Afrikansk Jättetusenfoting

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PatricJ
    • April 2008
    • 8

    #16
    När jag sökte vidare på nätet efter både milliped och centiped så fick jag lite information. Bl.a. att millipeden kan utsöndra en illaluktande vätska om den blir rädd. Men jag hittade också en bild där de skriver centiped, fast jag tycker det ser ut som en milliped. Har de inte skrivit fel här?
    A picture of Centiped / Hundertfuessler hosted by travelblog.org

    Kommentar

    • Tamarind
      • February 2008
      • 482

      #17
      Jo det har de, det är en milliped på bilden! Millipeder kan delas in i fyra grupper, platta tusenfotingar, tusenfotingar som rullar ihop sej till klot, och två grupper av "vanliga" runda tusenfotingar. Vad jag förstår så är det bara den ena runda sorten som utsöndrar någon vätska. Generellt sett så kan man säga att de millipeder med starka färger tillhör den gruppen som utsöndrar den där vätskan, som kan ge utslag vid allergiska besvär.
      /Erika

      Kommentar

      • PatricJ
        • April 2008
        • 8

        #18
        Bra, då har jag lärt mig se skillnad på dem! :-)

        Jag läste också att det avråds från att hålla även i millipederna på grund av den irriterande substans (kan vara farlig för ögonen) de avsöndrar. Så det är alltså inte alla arter. Brukar ni som har en milliped ta upp dem och hålla dem i handen?
        Senast redigerad av PatricJ; 14 April 2008, 21:28.

        Kommentar

        • ize
          • May 2004
          • 612

          #19
          Vi har ju några arter av både millipeds (dubbelfoting) och centipeds (tusenfoting) i Sverige, varav iaf de små svenska dubbelfotingarna som jag har petat på rullar ihop sig till en kanelbulle och nästan luktar bärfis när de lessnar på fingrarna...
          Trygg nog att acceptera det jag inte kan förändra, styrka att förändra det jag kan, och förståndet att inse skillnaden.

          Amor vincit omnia

          Kommentar

          • Tamarind
            • February 2008
            • 482

            #20
            Jag lyfter, håller och härjar med millipeder ganska ofta! De vill nog mest vara ifred, men de är ju så charmiga... Min mörkbruna har aldrig utsöndrat nåt och de afrikanska jättarna har såvitt jag märkt aldrig utsöndrat nåt, däremot har min syster några mindre illrosa millipeder som lämnar efter sej knallgula fläckar på händerna som knappt går bort... Man får väl vara lite noga med att tvätta sej efteråt. Besökande småbarn brukar tycka att det är roligt att man försiktigt låter tusenfotingen gå över deras händer, men de får bara komma i kontakt med den bruna då den är beprövat "barnsäker". Barn ska hållas borta från kemikalier i alla former känns det som!
            Jag ska kika lite närmre på nästa svenska tusenfoting jag ser, har aldrig funderat på vilken underordning de tillhör...

            Kommentar

            • Salta Katten
              • March 2008
              • 740

              #21
              Åh, sådana där svarta har jag träffat på i vilt tillstånd, man kunde plocka upp dem och ha i handen. Jättehäftiga! De var inte farliga, men kunde bitas rätt hårt, sa en kenyan. Fast vi blev inte bitna, de verkade rätt snälla.

              Kul att man kan ha dem som husdjur!

              Kommentar

              • heljis

                • June 2003
                • 1150

                #22
                Här har du en tusenfoting som heter duga. Känsliga människor varnas!
                Martin Heljedal

                They can kill us. But they can't eat us, that's against the law.

                Kommentar

                • Verbal-slaughter
                  • June 2007
                  • 272

                  #23
                  Fyfan, bär hellre omkring en 4 m anaconda än rör en sån Men häftiga är dom!

                  Kommentar

                  • eriahl
                    • April 2004
                    • 5681

                    #24
                    Så onödigt att mata med levande möss för att det är häftigt i någons ögon. Sen vad det är som äter är bara att läsa på första sidan i tråden. Vete sjutton vad jag helst skulle bära på av dom två. Grön anakonda med tanke på längden och temperament knappast ensam. Annars gul anakonda så ok men lite kortare blir dom ju.
                    "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                    Kommentar

                    • Tamarind
                      • February 2008
                      • 482

                      #25
                      Bara så det inte blir missförstånd; den tusenfotingen i Heljis länk är alltså en centiped, rovdjur, de tusenfotingar som det pratats om tidigare i tråden är millipeder som är växtätare och troligtvis skulle bli uppätna av en hungrig mus.

                      Kommentar

                      • PatricJ
                        • April 2008
                        • 8

                        #26
                        Jo det var den filmen jag hade sett och först trodde det var en tusenfoting. Därav förklaringen att jag först blev förvånad över att jättetusenfotingar skulle var gulliga och lämpliga för barn! Detta djur är ju vidrigt...hellre skulle jag ta i en stor spindel än i den på filmen.
                        När jag har letat på nätet efter dessa djur så har jag upptäckt flertalet fall där man har blandat ihop centiped och milliped, så det är tydligen vanligt.

                        Patric

                        Kommentar

                        • Elaine
                          • May 2007
                          • 24

                          #27
                          Vill bara påpeka att de fotingar min son har inte är ett dugg aggresiva eller farliga på minsta sätt. Och de äter bara frukt o grönt, inte nåt "köttigare" än gurka.
                          De är så kallade Millipeds, och är väldigt lämpliga som husdjur.
                          Hälsningar Elaine

                          Kommentar

                          • Elaine
                            • May 2007
                            • 24

                            #28
                            Tänkte oxå skicka en bild på våran lite blyga "foting".
                            Bifogade filer
                            Hälsningar Elaine

                            Kommentar

                            • Elaine
                              • May 2007
                              • 24

                              #29
                              Här kommer en bild på den inte lika blyga "fotingen".
                              Och om ni vill veta så är den blyga en hona och den mera nyfikne är en hane.
                              De har parat sig ett antal ggr, så det är väl bara att vänta och se om det blir några småkryp sen kanske.
                              Bifogade filer
                              Hälsningar Elaine

                              Kommentar

                              Arbetssätt...