Afrikansk Jättetusenfoting

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Elaine
    • May 2007
    • 24

    Afrikansk Jättetusenfoting

    Hej!

    Är det nån som kan nåt om tusenfotingar?
    Min son har 2 stycken som vi tror har parat sig, annars vet jag inte vad de gjorde.
    Hur ser man skillnad på könen?
    Hur länge dröjer det isf tills man kan vänta sig resultat?
    Lägger de ägg?
    Hur många ungar brukar det bli?
    Brukar "fotingarna" ömsa?
    Isf hur ofta?
    Många frågor? Ja, men frågar man inte så får man inget veta. Och det kommer fler frågor sen.
    De är rätt så coola kryp faktiskt. Fast vi vill gärna veta mer om de och det vore kul att få kontakt med nån som har erfarenhet av såna.
    Hälsningar Elaine
  • patriksg
    • May 2007
    • 1705

    #2
    Många på www.zoonen.se har sådana, har vart inne på att ha något liknande själv
    Mvh Patrik

    Kommentar

    • Elaine
      • May 2007
      • 24

      #3
      Ok, Tack för tipset.
      Jag kan rekomendera dig att skaffa såna här "kusar" för dels så är de lättskötta och som jag skrev så är de coola oxå.
      Nu är det ju min son som har ett väldigt stort intresse för olika kryp, men jag delar hans intresse mer och mer faktiskt.
      Förutom "fotingarna" så har han både Eldbuksalamandrar och Klockgrodor. Med andra ord än så länge bara lättskötta små kryp.
      Och nu vill vi veta mer om de nyaste, dvs "fotingarna".
      Hälsningar Elaine

      Kommentar

      • Elaine
        • May 2007
        • 24

        #4
        Ingen som vet nåt???????
        Vi har iaf konstaterat att det är en hona och en hane, och de har parat sig ett flertal ggr. Så nu undrar vi hur länge dröjer det innan det blir några ägg och hur många?
        Hälsningar Elaine

        Kommentar

        • daniel_i_malmö
          • April 2002
          • 1103

          #5




          De är lite coola de där. Har varit lite sugen på att skaffa sådana men för tillfället får det räcka med dessa kryp här hemma:
          Heteropteryx dilatata

          Phyllium giganteum

          Phyllium siccifolium

          Insekter är kul
          Senast redigerad av daniel_i_malmö; 23 January 2008, 22:51.
          Malmö Akvarieförening
          no hope, no harm, just another false alarm

          Kommentar

          • Elaine
            • May 2007
            • 24

            #6
            Tackar för svaret!

            Men det står ingenstans hur många ägg de lägger, hur lång tid till kläckning eller hur länge det dröjer tills det blir ägg från att de parat sig.
            Hälsningar Elaine

            Kommentar

            • Tamarind
              • February 2008
              • 482

              #7
              Hej!
              Om det är Afrikanska Jättetusenfotingar du har, så läggs äggen vanligtvis under 2-4 veckor, men det kan variera lite. Hur länge de är "gravida" vet jag inte, kanske börjar de lägga direkt efter parning... Äggen (vanligtvis 200-500 stycken beroende på art!) ser ut precis som deras bajs, så städa inte! Det är oerhört viktigt att äggen inte torkar ut, spraya dagligen. När de kläcks är de pyttesmå och ljusa, utan ben eller ögon, efter någon månad når de nästa steg i utvecklingen och får ben och mörknar. De afrikanska växer långsamt, daggmasks-stora först efter ca 1,5 år!
              Hoppas du har fått svar på några frågor, jag rekommenderar boken "Giant Millipedes, the enthusiast's handbook" av Orin McMonigle.

