"sköldpadda"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Amanda321
    • February 2007
    • 587

    "sköldpadda"

    Heej! Jag bara undrar... Min bror ska ha sköldpaddor när vi har lämnat hans 2 tiger fiskar till någon djuraffär! så jag skulle gärna vilja ha råd om hur inredningen kommer se ut och gärna att någon skikar en bild på sina sköld paddor och i deras klimat! skulle bli jätte glad för råd och bilder!


    ____________________
    Hälsningar Amanda321
    30 L - 60 L - 150 L
    //Amanda
  • Jennan
    • December 2005
    • 28

    #2
    Lite grann om vattensköldpaddor:

    Ursprungligen postat av Amanda321
    Heej! Jag bara undrar... Min bror ska ha sköldpaddor när vi har lämnat hans 2 tiger fiskar till någon djuraffär! så jag skulle gärna vilja ha råd om hur inredningen kommer se ut och gärna att någon skikar en bild på sina sköld paddor och i deras klimat! skulle bli jätte glad för råd och bilder!


    ____________________
    Hälsningar Amanda321
    Hej!
    Vad roligt med sköldpaddor!
    Är det vattensköldpadda du menar då? Jag ska själv skaffa två stycken kartsköldpaddor senare denna vecka (troligtvis, annars nästa vecka). Då ska jag skicka bilder till dig.
    Jag har inrett så här:
    1 stor sten längsmed långsidan.
    1 skifferplatta.
    3 svarta stenar.
    1 gömställe till min mal. (Kommer bli ett till)!
    3 vita stenar
    1 landdel, (Turtle dock small).
    1 pump, doppvärmare samt. termometer (ett måste).

    "Utanför" akvariet finns det en UV-spot och en värme-spot, ett måste för att sköldpaddan ska kunna få i sig UVljus och värmespoten för att få värme. Men det förstod du säkert :P
    Kalk är också viktigt för att sköldpaddornas skal ska bli hårt. Du kan ge sepiaskal (bryt i mindre bitar) som flyter i vattnet, kalkpulver eller kalksköldpaddor.
    Kalksköldpaddor får man i "enpack". Eller ja, en vit kalksköldpadda. Jag köpte en och den kostade femton kronor, denna kalksköldpadda delar man i två halvor, den ena halvan lägger man i akvariet, den löses upp i vattnet och när sköldpaddan gapar eller nåt, får den in kalket i munnen. Jag är asdålig på att förklara men hoppas du förstår! :P
    Jag kommer mata mina sköldpaddor (det här gäller under tiden dom är små) med svarta/vita mygglarver (frysta upptinade), pellets och rå köttfärs. Köttfärsen ska som sagt inte tillagas, inget salt eller liknande grejer i. Utan vanlig rå köttfärs... :P Mata dem varje dag, i en mängd som är lika stor som deras huvud. Övergöd inte! TIPS! Mata dem i en separat balja, det minskar nersmutsningen i akvariet!!
    Det pellets jag kommer ge till mina paddor heter Nutrafin MAX. "Turtle gammarus pellets". När du lägger pelletsarn i blöt så svullnar de upp. En burk på 192ml / 56gr. kostade i "min" zooaffär 49 kr. Sera raffy BABY finns också, men det har jag bara sett på bild.
    Bygerts Räkmix kan också funka när de blir äldre. Men jag föredrar att du blir medlem på www.repti.net och www.sköldpaddsforum.invisionzone.se där kan du få flera frågor och svar! Sök på Bygerts Räkmix på Repti.net så hittar du recept på det där.
    Min rekommendation på sköldpadda är Graptemys caglei. Den blir inte så stor, honan blir c:a 18 cm och hanen c:a 10 cm.
    Hoppas det räckte till en början iaf. Lycka till!

    MVH Jenny
    Senast redigerad av Jennan; 07 March 2007, 10:23.

    Kommentar

    • Morellen
      • November 2003
      • 4349

      #3
      Lite att läsa




      Sedan har Kjell av någon märklig anledning lagt sköldpaddsfrågor under "skaldjur" så om du letar där hittar du nog några andra sköldpaddsfrågor.
      http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=125188

      "Tänk om fiskar hade djupa akvarier med hallonsaft och bibliotekarier"
      (ur "vända på ända" - en ljuvlig bilderbok jag snubblat över på jobbet)

      Kommentar

      • Amanda321
        • February 2007
        • 587

        #4
        ok tack! men han ska nog ha landsköldpaddor
        30 L - 60 L - 150 L
        //Amanda

        Kommentar

        • Jennan
          • December 2005
          • 28

          #5
          Ursprungligen postat av Amanda321
          ok tack! men han ska nog ha landsköldpaddor
          Okej... tänk då på att dom ska dvala
          Vilken sort dårå? Bara nyfiken på sköldpaddor å så

          Lycka till, Jenny

          Kommentar

          • Morellen
            • November 2003
            • 4349

            #6
            står om landskölpaddor i min ena länk i förra inlägget.
            Akvarier är inte så bra sköldpaddsbostad i längden. Oftast är det för lite bottenyta och så kan det vara svårt att få bra luftväxling.
            Alla sköldpaddor behöver någon form av värmelampa + UV-ljus .
            Läs på ordentligt innan, det är djur som kan leva länge med rätt skötsel. du hittar nog bra info på sidorna som Jennan tipsade om.

            inredning osv beror helt på art men alla landsköldpaddor behöver yta att röra sig på, skydd för drag (skall inte gå lösa på golvet mer än korta stunder) och uv-ljus och värmelampa som nämnts ovan. VIKTIGT: ytan på buren måste vara så stor att de kan flytta sig undan värmen om de får nog.
            http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=125188

            "Tänk om fiskar hade djupa akvarier med hallonsaft och bibliotekarier"
            (ur "vända på ända" - en ljuvlig bilderbok jag snubblat över på jobbet)

            Kommentar

            • Amanda321
              • February 2007
              • 587

              #7
              han kanske inte ska ha det jallefall... jag kanske ska ha det och då ska jag ha slöjsjärtar i det!
              30 L - 60 L - 150 L
              //Amanda

              Kommentar

              Arbetssätt...