Hjälpte snok över vägen

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • harbard
    • July 2002
    • 1085

    Hjälpte snok över vägen

    I går såg jag en hopringlad snok på en hårt trafikerad väg (Björlandavägen på Hisingen i Göteborg).Har tidigare sett några överkörda snokar på denna väg.Ormen låg helt orörlig på asfalten och turligt nog mitt i filen mellan passerande bilars hjulpar.Jag lyfte upp snoken och lade den i diket.Ormen verkade oskadd men var mycket loj och rörde sig knappt.Även om snoken sökt sig till värmen från den mörka asfalten borde den inte bli skrämd av vibrationerna från passerande fordon?Var den trots allt skadad eller sjuk?
    <<<(^:>*
    Aquaflora länksamling Alger Bakgrund Miniakvarier Walstad-metoden
    Foder Bananflugor Guppy Killi Fiskrum Akvaristisk startportal Småkryp
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Jag skulle tippa den var påkörd. Tyvärr.
    Den kan i och för sig kanske hämta sig, så det var förhoppningsvis inte bortkastat att rädda den.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • Katharina
      • December 2006
      • 4045

      #3
      Min tanke också...

      Ursprungligen postat av Azur
      Jag skulle tippa den var påkörd. Tyvärr.
      Den kan i och för sig kanske hämta sig, så det var förhoppningsvis inte bortkastat att rädda den.


      Själv hade jag en snokhona i vedhögen på tomten som hade en hel kull med ungar... Lyckades få tag i en liten skrutt och dra fram dem så att lillkillen hann få se den... Fina små rackare...

      Vi hade en hoppfull teori att om man hade snokbo på tomten så skulle det inte finnas huggorm?? Vad tror ni?? Undviker inte snoken huggormen??

      Ursäkta lånet av tråden
      Ha dé bäst... Tina

      Kommentar

      • harbard
        • July 2002
        • 1085

        #4
        Efter jag flyttat snoken låg den och spelade med tungan och blinkade (eller vad man kallar det) med ögonen.Är den naturliga reaktionen att genast ringla iväg om man tagit i ormen?Behöver snoken tid på sig att vakna om den bara sovit(!) och lapat värme,eller är den genast beredd på "fajt eller flykt"?
        <<<(^:>*
        Aquaflora länksamling Alger Bakgrund Miniakvarier Walstad-metoden
        Foder Bananflugor Guppy Killi Fiskrum Akvaristisk startportal Småkryp

        Kommentar

        • Azur
          • March 2003
          • 12946

          #5
          @Katarina: De undviker inte varandra, men de tycker om helt olika miljöer så man hittar dem sällan tillsammans. Snokar äter huvudsakligen grodor och fisk, och finns därför vanligen nära vatten. Huggorm äter nästan uteslutande smågnagare, och återfinns vanligen i torra områden med rätt lågt gräs och en del sten och buskar - dvs där det är gott om smågnagare.

          @Harbard: Menar du att den spelade död? Dvs rullade på rygg med utsträckt tunga?
          Snokar har annars snabb reaktionsförmåga, och stannar inte gärna när de störs.
          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

          Kommentar

          • harbard
            • July 2002
            • 1085

            #6
            Ursprungligen postat av Azur
            @Harbard: Menar du att den spelade död? Dvs rullade på rygg med utsträckt tunga?
            Nej,ormen var rättvänd med tungan fladdrandes ut och in i munnen på ormars vis.Vi får nog tyvärr konstatera att snaken troligen var skadad :-\
            Tack för svaren!
            <<<(^:>*
            Aquaflora länksamling Alger Bakgrund Miniakvarier Walstad-metoden
            Foder Bananflugor Guppy Killi Fiskrum Akvaristisk startportal Småkryp

            Kommentar

            • snus_mumrik
              • May 2005
              • 150

              #7
              Ursprungligen postat av harbard
              Nej,ormen var rättvänd med tungan fladdrandes ut och in i munnen på ormars vis.Vi får nog tyvärr konstatera att snaken troligen var skadad :-\
              Tack för svaren!
              <<<(^:>*


              Dem flesta snokar jag har kommit nära har jag tagit upp , i början har dem alltid varit oroliga och försökt fly . Men har man dem i handen ett tag tycks dem bli tama d.v.s att man kan ha dem i handen och klappa dem.

