Dvala?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    Dvala?

    Nu börjar det väl bli dags att dvala majsormar? Hur länge ska de vara i dvala, ca 2 månader om jag minns rätt? Hur viktigt är det att man stegvis sänker temperaturen och belysningstiden innan man dvalar dem? Kan man lägga dem direkt i dvalan utan nå´n mellanperiod? Jag har mätt temperaturen i mitt kylskåp, och kommit fram till att det är ca 6 plusgrader i det, är det för kallt?
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri
  • Mamma Mia
    • December 2004
    • 2504

    #2
    Jag är väldigt noga med att sänka tempen gradvis, men framförallt att de är ordentligt ur-skitna och ömsade innan man sätter igång! Jag börjar med att ha släckt och dra ur värmenslingan. Typ en vecka. Sen flyttar jag över ormarna i plastback modell större, som får stå på ett svalt ställe (t ex i dörrdraget på golvet vid balkongen. Typ en vecka där med. Bara vatten, absolut ingen mat! Sista etappen är skafferiet/svalen, alltså snäppet varmare än kylskåp. I backen brukar jag ha lite lakanstrasor, inbillar mig att de får det mysigare plus att det suger upp ev kondens. Jag har en duk över backen för att de inte ska bli störda av att man springer i svalen och hämtar mat. Minst en gång i veckan öppnar jag locket för att kolla fukt och allmänt leverne. Om det är fuktigt byter jag hos dem.

    Mina brukar få sova från lucia till februari, ungefär. Uppvaknandet gör jag likadant fast i omvänd ordning förstås. Brukar ta längre tid än insomnandet, de är väldigt sega i början och ska inte äta förrän de är ordentligt vakna och varma.

    Hur gammal är din orm och har den ordentligt hull?
    Always look at the bright side of life

    Kommentar

    • Shepard

      • March 2003
      • 13992

      #3
      Han är nog ca ett år, och ca 70-80 cm lång, och hullet tycker jag ser bra ut, han har ätit en vuxen mus i veckan ett tag nu. Har en liten hona också, som jag tänkte skulle få äta upp sig lite medan han sover. Hon har tyvärr spytt en del på sistone.
      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
      Min profil
      Mitt galleri

      Kommentar

      Arbetssätt...