Vandrande pinnar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mammarina
    • April 2008
    • 8

    Vandrande pinnar

    Har tyvärr gjort något så att alla pinnarna utom två dog. Vi fick, eller rättare sagt min dotter fick ett samhälle med 6 stora och 17 mindre pinnar. De bodde väldigt torftigt så jag sökte och frågade efter fakta. Inredde sedan deras hem med det som verkade vara bra.
    Oj oj oj de flesta dog ganska så på en gång. Vad hände? Var det chocken av att få det "fint" som gjorde det eller? På en Zoo butik sade man att det var i stort sett omöjligt att ta död på pinnarna. Nu har vi två kvar som jag verkligen vårdar ömt för att de ska överleva. Har upptäckt att favoritplatsen är i blåbärsriset. Den tidigare grenen används inte alls. Har sedan en murgröna och en nässla planterade i terrariet. Duschar på plantorna morgon och kväll. De får sallad varannan dag. Vill de ha det fuktigt eller torrt? Nu har vi ett nättak tidigare var det ett metallock med dålig ventilation i.

    Har någon tips eller råd så tar jag väldigt gärna emot dem.
  • qenzo
    • February 2005
    • 1747

    #2


    Lång länk men infon är rel bra
    Var det meningen att du skulle ta åt dig personligen?

    Kommentar

    • Grahn
      • June 2007
      • 17

      #3
      Det är inte så att salladen är besprutad med någe skräp mot insekter?

      Kommentar

      • Mammarina
        • April 2008
        • 8

        #4
        Jag sköljer salladen i renat vatten och tar bara bladen som är längst in. Är livrädd att även dessa två ska dö.......hemska tanke!

        Kommentar

        • Mammarina
          • April 2008
          • 8

          #5
          ???

          Ursprungligen postat av qenzo

          Hmmm ta åt mig av vadå?? Är inte säker på att jag förstår vad du menar.

          Kommentar

          • qenzo
            • February 2005
            • 1747

            #6
            Stod lite allt möjligt i länken, fattade det som att du sökte råd om inte bara fodret utan även övrig vård.
            Var det meningen att du skulle ta åt dig personligen?

            Kommentar

            • Salta Katten
              • March 2008
              • 740

              #7
              Äter de på växterna? I så fall är det nog inte så bra med murgröna, den är giftig!

              Kommentar

              • angrylinkan
                • August 2007
                • 265

                #8
                Ursprungligen postat av Mammarina
                Hmmm ta åt mig av vadå?? Är inte säker på att jag förstår vad du menar.
                hehe det där med "var det meningen att du skulle ta åt dej personligen" är bara hans/hennes signatur

                Är inte murgröna giftigt? Vet inte om vandrande pinnar tål det men.
                Jag hade vandrande pinnar för länge sen, (utan murgröna) dom förökade sig som galningar och levde länge.
                http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=1918467

                Kommentar

                • angrylinkan
                  • August 2007
                  • 265

                  #9
                  Ursprungligen postat av Salta Katten
                  Äter de på växterna? I så fall är det nog inte så bra med murgröna, den är giftig!
                  ojdå såg inte ditt
                  http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=1918467

                  Kommentar

                  • daniel_i_malmö
                    • April 2002
                    • 1103

                    #10
                    Det där med besprutat foder till vandrande pinnar är ett stort problem. Giftet som salladen besprutas med är ju avsett att döda just vandrande pinnar och andra djur som äter på salladen.

                    Så köp kravodlat och obesprutat, åtminstone till dina pinnar.

                    Själv har jag två arter just nu:

                    Phyllium bioculatum: http://images.google.se/images?q=Phyllium+bioculatum
                    och
                    Heteropteryx dilatata: http://images.google.se/images?q=heteropteryx+dilatata

                    Dessa ger jag uteslutande blad från vilda björnbär och hallon. Sådana plantor går att finna även här inne i centrala Malmö om man letar lite grann.
                    Malmö Akvarieförening
                    no hope, no harm, just another false alarm

                    Kommentar

                    • Mammarina
                      • April 2008
                      • 8

                      #11
                      Jag vill bara tacka alla så hemskt mycket för era goda råd och tips!
                      Tyvärr har även de sista två pinnarna dött. Jag hade verkligen inte någon tur med dessa. Konstigt värre må jag säga att jag hittade en sida från en Zoo butiks kedja som just rekommenderade att man satt in murgröna till pinnarna. Blir "lite" förbannad om det nu var orsaken till att alla dog. Är inte säker på om jag törs försöka med fler pinnar. Får se hur det känns i höst.

                      Trevlig sommar på er alla och hjärtligt tack för hjälpen!
                      Kram Mammarina

                      Kommentar

                      • illerfisken
                        • January 2009
                        • 313

                        #12
                        Ursprungligen postat av angrylinkan
                        hehe det där med "var det meningen att du skulle ta åt dej personligen" är bara hans/hennes signatur

                        Är inte murgröna giftigt? Vet inte om vandrande pinnar tål det men.
                        Jag hade vandrande pinnar för länge sen, (utan murgröna) dom förökade sig som galningar och levde länge.

                        hur fixar man en signatur?L kan man ha vandrande pinnar i ett växtligt terrarium med mossa och ormbunkar?
                        http://mfksweden.forum24.se/

                        Kommentar

                        Arbetssätt...