Fågelspindel.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • snus_mumrik
    • May 2005
    • 150

    Fågelspindel.

    Tjena, jag har ganska nyligen köpt en rosatåad fågelspindel som ska ha 80-90% luftfuktighet men jag får bara massa mögel å skit i terrariet ,hur gör man ? Tacksam som tusan för svar !

    Mvh . Kim
  • Lill_Lena
    • September 2006
    • 173

    #2
    ingen aning..går inte byta bark om du har det?

    Kommentar

    • saltbiff
      • December 2006
      • 607

      #3
      Du luftar väl å ventilerar terrariet ordentligt va? Viktigt som tusan,annrs blir det mögel!

      5 söt+1 salt+1 damm med guldruda, leguan o en corgivovve

      Kommentar

      • maria_
        • March 2007
        • 2867

        #4
        Vilket läskigt litet husdjur.

        Kan du inte fråga i djuraffären, eller var du nu köpte den? Det måste ju vara andra som drabbats av samma problem.
        Med vänlig hälsning,
        hennes höghet majestät Snailcollector Catsnuggler.

        Kommentar

        • Skogsfrua
          • November 2005
          • 309

          #5
          God ventilation och sprayflaska....

          Kommentar

          • snus_mumrik
            • May 2005
            • 150

            #6
            okej men hur får man bra ventilation (låter riktigt dumt att fråga ) , jag har min Avicularia avicularia i ett 63liters akvarium med plexiglaslock med några hål å mitten, och en vanlig stående 1,5liters PEt-flaska med en doppvärmare i terrariet för att få fukt å värme.

            Kommentar

            • snus_mumrik
              • May 2005
              • 150

              #7
              snälla kan nån svar det är viktigt ?! Mvh/
              Kim

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48147

                #8
                Är detta en fågelspindel som ställer speciellt höga krav på hög luftfuktighet - normalt sett ställer ju inte fågelspindlar så höga krav.

                Det finns ju annars specialbyggda terrarier med luftinsläpp både i nederkant och i ovankant för ventilationens skull
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • snus_mumrik
                  • May 2005
                  • 150

                  #9
                  Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                  Är detta en fågelspindel som ställer speciellt höga krav på hög luftfuktighet - normalt sett ställer ju inte fågelspindlar så höga krav.

                  Det finns ju annars specialbyggda terrarier med luftinsläpp både i nederkant och i ovankant för ventilationens skull

                  den ska ha 80-90% men ska nät vid framrutan längst upp har löst det med några luftpumpar som blåser in för tillfället :P men tack för alla svar , Mvh /Kim

                  Kommentar

                  • Anneth
                    • August 2006
                    • 412

                    #10
                    Hur går det med din Avicularia. Det är helt riktigt att dom skall ha en hög luftfuktighet, man lära då ha ett terrarium med god ventilation eftersom att det inte får bli ngt möggel i terrariet. En Aviciularia är ju en spindel som vill vara högt & dom är inte så ofta på marken så för att den även ska kunna få i sig vätska så kan man duscha med en blomdusch på nätet men inte så att nätet blir dyngsurt.. Avicularia är också en spindel som hellre bor i ett högre terrarium än i ett lågt avlångt.

                    Jag hade själv Avicularia Avicularia tidigare, det är fina spindlar det.

                    Hälsningar Anneth
                    Hemsidan: http://hem.passagen.se/ontintios/
                    Bloggen: http://annethsdjur.blogspot.com/

                    Kommentar

                    • snus_mumrik
                      • May 2005
                      • 150

                      #11
                      Ursprungligen postat av Anneth
                      Hur går det med din Avicularia. Det är helt riktigt att dom skall ha en hög luftfuktighet, man lära då ha ett terrarium med god ventilation eftersom att det inte får bli ngt möggel i terrariet. En Aviciularia är ju en spindel som vill vara högt & dom är inte så ofta på marken så för att den även ska kunna få i sig vätska så kan man duscha med en blomdusch på nätet men inte så att nätet blir dyngsurt.. Avicularia är också en spindel som hellre bor i ett högre terrarium än i ett lågt avlångt.

                      Jag hade själv Avicularia Avicularia tidigare, det är fina spindlar det.

                      Hälsningar Anneth
                      Det går ganska bra men nu ligger den bara helt stilla bakom en barkbit och har gjort det i flera dagar. Annars rekomenderar jag den här spindeln ,otroligt fin och riktigt lugn och nyfiken


                      Mvh Kim

                      Kommentar

                      • jubbe063
                        • November 2007
                        • 343

                        #12
                        Till majsormarna har jag en liten datorfläkt inmonterad, inte så den blåser in luft utan den suger ut luften, så man måste vända den rätt. har den i överkanten av terrariet. har man så det blåser in lugft och det är kallt när man vädrar eller så så är risken större att djuret får förkylning eller lunginflammation. Dessutom blåser man in torr luft och det är fuktigheten man vill behålla så hellre att luften mest cirkulerar i terrariet och suger ut delar av luften bort från denna så att självdraget drar in lite ny luft bara.

                        Kommentar

                        • snus_mumrik
                          • May 2005
                          • 150

                          #13
                          Okej låter ju ganska intressant tänkte också höra om ni vet en spindel som är tigerfärgad dock inte Psalmopoeus irminia. Vill ha tag på en sådan ,pga att det var den första spindel jag haft men ingen aning alls va den heter . sjukt fina men ganska aggresiva.,

                          Kommentar

                          • Felix.W
                            • July 2004
                            • 10

                            #14
                            säkert en Cyclosternum fasciatum. Dom är ganska vanliga. snabba och aggresiva med
                            Aldrig prövat doppvärmare i terrarium. Tror det blir för hög kondens om man har det.
                            Hur ser möglet ut? En matta över botten eller på vissa ställen som på matrester? Vad använder du för bottenmaterial? Jag rekomenderar torv. Skaffa vita tropiska gråsuggor Trichorhina tomentosa dom äter upp matrester och mögel.
                            Jag har själv massor med fågelspindlar fina djur.

                            Senast redigerad av Felix.W; 18 December 2007, 01:07.
                            Felix.W

                            Kommentar

                            • snus_mumrik
                              • May 2005
                              • 150

                              #15
                              Ursprungligen postat av Felix.W
                              säkert en Cyclosternum fasciatum. Dom är ganska vanliga. snabba och aggresiva med
                              Aldrig prövat doppvärmare i terrarium. Tror det blir för hög kondens om man har det.
                              Hur ser möglet ut? En matta över botten eller på vissa ställen som på matrester? Vad använder du för bottenmaterial? Jag rekomenderar torv. Skaffa vita tropiska gråsuggor Trichorhina tomentosa dom äter upp matrester och mögel.
                              Jag har själv massor med fågelspindlar fina djur.

                              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=207036
                              okej ;P jag har inte doppvärmare i längre nu kör jag med vanliga lampor bara för det är så pass varm i rummet så de blir bra temperatur i terrariet, jag har faktist bara vanlig blomjord i xD men det funkar bra inge mögel längre. Det var vitt mögel såg nästan ut som ett tjockare lager kalk som va på rötterna och annat trä . var köper man gråsuggor? Tack för ett riktigt bra svar ! ;D nu ska jag kolla in din zoonen :P

                              Kommentar

                              Arbetssätt...