Vad f*n är detta för vidrigt f*nskap??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • batski
    • October 2004
    • 8891

    #46
    Ursprungligen postat av "Nybörjaren"
    Att föräldrar inte kan lära sina ungar att veta hut och respektera annat levande! Jag bände upp fingrarna på en unge vid vår badplats i somras då det gått upp för mig att den klump han slängde uppför ruschkanan och lät rulla ned, om och om igen, var en levande groda.
    Fan vad hemskt

    Ursprungligen postat av "Nybörjaren"
    Den verkade inte vara skadad, så jag släppte den på en plast ungen inte såg. Han skrek som en spädgris, men när jag gick till hans föräldrar för att förklara vad som skett sa de att de inte brydde sig, varken om sonen eller grodan, tydligen. Trevligt.
    Ja väldigt fina människor Hur ska de stackars barnen lära sig empati och respekt för andra med såna idioter till föräldrar?
    "The animals of the world exist for their own reasons.
    They were not made for humans
    any more than black people were made for whites
    or women for men." - Alice Walker

    Kommentar

    • eriahl
      • April 2004
      • 5681

      #47
      Vår son, 4år, är snäll mot alla småkryp. Han är dessutom en jäkel på att se minsta lilla kryp tex inomhus så vi kan släppa ut den. Detta trots sina föräldrar....
      Senast redigerad av eriahl; 26 September 2007, 23:39.
      "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

      Kommentar

      • batski
        • October 2004
        • 8891

        #48
        Ursprungligen postat av eriahl
        Vår son är snäll mot alla småkryp. Han är dessutom en jäkel på att se minsta lilla kryp tex inomhus så vi kan släppa ut den. Detta trots sina föräldrar....
        Som Clint Eastwood då. Har läst att han brukar släppa ut de småkryp som han hittar hemma.
        "The animals of the world exist for their own reasons.
        They were not made for humans
        any more than black people were made for whites
        or women for men." - Alice Walker

        Kommentar

        • Zwitta
          • October 2006
          • 406

          #49
          Husspindlar är mina favoritspindlar. Brukar mata honor under sommaren som har sina nät vid vår andra tomt (stenröse) och tycker det är mycket intressant att studera dem.
          Hade även tagit in två stycken och hade i ett terrarium men släppte ut dem när en av dem fick massor av små bäbisspindlar som jag inte ville skulle ta sig ut i mitt rum.
          Men de är smarta djur med olika sätt att attackera sitt byte på men siktar oftast att hugga mot nacken bakifrån. Den största honan rymmde 6 gånger de första 5 dagarna så den kom gående på väggen ibland men var lätt att fånga in. Sen stal hon nätet från den andra spindeln och rymmde inte mer efter det.

          Kommentar

          • Zwitta
            • October 2006
            • 406

            #50
            jag är också en sån person som kan slå till en människa om den skadar eller dödar ett djur utan någon anledning. Men insekter brukar jag inte reagera på om man dödar sålänge det inte är någonting specielt som t.ex ekoxar.
            Spindlar är dock inte insekter och tycker inte om när de dödas av idiotiska människor som är 'rädda' för spindlarna. Då tycker jag att det är bättre att den människan dör istället för att h*n ska döda alla spindlar h*n ser.
            Att mata djur med andra djur ser jag inte som nått fel eftersom det är naturligt.
            Brukar mata vaktlarna med gräshoppor och så tar de en hel del andra insekter som kommer in i buren.

            Kommentar

            • Fridas
              • September 2007
              • 629

              #51
              Kärrspindelhona

              Här hemma har vi ett 20-tal Kärrspindlar i källaren, och jag är superglad att de finns där. Tar massor av andra kryp som jag absolut inte vill ha. Det roliga med dessa spindlar är att de inte ens är rädda av sig, skulle man stampa åt dem så skulle de förmodligen bara stampa tillbaka. Just denna är en av de mellanstora honorna med en kropp på 4 centimeter (Benen inte inräknade). Så länge de inte gör någon skada så får de bo kvar. Som sagt så håller de undan annat som är otrevligare. Men är man spindelrädd så är man, förstår att det inte är så trevligt med dessa springandes efter väggarna då.

              ..:: Tänk på vad du säger så att du inte säger vad du tänker ::..

