Illa behandlad skäggagam

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ZeroEndorphin
    • June 2008
    • 2

    Illa behandlad skäggagam

    hej! har ganska så nyligen fått ta över min skolas skäggagam,
    den har inte blivit behandlad särskilt bra av mina "klasskamrater"
    dom har tex rivit av fjäll och struntat i att mata den,
    nu har jag haft den hemma i ett par veckor och den trivs jätte bra den har inte riktigt vant sig vid att bli behandlad bra för den e rädd och springer oftast och gömmer sig jag har inte gett den något namn ännu e nämligen inte säker på om det e hane eller hona hur kollar jag det?
    ps. Stämmer det att Skäggagamer ska bada i relativt varmt vatten (inte för varmt och ej för kallt alltså ljummet) minst 2 gånger i veckan?

    mvh Pontus Brodin
  • Nitra98
    • June 2005
    • 1987

    #2
    Hittade en sida med info om skötsel: http://www.morion.com/teo/svenska/erfarenhet/frame.html

    Lycka till med din nya kompis, skönt att den fått ett bra hem nu hos någon som vill den väl!
    Min zoon

    Kommentar

    • oskarwallin
      • February 2008
      • 1080

      #3
      BLi medlem på Zoonen.com där kanske du kan få mer hjälp än här eller kanske repi.net
      då detta är huvudsakligen ett akvaristik forum, men det finns säkert många som har Erfarenhter med reptiler här också. det bästa är ju att fråga på många forum och få mer information

      Man kan inte se könet på en skäggagam innan den är mellan 5-10 månader. För att avgöra vilket kön tycker vi att det är lättast att göra det när den är varm. Vi håller upp skäggisen med magen mot oss och drar försiktigt ut bakbenen åt sidan då finns det i ljumsken och ut en liten bit på insidan av låret några utstående vårtliknande punkter Dessa heter femoralporer, man kan även låta skäggisen ligga ner och ta tag i svansen och lyfta upp försiktigt då kan man se att det finns två bulor på undersidan av svansen ovanför analöppningen, dom heter hemipenis. Båda dessa sätt visar att det är en hane. Även honorna har vårtliknande punkter (femoralporer) i ljumsken och ut på insidan av låret men dessa är inte utstående som dom är på hanen. Om man lyfter på svansen och det finns en bula på undersidan, ovanför analöppningen då är det en hona.
      Man kan försäkra reptiler. Om en allvarlig sjukdom uppstår och reptilen måste behandlas av veterinär kan det bli dyrt.



      lycka till med din skäggis
      60,58 liter
      **Ducunt volentem fata nolentem trahunt**
      *Ödet leder den villige och släpar den ovillige*

      Kommentar

      • ZeroEndorphin
        • June 2008
        • 2

        #4
        Tack för all hjälp

        Kommentar

        • Morellen
          • November 2003
          • 4349

          #5
          det finns en sida som heter reptinet, där finns det jättemycket duktigt reptilfolk... tror att det är reptinet.se annars får du googla efter den
          http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=125188

          "Tänk om fiskar hade djupa akvarier med hallonsaft och bibliotekarier"
          (ur "vända på ända" - en ljuvlig bilderbok jag snubblat över på jobbet)

          Kommentar

          • fougner
            • February 2007
            • 218

            #6




            //Hampus
            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1233063

            Kommentar

            Arbetssätt...