eller kamelont..

                          men nej vi har en katt du kan ta hand om eller hund... nej jag vill inte ha hund eller katt det har jag redan..

                          ngn som vet ett bra ställe att hitta sånna djur som lämnats in och som man kan få ta hand om..?
                          Såg senast idag på blocket en pyton som bortskänkes. Fundrade själv på att nappa men insåg att jag har tillräckligt med djur.


                          /B
                          "Var inte så positiv ljuset i tunneln kan vara ett tåg"

                          Kommentar

                          • saltbiff
                            • December 2006
                            • 607

                            #14
                            Ursprungligen postat av peterhaack
                            En underbar Grön leguan hur go som helst han har fått ranta runt i huset och kollat av det mesta dessutom en hylla vi hade pussel i(skall vi säga att vi har nog att göra i ngra månader)
                            Iaf så är han go och glad och äter som han skall och vid intag sker även utagg =O))
                            Kul! Grattis till en underbar liten varelse

                            Jag har själv en grön kille och han är ca 12 år, han tycker om att gulla kind mot kind och just nu gillar han sin nya trädgård... Undrar du nåt så fråga gärna!
                            Hoppas det går bra med eran lilla dino

                            5 söt+1 salt+1 damm med guldruda, leguan o en corgivovve

                            Kommentar

                            Arbetssätt...