ormar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #31
    Jag har inte lärt mig att könsbestämma dem, utan har låtit affären göra det. Borde ha gjort det redan från början, eftersom båda de två första jag köpte visade sig vara hanar (trots att jag köpte dem som en hane och en hona) efter ett tag när jag väl gick dit för att få dem könsbestämda, så jag fick byta den ena mot en hona. Den honan var ju dock rätt mycket mindre än hanen jag behöll (den stora motleyhanen), så jag har inte kunnat para dem än.

    Skulle vilja ha tag i en hane till min albino/candy cane/eller vad det nu är... Men det är ju lite vanskligt att få tag i samma variant, i och med att jag inte är säker på vad hon är. Eller det kanske inte är så viktigt? Eftersom hon är såld som candy cane så har hon väl det i generna, så då kanske man kan köpa en candy canehane.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • jubbe063
      • November 2007
      • 343

      #32
      Micke!!!!

      Kolla in den här bilden som jag lånat av en kompis nyss, ser det ut som att det kan stämma med din??? I så fall kan vi ffastslå att den är en röd albino...

      Kommentar

      • jubbe063
        • November 2007
        • 343

        #33
        Ursprungligen postat av Micke_A
        ..., så då kanske man kan köpa en candy canehane.
        Som sagt kolla in på www.majsorm.nu och www.majsormar.se, där annonseras juveniler och vuxna djur ut rätt ofta av olika varianter, går även att boka en viss färgvariant om man vill. De flesta uppfödare kollar in där lite då och då och har lagt in sina mailadresser och hemsidor där.

        Du kanske hittar en lämplig hane där...

        Kommentar

        • Shepard

          • March 2003
          • 13992

          #34
          Ja, sådär skulle hon kanske kunna bli när hon får växa till sig lite, än så länge är hon ljusare i grundfärgen känns det som. En bekant som jobbar i en zooaffär hade med sig en majsorm häromsistens som såg ut sådär, om jag minns rätt.
          Senast redigerad av Shepard; 19 January 2008, 01:51.
          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
          Min profil
          Mitt galleri

          Kommentar

          • jubbe063
            • November 2007
            • 343

            #35
            Enligt TC snakes är en Candy cane detta

            Hej Micke!

            Nu ska jag tjata lite till.

            Var in på TC Snakes sida och så här skriver han om candy cane

            Läckert kritvit botten med mörkröda sadlar.. Ja det är Candy canen det.. En variant som man fått fram genom att para Amelanister och Miami Phases och sedan selektivt blandat in snow och emoriy för att få fram de riktigt läckra och rena färgerna.. Efter att ha sökt på nätet har jag kommit fram till att expertisen inte är riktigt överens då det gäller denna färgs uppkomst.. http://tc.snakes.tripod.com/



            Ursprungligen postat av Micke_A
            Jag har inte lärt mig att könsbestämma dem, utan har låtit affären göra det. Borde ha gjort det redan från början, eftersom båda de två första jag köpte visade sig vara hanar (trots att jag köpte dem som en hane och en hona) efter ett tag när jag väl gick dit för att få dem könsbestämda, så jag fick byta den ena mot en hona. Den honan var ju dock rätt mycket mindre än hanen jag behöll (den stora motleyhanen), så jag har inte kunnat para dem än.

            Skulle vilja ha tag i en hane till min albino/candy cane/eller vad det nu är... Men det är ju lite vanskligt att få tag i samma variant, i och med att jag inte är säker på vad hon är. Eller det kanske inte är så viktigt? Eftersom hon är såld som candy cane så har hon väl det i generna, så då kanske man kan köpa en candy canehane.

            Kommentar

            • patriksg
              • May 2007
              • 1705

              #36
              Jag har haft en hel del djur i tettarium, 2st ödlor, 2 sköldpaddor (dom gick i en hade på golvet och på sommare i en hage i trädgården) och 1st kejsarskorpion... har alltid vart sugen på majsorm men har fått för mig att det blir svårt när dom ska dvala, måste dom dvala??? tycker ni det är jobbigt?
              Mvh Patrik

              Kommentar

              • jubbe063
                • November 2007
                • 343

                #37
                Ursprungligen postat av patriksg
                Jag har haft en hel del djur i tettarium, 2st ödlor, 2 sköldpaddor (dom gick i en hade på golvet och på sommare i en hage i trädgården) och 1st kejsarskorpion... har alltid vart sugen på majsorm men har fått för mig att det blir svårt när dom ska dvala, måste dom dvala??? tycker ni det är jobbigt?
                Jag känner till några som inte dvalar vare sig sina majsormar eller leopardgeckosar. Visst över lever djuren och ser ut att må bra många gånger, men djuren lever inte ett fullt så långt liv som de skulle kunna. Jag anser det vara ett måste att dvala djuren om för att låta de leva ett så naturligt liv som möjligt. I naturen har de de årstidsväxlingar de behöver.

                Nu när jag sagt det. Nej, tycker inte att det är jobbigt att dvala mina ormar och geckosar. Jag ser det lite mer som att de åker på semester till kylen och jag kan i lugn och ro storstäda deras terrarium, åka iväg över jul med gott samvete och lämna dem hemma. Dessutom får jag bonusen att inte behöva köpa mat till dem och jag sparar in en skön slant på uppvärmning , mat och belysning ha ha... Ja, geckosarna dvalar jag i deras eget terrarium i och för sig, de vill ju inte ha det så kallt som ormarna.

                Kommentar

                • Shepard

                  • March 2003
                  • 13992

                  #38
                  Efter att ha fått tips om att gå in och kolla på bilder på en sida, så är jag tämligen säker på att det är en amelanistisk, röd albino.
                  "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                  Min profil
                  Mitt galleri

                  Kommentar

                  • Pelon
                    • December 2006
                    • 34

                    #39
                    Jag har ett gäng med terrarier här hemma oxå

                    De huserar:
                    2 Strålråttsnokar (Coelognathus radiatus)
                    1 Hog Island-Boa (Boa constrictor imperator)
                    1 Grå Råttsnok (Elaphe obsoleta spoliodes)
                    1 Variabel Kungssnok (Lampropeltis mexicana thayeri)
                    1 Texas Råttsnok (Elaphe obsoleta lindheimeri)
                    3 Normalfärgade Majsormar (Panterophis guttatus guttatus)
                    1 Snow Motley Majsorm (Panterophis guttatus guttatus)
                    1 Normal Stripe/Motley Majsorm (Panterophis guttatus guttatus)
                    1 Gulhuvad Daggecko (Phelsuma klemmeri)

                    Och så har jag ett 720l akvarium med en Glasögonkajman (Caiman crocodilus)

                    MVH Pelle
                    http://www.pelonsreptiler.se

                    Besök gärna min hemsida för en titt på mina djur

                    Kommentar

                    Arbetssätt...