              Kommentar

              • Elaine
                • May 2007
                • 24

                #8
                OK!
                WOW! 200-500 st ägg?
                Du det var inte illa!
                Eller kanske förresten. Tänk om det skulle vara hög andel som kläcks och överlever? Då blir det många tusenfotingar!
                Men nu har vi inte sett några ägg än, fast det är ju svårt och säga för vi har ju inte rotat runt direkt.
                Ja det ska bli spännande det här må jag då säga.
                Kul med ett svar från nån som verkar kunna lite om de Afrikanska Jättetusenfotingarna, för det är såna vi har. Och tack för boktipset.
                Det verkar ju annars vara lite ovanligt med dessa kuliga kusar som husdjur.
                Hälsningar Elaine

                Kommentar

                • Tamarind
                  • February 2008
                  • 482

                  #9
                  Jag tycker fler borde ha tusenfotingar, de är ju perfekta husdjur! VÄÄÄLDIGT lättskötta och billiga i drift, och så söta när de viftar med sina antenner åt en druva eller svamp eller nåt annat smaskigt! Själv har jag bara en tusenfoting, en mörkbrun. Magnar... Nära besläktad med de afrikanska jättarna men jag är osäker på exakt art... Min syster har en hel hög av varierande arter och storlekar, de är fashinerande djur och jag läser allt jag kan komma över om de!
                  /Erika

                  Kommentar

                  • Elaine
                    • May 2007
                    • 24

                    #10
                    Jag håller verkligen med dig om att fler borde skaffa sig tusenfotingar som husdjur. De är otroligt fashinerande och intressanta.
                    Fast jag ska villigt erkänna att första gången jag såg de i djuraffären så fick jag rysningar faktiskt, men jag förstod oxå genast att min son skulle bli alldelens till sig om han fick se de. Och mycket riktigt, när han fick se de så var det bara Tusenfotingar i huvudet på han. Så när ha skulle fylla år och fick frågan om vad han önskade sig så fick alla samma svar: En Tusenfoting eller pengar så han kunda köpa själv.
                    Så när då grabben fyllde år och fick 2 Tusenfotingar så var ju lyckan gjord.
                    Sedan har jag vant mig vid de och jag måste faktiskt säga att jag kan rekomendera dessa som husdjur för de är inte alls otäcka som jag trodde, tvärtom så är de rätt så trevliga.
                    Hälsningar Elaine

                    Kommentar

                    • PatricJ
                      • April 2008
                      • 8

                      #11
                      Hejsan!

                      Jag är helt novis i detta ämne. Hittade hit genom att jag sökte på jättetusenfoting på Google. Efter att ha funnit filmklipp på youtube där en jättetusenfoting äter upp en tarantelspindel samt en mus så uppstod blandade känslor. Dels en fascination och dels en rysning. Inte för att jag har fobi, men jag tycker som de flesta andra människor att spindlar är lite läskiga, speciellt när de är stora. Men jättetusenfotingen tog allt hem priset på det mest vidriga djur jag kan tänka mig! Tanken att ha en sådan slingrande runt handen och sätta sina käkar i en får till och med mig att känna starkt obehag...

                      Sedan såg jag en bild på en som höll en sån i handen. Och här läser jag att de är lämpliga för barn...är inte dessa giftiga rovdjur som kan ge otrevliga bett? Eller finns det arter av dem som är växtätare?

                      Mvh

                      Kommentar

                      • Aircut64
                        • July 2007
                        • 1207

                        #12
                        hehe vill inte förstöra ämnet men mina firrar älskar o äta tusenfotingar xD *random*

                        Kommentar

                        • Azur
                          • March 2003
                          • 12946

                          #13
                          Tusenfoting (engelskans Millipede) som det talas om här är en växtätare, den du såg är en enkelfoting (Centipede, "hundrafoting", på engelska]; de är rovdjur, och ja, de har giftigt bett.
                          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                          Kommentar

                          • PatricJ
                            • April 2008
                            • 8

                            #14
                            Jaså, ok det är så det ligger till! Jag trodde centipede är tusenfoting. Det är alltså skilda arter. Då matar ni alltså inte era tusenfotingar med stora spindlar och möss! :-)

                            Tack för svaret!

                            Patric

                            Kommentar

                            • Tamarind
                              • February 2008
                              • 482

                              #15
                              Nej huvva, min "lilla" tusenfoting slaktar mest gurka och champinjoner och skulle gräva ner sej av rädsla på nolltid om jag släppte ner en spindel!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...