              Kommentar

              • batski
                • October 2004
                • 8891

                #8
                Bra jobbat harbard! Hoppas ormen klarade sig!
                "The animals of the world exist for their own reasons.
                They were not made for humans
                any more than black people were made for whites
                or women for men." - Alice Walker

                Kommentar

                • Guest

                  #9
                  Ursprungligen postat av snus_mumrik
                  Dem flesta snokar jag har kommit nära har jag tagit upp , i början har dem alltid varit oroliga och försökt fly . Men har man dem i handen ett tag tycks dem bli tama d.v.s att man kan ha dem i handen och klappa dem.
                  Vad är poängen med det?

                  @harbard
                  Bra jobbat, hoppas den klarade sig...
                  Jag tycker oavsett hur liten chansen är för överlednad så ska man rädda det som går.

                  Kommentar

                  • snus_mumrik
                    • May 2005
                    • 150

                    #10
                    Ursprungligen postat av Anettejt
                    Vad är poängen med det?

                    @harbard
                    Bra jobbat, hoppas den klarade sig...
                    Jag tycker oavsett hur liten chansen är för överlednad så ska man rädda det som går.

                    (Efter jag flyttat snoken låg den och spelade med tungan och blinkade (eller vad man kallar det) med ögonen.Är den naturliga reaktionen att genast ringla iväg om man tagit i ormen?Behöver snoken tid på sig att vakna om den bara sovit(!) och lapat värme,eller är den genast beredd på "fajt eller flykt"?
                    <<<(^:>*)
                    Där har du poängen!

                    Kommentar

                    • Katharina
                      • December 2006
                      • 4045

                      #11
                      Hmm..

                      Ursprungligen postat av Azur
                      @Katarina: De undviker inte varandra, men de tycker om helt olika miljöer så man hittar dem sällan tillsammans. Snokar äter huvudsakligen grodor och fisk, och finns därför vanligen nära vatten. Huggorm äter nästan uteslutande smågnagare, och återfinns vanligen i torra områden med rätt lågt gräs och en del sten och buskar - dvs där det är gott om smågnagare.
                      Tyvärr har jag båda miljöerna och födan på tomten... Vi hade en damm som vi har fyllt igen, nu är bara bäcken kvar så nu är väl de flesta grodorna borta men sork och soliga torra platser finns kvar, så det blir väl Huggorm framöver då Hade klart föredragit snok...

                      Tack för svaret..
                      Ha dé bäst... Tina

                      Kommentar

                      • eriahl
                        • April 2004
                        • 5681

                        #12
                        Klart man ska stanna och flytta ormar mm från vägen, tummen upp. Vi brukar flytta så dom kommer åt det håll dom är påväg oxå vad det än är. Åker man med oss kan det ta tid efter regn tex. Sånt som ser ut som maskar på håll kan ofta vara salamandrar så dom har ju liten chans att hinna över vägen på fel plats
                        "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                        Kommentar

                        • batski
                          • October 2004
                          • 8891

                          #13
                          När jag var i Thailand fick jag hjälpa jag en orm att flytta sig från vägen. Lite orolig var jag eftersom det var en giftig orm. Så jag kunde inte lyfta upp den, utan trampade lite lätt på svansen så den flyttade på sig och kröp in i vegatationen.
                          Senast redigerad av batski; 27 July 2007, 19:54.
                          "The animals of the world exist for their own reasons.
                          They were not made for humans
                          any more than black people were made for whites
                          or women for men." - Alice Walker

                          Kommentar

                          • ansjo
                            • November 2005
                            • 29967

                            #14
                            Tror du inte den kan vända sig om och bita då?
                            /Anders

                            Medlem i NCS - givetvis!

                            Kommentar

                            • quarantino
                              • February 2007
                              • 350

                              #15
                              Ormar har inga rörliga ögonlock så blinkar gör dom inte... Blinkade "ormen" så var troligtvis en kopparödla. Ormar kan dock röra på ögonen i sidled.

                              Så här års är inte snokarna sega och behöver inte "vakna till".

                              Kommentar

                              Arbetssätt...