Identifieringshjälp...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    Identifieringshjälp...

    Har ju nyligen varit i Bulgarien, och behöver hjälp med identifiering av en orm jag såg.
    Ormen ifråga simmade runt i Svarta Havet, på cirka en halv meters djup, och jagade småfisk och räkor.

    Bilder:



    Ormen är runt halvmetern lång. Mycket duktig simmare. När han upptäckte mig gömde han sig under stenar på bottnen. Lokalbefolkningen kallade ormen "pepeljanka" (reservation för stavning).

    Nån som vet vad det är?
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!
  • Erik Åhlander
    • January 2006
    • 1881

    #2
    Natrix tessellata?

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #3
      Det är min gissning också, ja. Det som gör mig osäker är att den var i havet.

      Jag såg också en helt grafitgrå snok, helt utan nån teckning, men har inga bilder på den. Möjligen Dolichopis caspius (ren gissning - det är den enda helt grå snok jag känner till).

      Vet du för övrigt om det finns några giftiga snokar i Europa? Vore bra att veta i framtiden - jag vågade inte ta fast nån av de här för att jag var osäker på den saken...

      Var för övrigt på G att samla in ett gäng Neogobius melanostomus som gick i en restaurangs uppvisningskar, men det blev i slutänden inte av...
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • Erik Åhlander
        • January 2006
        • 1881

        #4
        Enligt handboken skall Natrix tessellata äta mest fisk. Jag tror inte reptiler bryr sig så mycket om vattnet är sött eller salt - men det är bara som jag gissar.

        I övrigt gör mig ormar bara förvirrad. Tacka vet jag barlastbult.

        Kommentar

        • Erik...
          • May 2006
          • 1459

          #5
          Va häftigt! Jag skulle gärna se en liten snok simma och jaga fisk i kristallklart vatten. Lite svårt att få till det bra i ett akvaterrarium bara, en mycket liten stumpebandssnok i ett välplanerat akvaterrarium på många hundra liter kommer nog inte i närheten av att få se det i naturen. Du råkar inte ha lyckats filma den?

          Kommentar

          Arbetssätt...