Nio Sköldpadds frågor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • hall
    • August 2005
    • 190

    Nio Sköldpadds frågor

    Min kusin har haft sin sköldpadda nu i 1 år och har tröttnat och vill ge den till mig. Så innan jag svarar jag vill jag veta lite saker.
    Sköldpaddan är ca 7 cm stor och ca ett år gammal


    1. Hon har den i en såkallad "guldfisk" skål på ca 20-30 liter. Är detta okej?

    2.Hon matar den var tredje dag med frysta mygglarver. Är detta rätt?

    3.Hon TOTAL bytar vatten och tvättar stenar m.m ca en gång i veckan. Är detta fel?

    4.Hon har stenar så att sköldpaddan kan sticka upp hela huvudet. Behöver inte sköldpaddor (helt) land?

    5. Kan man ha sköldpaddan tillsammans med grodor fiskar etc?

    6. Kan man endast mata den med mygglarver? finns det någon "renligare" mat?

    7. Ibland tar kusinens barn upp sköldpaddan och låter den gå runt lite på golvet. är detta fel?

    8. Vad för belysning behöver den?

    9. Ungefär hur länge lever en sådan här sköldpadda?

    Så som jag har förstått det så e detta typ som misshandel mot sköldpaddan pga den runda skålen, de totala vattenbytena, ha den på golvet och inte ha något ställe den kan va helt på land på. Men som sakt så kan jag inte så mycket om sköldpaddor.

    Tacksam för svar
  • cool
    • October 2002
    • 1869

    #2
    ojojoj detta va värre en att ha en guldfisk i en skål.
    Tobbe
    Bilder:http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=75730
    NY MSN:t__skate@hotmail.com
    Skorpion och amfibie fantast

    Kommentar

    • limpus
      • December 2003
      • 288

      #3
      varför kan inte folk läsa på om djuret INNAN!!! dom skaffar det??...

      Kommentar

      • hall
        • August 2005
        • 190

        #4
        Ursprungligen postat av limpus
        varför kan inte folk läsa på om djuret INNAN!!! dom skaffar det??...
        Förmodligen för att de endast vill ha dem som dekoration men inte bryr sig ett dugg om dem egentligen

        Kommentar

        • limpus
          • December 2003
          • 288

          #5
          förmodligen,,elr så e dom 7 år å ganska o kunniga å med föreldrar som inte orkar höra barn tjata,,,

          Kommentar

          • cool
            • October 2002
            • 1869

            #6
            så ta emot sköldpaddan e fe den ett bättre hem me större yta o land och vatten eller informera föräldrarna om hur fel de e att ha en sköldpadda i en skål
            Bilder:http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=75730
            NY MSN:t__skate@hotmail.com
            Skorpion och amfibie fantast

            Kommentar

            • Raven
              • February 2005
              • 15385

              #7
              hall kan inget direkt om sköldpaddor men bra att du kollar upp lite

              finns helglasakvarier kostar inte så fasligt mycke.
              bor du i eller nära göteborg och nån annan stad(malmö?) så har hornbach billiga kar.
              112L tror ja ligger på strax uinder 400kr nytt.
              sen har du ju alltid begagnatmarknaden också,.

              vet du vad det är för art ?
              LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
              Faktatråd Om AkvarieVatten
              Växtakvaristernas Paradis

              Kommentar

              • hall
                • August 2005
                • 190

                #8
                Ursprungligen postat av Raven
                vet du vad det är för art ?
                Jag vet endast att dom sakt att den har gul mage och typ kines tecken på den.

                Kommentar

                • Shanks
                  • September 2005
                  • 186

                  #9
                  Med tanke på larverna... det finns även torrfoder man kan köpa och ge till sköldpaddor... men för att vara säker på att du ger den rätt foder så fråga någa på en djuraffär.

                  Och en sköldpadda... även om det är en vattensköldpadda så måste den ha land. Den ska ha möjlighet att helt ta sig upp och vila och torka.
                  Om de inte kan det så kan de få svampsjukdommar osv.

                  Att motionerna sköldpaddan på land/golvet är inget fel - så länge det görs på ett bra sätt. Den får inte bli kall osv.


                  Lycka till med sköldisen!
                  Du skall icke stjäla!
                  Men du får ta där det finns och lägga där det fattas.
                  56 L Fisksoppa

                  Kommentar

                  • Morellen
                    • November 2003
                    • 4349

                    #10
                    Ursprungligen postat av hall
                    Min kusin har haft sin sköldpadda nu i 1 år och har tröttnat och vill ge den till mig. Så innan jag svarar jag vill jag veta lite saker.
                    Sköldpaddan är ca 7 cm stor och ca ett år gammal


                    1. Hon har den i en såkallad "guldfisk" skål på ca 20-30 liter. Är detta okej?

                    2.Hon matar den var tredje dag med frysta mygglarver. Är detta rätt?

                    3.Hon TOTAL bytar vatten och tvättar stenar m.m ca en gång i veckan. Är detta fel?

                    4.Hon har stenar så att sköldpaddan kan sticka upp hela huvudet. Behöver inte sköldpaddor (helt) land?