              Kommentar

              • eriahl
                • April 2004
                • 5681

                #52
                Kanske dax att kolla efter vattenläcka med så många i källaren. Kanske förstörde nattsömnen nu.... Har haft som "husdjur" matade bland annat med svärdbäraryngel.
                "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                Kommentar

                • batski
                  • October 2004
                  • 8891

                  #53
                  Vilken vacker spindel!
                  "The animals of the world exist for their own reasons.
                  They were not made for humans
                  any more than black people were made for whites
                  or women for men." - Alice Walker

                  Kommentar

                  • Fridas
                    • September 2007
                    • 629

                    #54
                    Ursprungligen postat av eriahl
                    Kanske dax att kolla efter vattenläcka med så många i källaren. Kanske förstörde nattsömnen nu.... Har haft som "husdjur" matade bland annat med svärdbäraryngel.
                    Nej det är lätt att de blir så många när de inte har några fiender där nere. De försökar sig fort och får hur många ungar som helst som klättrar runt efter ett tag. Vissa drar vidare och vissa stannar kvar, vissa kommer in över vintern. Vi har en tjärn bara några kliv från tomten så det är inte så konstigt att de trivs. De lever ofta i vass och dyl. vid vattendrag men kliver också gärna upp på land och sätter bo. Lugn och fredlig mot oss, men duktig på att jaga smått, perfekt "husdjur" med andra ord
                    ..:: Tänk på vad du säger så att du inte säger vad du tänker ::..

                    Kommentar

                    • qenzo
                      • February 2005
                      • 1747

                      #55
                      Ursprungligen postat av batski
                      En intressant fråga är: varför är man rädd för och känner sig äcklad av ett djur som inte utgör något hot för oss människor? En teori är att spindelrädslan finns registrerad i vårt DNA och är ett arv från den tiden då våra förfäder och förmödrar levde i närheten av giftiga spindlar. Det finns givetvis människor som fortfarande lever på platser där det även finns giftiga spindlar, men det är inte fallet i Sverige. En intressant teori, som dock inte förklarar varför en del människor inte är rädda för spindlar.
                      Jag har inte en aningn om varför jag är så maniskt rädd för spindlar. Jag VET ju att de inte kan göra mig ngt, men rädslan är ju inte logisk
                      Var det meningen att du skulle ta åt dig personligen?

                      Kommentar

                      • batski
                        • October 2004
                        • 8891

                        #56
                        Ursprungligen postat av qenzo
                        Jag har inte en aningn om varför jag är så maniskt rädd för spindlar. Jag VET ju att de inte kan göra mig ngt, men rädslan är ju inte logisk
                        Fast rädsla kan i andra fall vara logisk. Jag skulle garanterat bli rädd om jag plötsligt stod face to face med en krokodil för att jag VET att krokodiler kan vara farliga för människor.

                        Men när rädslor är till synes ologiska vill jag ändå tro att nånstans måste det finnas en logisk förklaraing.
                        Senast redigerad av batski; 03 October 2007, 05:21.
                        "The animals of the world exist for their own reasons.
                        They were not made for humans
                        any more than black people were made for whites
                        or women for men." - Alice Walker

                        Kommentar

                        • Fridas
                          • September 2007
                          • 629

                          #57
                          Fobier i sig är logiska eftersom vårt undermedvetna talar om för oss att springa om krokodilen kommer. Detta tänkande har tagit över då vi räds saker som vi kanske inte borde, eller då rädslan går över styr och blir större/värre än vad som vore att tolka som normal för situationen.
                          ..:: Tänk på vad du säger så att du inte säger vad du tänker ::..

                          Kommentar

                          • eriahl
                            • April 2004
                            • 5681

                            #58
                            Japp dom är riktigt fina. Enda fienderna dom har där är väl större exemplar än sig själva.
                            "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                            Kommentar

                            • virrevirre
                              • September 2007
                              • 9

                              #59
                              Ursprungligen postat av Zwitta
                              jag är också en sån person som kan slå till en människa om den skadar eller dödar ett djur utan någon anledning. Men insekter brukar jag inte reagera på om man dödar sålänge det inte är någonting specielt som t.ex ekoxar.
                              Spindlar är dock inte insekter och tycker inte om när de dödas av idiotiska människor som är 'rädda' för spindlarna. Då tycker jag att det är bättre att den människan dör istället för att h*n ska döda alla spindlar h*n ser.
                              Att mata djur med andra djur ser jag inte som nått fel eftersom det är naturligt.
                              Brukar mata vaktlarna med gräshoppor och så tar de en hel del andra insekter som kommer in i buren.

                              Så du skulle hellre se mig död än en spindel menar du?
                              Bara för att jag är maniskt rädd för spindlar?
                              Jo man tackar för den du!

                              Min fobi gäller faktiskt bara de där stora spindlarna, inte de lite mindre som är ungefär 4 mm.... Dom låter jag självklart vara, för jag vet att min katt tar dom istället...

                              Min rädsla är något jag dock försöker dölja för min son på 3,5 år, för jag vill inte att han ska bli som mig, och jag skulle aldrig tillåta honom plåga något djur.
                              SÅ DET SÅ!

                              Kommentar

                              • batski
                                • October 2004
                                • 8891

                                #60
                                Bäst är det ju när ingen dör, eller hur?
                                "The animals of the world exist for their own reasons.
                                They were not made for humans
                                any more than black people were made for whites
                                or women for men." - Alice Walker

                                Kommentar

                                Arbetssätt...