Hjälp! Sköldpaddeägg

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • resa
    • April 2003
    • 176

    Hjälp! Sköldpaddeägg

    Hej!
    Nu har jag haft två rödörade sköldpaddor i en månad hos mig. Idag hittade jag ett ägg! Det är tredje gången jag hittar ägg den här månaden, men alla andra var trasiga. Det här är helt, men lite buckligt på ena sidan.
    Vad ska jag göra med det? Ska jag flytta det eller låta det vara?
    Det är grus på marken och inte alls så mjukt för ägget. Hur varmt ska det vara i akvariet och hur lång tid tar det innan ägget kläcks (om det nu kläcks)?
    Skynda er och svara är ni snälla, jag har panik!!!!
    Rayman
    540 l hajmal, pleco, piraya
    375 l amerikanska ciklider
    225 l blandat (lite av varje)
    225 l guldfisk, koi
    110 l sköldpaddor
    67 l ciklidyngel
    25 l yngel
  • Morellen
    • November 2003
    • 4349

    #2
    bättre att ställa frågan på www.repti.net tror jag.
    http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=125188

    "Tänk om fiskar hade djupa akvarier med hallonsaft och bibliotekarier"
    (ur "vända på ända" - en ljuvlig bilderbok jag snubblat över på jobbet)

    Kommentar

    • join4t
      • October 2003
      • 854

      #3
      Coolt! Jag skulle tro att det skulle behövas en äggkläckare som kan hålla rätt temperatur, detta förutsätter ju även att ägget är befruktat, vet inte om det är vanligt/möjligt i akvarium.
      "Om du inte kan säga nåt snällt så säg ingenting alls" // Stampe

      Kommentar

      • Tropfrog
        • October 2002
        • 8078

        #4
        Enligt information jag har är det ganska så lätt att få rödörade sköldisar att lägga ägg. Det du behöver är två fullvuxna individer av olika kön, problemet ligger i att hitta en hanne. En bra äggkläckare är nog den enkla lösningen, men du borde kunna skapa en bra miljö utan. Men reptinet är nog rätt ställe att fråga om vilken miljö äggen kräver.
        MVH
        Magnus
        min zoon

        Kommentar

        • resa
          • April 2003
          • 176

          #5
          Tack för all hjälp!
          Jag får hoppas att jag gör allting rätt nu - det vore himla roligt med sköldpaddebebisar!
          540 l hajmal, pleco, piraya
          375 l amerikanska ciklider
          225 l blandat (lite av varje)
          225 l guldfisk, koi
          110 l sköldpaddor
          67 l ciklidyngel
          25 l yngel

          Kommentar

          • Tropfrog
            • October 2002
            • 8078

            #6
            Tänk på att de är väldigt svåra att göra av med, kläck inte fler än du vill ha kvar själv.
            MVH
            Magnus
            min zoon

            Kommentar

            • Erik...
              • May 2006
              • 1459

              #7
              Ursprungligen postat av Tropfrog
              Tänk på att de är väldigt svåra att göra av med, kläck inte fler än du vill ha kvar själv.
              MVH
              Magnus
              Lite sent inlägg kanske, det enda svåra med att göra sig av med ungar av rödörade är de är citeslistade, och att man därför behöver papper på dem. Så rent lagligt blir det svårt, i övrigt skulle vara lätt att hitta köpare till väldigt många rödörade-ungar.

              Trachemys scripta elegans, rödörad vattensköldpadda är den enda djurart jag känner till som blivit citeslistad på gund av att den kan sprida sig i natur där den inte hör hemma, men det är mycket möjligt att man gjort så med andra arter också. Som jag förstått det är cites till för att skydda arter mot utrotning. Jag vet inte om det fortfarande citeslistning som gör att dom inte finns i butikerna eller om man förbjudit dem på något annat sätt. De andra underarterna var fortfarande tillåtna att handla med sist jag kollade, så det känns lite tandlöst. Men dom kan vara förbjudna nu det vet jag inte.

              Vuxna rödörade skänks ofta bort, folk ledsnar på dem, och dom är inte längre söta.

              Kommentar

              • Danne_K
                • February 2005
                • 1034

                #8
                Ursprungligen postat av Erik...
                Lite sent inlägg kanske, det enda svåra med att göra sig av med ungar av rödörade är de är citeslistade, och att man därför behöver papper på dem. Så rent lagligt blir det svårt, i övrigt skulle vara lätt att hitta köpare till väldigt många rödörade-ungar.

                Trachemys scripta elegans, rödörad vattensköldpadda är den enda djurart jag känner till som blivit citeslistad på gund av att den kan sprida sig i natur där den inte hör hemma, men det är mycket möjligt att man gjort så med andra arter också. Som jag förstått det är cites till för att skydda arter mot utrotning. Jag vet inte om det fortfarande citeslistning som gör att dom inte finns i butikerna eller om man förbjudit dem på något annat sätt. De andra underarterna var fortfarande tillåtna att handla med sist jag kollade, så det känns lite tandlöst. Men dom kan vara förbjudna nu det vet jag inte.

                Vuxna rödörade skänks ofta bort, folk ledsnar på dem, och dom är inte längre söta.
                okej va nånting nytt för mig har haft min i ca 16år aldrig hört att man måste ha papper på hon. är de nånting nytt? och hur kan jag få papper på hon?

                fick några ägg av hon när jag hade ny fått hon men vart inget av dom..

                Kommentar

                • eriahl
                  • April 2004
                  • 5681

                  #9
                  Att se om det är en hane är inte svårt. Hanarna har klart längre klor på framfötterna än honorna och lite inbuktande mage oxå. Som äggkläckare kan man ha ett litet akvarium med tex en tegelsten i och ställa ett litet plastterrarium med locket på. I plasterrariet kan man ha lite blandad torv och fin sand. I vattnet doppvärmare och syresten/liten pump så vattnet rör sig. Akvariets täckglas ska ligga så det lutar från bakkanten eller framifrån så inga vattendroppar droppar på äggen.
                  "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                  Kommentar

                  • Danne_K
                    • February 2005
                    • 1034

                    #10
                    sen har hanarna längre svans och honorna blir betyderligt större. vet nu inte vem som har frågat om köns skilnader men spelar roll eriahl har du någon koll på vad tempen ska ligga på för äggen?

                    ingen som har koll på hur de är med dom dära papprena måste man ha papper på dom eller inte och isånt fall hur får man det? som sagt tror de är minst 16årsen jag fick min och jag tror då inte att man behövde några då... och har aldrig tidigare hört talas om att man måste ha det förens nu..

                    Kommentar

                    • eriahl
                      • April 2004
                      • 5681

                      #11
                      Blir nog mest hanar under 27grader om över mest honor. Är det inte något liknande för krokodiler oxå.
                      "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                      Kommentar

                      • Danne_K
                        • February 2005
                        • 1034

                        #12
                        jo de stämmer.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...