                    5. Kan man ha sköldpaddan tillsammans med grodor fiskar etc?

                    6. Kan man endast mata den med mygglarver? finns det någon "renligare" mat?

                    7. Ibland tar kusinens barn upp sköldpaddan och låter den gå runt lite på golvet. är detta fel?

                    8. Vad för belysning behöver den?

                    9. Ungefär hur länge lever en sådan här sköldpadda?

                    Så som jag har förstått det så e detta typ som misshandel mot sköldpaddan pga den runda skålen, de totala vattenbytena, ha den på golvet och inte ha något ställe den kan va helt på land på. Men som sakt så kan jag inte så mycket om sköldpaddor.

                    Tacksam för svar
                    1
                    Nej, den behöver mer plats. Hur mycket beror på vilken art det är men jag skulle råda dig att försöka skaffa ett 150 l iaf...
                    2
                    Att inte mata varje dag är OK för vuxna djur men man skall ordna en mer varierad kost. Det finns sköldpaddsfoder att köpa och man kan mata med räk och fiskbitar.
                    3
                    Som för akvarier är det bättre att bygga upp en vettig bakterieflora, regelbundna vattenbyten och ett ReEJÄLT filter är att rekomendera eftersom sköldpaddor skitar ner en del. Man kan även flytta över dem till en speciell matningsbalja när det är dags för käk för att minska nedsmutsningen i vattnet.
                    4
                    Som nämnts tidigare, vattensköldpaddor behöver en möjlighet att gå helt upp på land för att torka, annars finns det risk för att de får svampangrepp
                    5
                    Små fiskar och andra djur ser sköldpaddan förmodligen som mat. Det finns alltid risk att en nyfiken sköldpadda iaf försöker provsmaka på "kompisarna"
                    6
                    har jag svarat på ovan
                    7
                    landpromendader är ok men man måste se till att den inte blir kall eller utsätts för drag, förkylda sköldpaddor kan bli döda sköldpaddor.
                    8
                    Den behöver en värmespot som den kan sitta under för att få upp temperaturen (viktigt; den måste också kunna flytta sig undan om den tycker att det blir för vamt) och så behöver den UV-ljus.
                    9
                    sköldpaddor kan väl bli rätt gamla beroende på art? Tyvärr tröttnar många på sina djur när de inte längre är små och söta eller så dör de pga felaktig skötsel. Om jag inte minns fel kan rödörade sköldpaddor bli 50 år?

                    Kolla gärna på www.zoonen.com Där finns en bra artikel om sköldpaddor.
                    http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=125188

                    "Tänk om fiskar hade djupa akvarier med hallonsaft och bibliotekarier"
                    (ur "vända på ända" - en ljuvlig bilderbok jag snubblat över på jobbet)

                    Kommentar

                    • Danne_K
                      • February 2005
                      • 1034

                      #11
                      stämmer rödörade kan bli ca 50år min är snart 22 och ja gar gar haft den i snart 15år ifall jag vore du skulle jag först ta reda på vilken art de är. och sen skaffa ett större akvarium som Morellen skriver minst 150 om de nu skulle vara en rödörad hona eller sköldpadda som är i den storleken tycker ja minst 200 att göra 100% vatten byten ser ja inget fel i bara man har bra temp i vattnet... när de gäller temp osv så varijerar de på vilken art du har vissa klarar sig bra i vanlig rums temp medans andra vill ha lite varmare... ja dom ska ha en land del dom behöver komma upp å torka

                      mvh Daniel

                      Kommentar

                      • Shanks
                        • September 2005
                        • 186

                        #12
                        Bra Morellen att du nämde UV!!!
                        Det är nämligen jätteviktigt!
                        Att jag ens kunde glömma nämna det...

                        (Ändå har man en ödla som behöver det...)
                        Du skall icke stjäla!
                        Men du får ta där det finns och lägga där det fattas.
                        56 L Fisksoppa

                        Kommentar

                        • dark_anthon
                          • March 2006
                          • 10

                          #13
                          Jag kan nog alla svar.
                          1. Man ska hälst ha ett fint akvarium men jag tror att det går bra.
                          2.Ja det går bra.
                          3.Nja inte är det väl fel men det är väldigt ofta så ofta behövs inte.
                          4.En sköldpadda behöver en rejäl land del av sten eller tegel sten men det är bra med lite grus sand eller jord.
                          5.Nja det beror på art.
                          6.Ja man kan mata med maskros blad , sallad , rivna , morötter , gurka , jordgubbar , korv , bröd , pasta , ris , nudlar och pellets (sköldpadds foder) obs! vissa sköldpaddor rör inte okänd mat.
                          7.Det är ok att låta sköldpaddan ta en promenad på golvet/ute men det ska vara 20+grader ute.
                          8.Jag vet inte riktigt....men på skolan har vi en spot light.
                          9.Beror på art en kartsköldpadda (gaptemys) lever ungefär 25-30 år men det finns andra arter som kan bli 50 tror jag men de vilda kan bli 200 år!
                          Hoppas att mina råd är till nytta!

                          Kommentar

                          • figo
                            • October 2004
                            • 480

                            #14
                            Ursprungligen postat av dark_anthon
                            1. Man ska hälst ha ett fint akvarium men jag tror att det går bra.
                            Att hysa en sköldpadda i en skål på 30 liter är, enligt mig, absolut inte okej.
                            m.v.h figo. 170 L ,45 L ,21 L

                            Kommentar

                            • Kyssguramin
                              • October 2006
                              • 227

                              #15
                              sålänge den e liten funkar det den va vell typ 7 cm sålänge den e liten men egentligen behövs ju större

                              Kommentar

                              Arbetssätt...