Graptemys Caglei, Kartsköldpadda

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jennan
    • December 2005
    • 28

    Graptemys Caglei, Kartsköldpadda

    Hej allesammans!
    Nu är det så att det kommer bli en kartsköldpadda, men jag skulle mycket gärna vilja ha mer fakta om skötsel och bra länkar om dom på svenska. Zoo76 har jag kollat på redan. Jag har kollat på många forum, så som Zoonen Repti Sköldpaddsforum och nu Zoopet.
    //Tack på förhand, Jenny
  • Pelon
    • November 2006
    • 34

    #2
    Hejsan.

    Jag lägger in översättningen jag gjorde åt dig i går kväll här oxå.

    Svårighetsgrad: 2, Detta är en art som håller sig ganska liten, men kan vara rätt så dyr. (1--Nybörjare, 10--Endast experter)

    Ursprunglig miljö: Cagles kartsköldpadda finns i 7 "kommuner" i Texas.

    Akvariemiljö: Jag har märkt att nykläckta och ungdomar en helt vattenfylld uppsättning med fina ställen att sola på. Miljön kan vara så enkel som en solplats med vatten. Jag gillar naturliga uppsättningar med drivbark och vattenväxter.

    Matvanor:Cagles kartsköldpaddor älskar levande föda vilket innefattar Daggmask, Syrsor, Mjölmask, "Supermask?", "Blodmask?", Levande Fisk, Levande Räkor, Sniglar, "Vaxmask?", och "Tadpoles?". De tar även de flesta kommersiella pellets. Forska om de olika proteinnivåerna för att se vilken mat som passar din sköldpaddas behov bäst. Jag gillar att erbjuda variation i kosten.

    Storlek: Honorna kan bli upp till 18cm. Hanarna blir upp till 10cm, men oftast mindre.

    Rekommenderad storlek på akvarie: 1 "Hatchling", ca.40 liter. 2-3 "Hatchings", ca.80 liter. 1 Vuxen, ca.200 liter. 2-3 Vuxna, ca.500 liter och uppåt.

    Rekommenderade akvariekompisar: Cagle’s kartsköldpadda är en ganska blyg art. De funkar bra ihop med andra solälskande sköldpaddsarter som t.ex Graptemys, Trachemys, Pseudemys etc.

    Rekommenderade temperaturer: Jag rekommenderar att använda en doppvärmare som är intälld på 24-27 grader i vattnet. Rekommenderade temperaturer ovanför ytan är ca.34 grader på solplatsen och 27-30 grader i luften.

    Uppfödning: Det finns inte så mycket info om att föda upp denna arten, men det tros funka liknande som med andra små Kartsköldpaddsarter.

    Liknande arter: Andra Graptemys arter...

    Morpher: Finns inga.

    Annan viktig info: Dessa är ganska lätta sköldpaddor att ta hand om och passar därför bra för nybörjare. De är fridlysta i Texas. De är en kandiderande art för USFWS´s projekt för utrotningshotade arter. De kan komma att bli listade som utrotningshotad art inom en snar framtid på grund av skövling av deras naturliga natur.


    Saxat från" [/b]

    Jag gjorde mitt bästa att översätta något sådär. Hoppas det blev bra.

    Testa även http://www.austinsturtlepage.com

    Mycket bra sida om alla sorters sköldpaddor.

    Nu är det bara att börja klaga på översättningen. (Jag är nöjd)

    MVH Pelle
    Senast redigerad av Pelon; 06 April 2007, 15:14.
    http://www.pelonsreptiler.se

    Besök gärna min hemsida för en titt på mina djur

    Kommentar

    • Jennan
      • December 2005
      • 28

      #3
      Tackar
      Jag tackar för den på Repti och den här :P . Man är ju lite lat med inloggningen x)
      MVH Jenny

      Kommentar

      • Pelon
        • November 2006
        • 34

        #4
        Inga problem. Var bara skoj att sitta och kladda lite.

        MVH Pelle
        http://www.pelonsreptiler.se

        Besök gärna min hemsida för en titt på mina djur

        Kommentar

        • Jennan
          • December 2005
          • 28

          #5
          Ursprungligen postat av Pelon
          Inga problem. Var bara skoj att sitta och kladda lite.

          MVH Pelle
          Haha, så bra då

          Kommentar

          • Jennan
            • December 2005
            • 28

            #6
            Är det någon mera där ute?

            Jag vill inte på något sätt verka tjatig, men.
            Är det någon mer här som vill skriva något om G. Caglei?
            Är det svenska namnet Grön kartsköldpadda? Har nämligen sett att den hette så på en engelsk sida; The "green" map turtle. "Sa" de att den hette. men när jag söker på Grön kartsköldpadda hittar jag inte någonting Är det bara jag som letar dåligt eller finns inte det namnet "på riktigt"? Förvirrande...
            Som sagt, jag vill inte verka tjatig!

            Kommentar

            • Pelon
              • November 2006
              • 34

              #7
              Hejsan.

              Ursäkta det sena svaret. Är nästan aldrig här inne o kollar.

              Jag skulle tro att det inte finns nått bra svenskt namn på den arten, de flesta "map" sköldpaddorna kallas bara helt sonika för kartsköldpadda här i sverige, så använd hellre de engelska namnet eller ännu bättre, använd bara det latinska namnet så förstår alla vad du pratar om och det blir mycket lättare att söka info.

              Testa även detta forum om du är någorlunda på engelska: http://www.turtletimes.com/Forums/index.php?act=idx

              MVH Pelle
              Senast redigerad av Pelon; 06 April 2007, 15:13.
              http://www.pelonsreptiler.se

              Besök gärna min hemsida för en titt på mina djur

              Kommentar

              • Pelon
                • November 2006
                • 34

                #8
                Hejsan igen.

                Tänkte bara fråga vart du har köpt din cageli?

                Jag har inte sett dem i nån zoobutik och tycker det skulle va rätt skoj med en eller två sånna hemma. Själv har jag tre st gulbukade...

                MVH Pelle
                Senast redigerad av Pelon; 06 April 2007, 15:13.
                http://www.pelonsreptiler.se

                Besök gärna min hemsida för en titt på mina djur

                Kommentar

                • Jennan
                  • December 2005
                  • 28

                  #9
                  Ursprungligen postat av Pelon
                  Hejsan igen.

                  Tänkte bara fråga vart du har köpt din cageli?

                  Jag har inte sett dem i nån zoobutik och tycker det skulle va rätt skoj med en eller två sånna hemma. Skälv har jag tre st gulbukade...

                  MVH Pelle
                  Inga problem, har själv inte varit inne här på länge .

                  Jag köpte mina på Söders Zoo i Gävle, på Kungsgatan . Gulbukade är fina
                  Hoppas du får tag på några

                  Kommentar

                  Arbetssätt...