nybörjare med varmblodiga

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • port513
    • October 2005
    • 116

    #16
    Ursprungligen postat av Raven
    inga bilder på dom små sötnosarna ?
    För att vara programmerare så får jag nog erkänna att jag idag inte äger någon kamera


    /Henke

    Kommentar

    • destruid
      • October 2005
      • 54

      #17
      Joo

      1;Bra nybörjar spindel=Chilensk fågelspindel,vanlig brun luden sak,väldigt lugn o smidig att handskas med o knappt giftig

      2;Orm=Flertal snokar är väldigt bra men även kungspyton. Såg att vissa var lite nojjiga för Kp för att dom ska kunna ha ihjäl en människa när dom e fullvuxna(150cm) detta är ganska fel eftersom Kp oftast stannat runt 120-130cm i fångenskap och det tar sin tid för den dit så man har gott om tid på sig att lära sig att "läsa" ormen o hur man ska handskas med den.Den är i mitt tycke bland de bästa nybörjarormarna och även mycket vacker..

      3;Ödlor,beror på vilken storlek du är ute efter på dom,de flesta är bra,agamer(skäggagamer,kragagamer,dabbagamer m.m.) annars grön leguan men den kräver mycket plats o höjd men den är ju helt "vegetarian" och går att få väldigt snäll.

      4;nån mer som undrar något över terrarier o annat däromkring så får ni la skriva till mig,har några terrarier igång här hemma så ja vet en del iaf=)

      Kommentar

      • port513
        • October 2005
        • 116

        #18
        Ursprungligen postat av destruid
        1;Bra nybörjar spindel=Chilensk fågelspindel,vanlig brun luden sak,väldigt lugn o smidig att handskas med o knappt giftig

        Om du med Chilensk fågelspindel menar Gramostola rosea så skulle jag nog inte säga att den knappast är giftig. Den har både gifttänder och giftiga hår på kroppen som den kan "avfyra" vid behov.

        Vill man dessutom få hjärnblödning som nybörjare ska man skaffa sig en Gramostola rosea som utan det minsta förvarning kan matvägra otroligt länge. Är man då nybörjare så kan man lätt bli väldigt rädd för att man gjort något fel.

        Känner man för att lägga ut några extra kronor på en spindel så rekommenderar jag Brachypelma smithi (Mexikansk rödknäad), den både lever länge och är intressant. Dock som de andra fågelspindlarna är den giftig och har även denna giftiga hår.


        Spindlar jag huserar idag.

        0.0.2 Bracypelma smithi
        0.1 Heteropoda venatoria (jaktpsindel)
        0.0.1 Avicularia versicolor
        0.0.1 Avicularia metallica
        0.0.1 Pterinochilus murinus (en spindel som inte har brännhår)
        0.0.1 Theraphosa blondi (enligt många den spindel med de värsta håren)
        0.0.X Haplopelma lividum
        0.0.1 Poecilotheria regalis (ännu en utan brännhår)


        Du nämner KP som bra nybörjarorm, enligt mig så är de lite knepiga för en nybörjare med skötseln men visst är man påläst så är det inga problem.


        /Henke

        Kommentar

        • destruid
          • October 2005
          • 54

          #19
          Om du med Chilensk fågelspindel menar Gramostola rosea så skulle jag nog inte säga att den knappast är giftig. Den har både gifttänder och giftiga hår på kroppen som den kan "avfyra" vid behov.


          Jovisst har den det men giftet den har är inte så farligt,förstår du nu?
          Det finns betydligt värre spindelsorter,har haft en del själv med och den lugnaste och snällaste var den chilenska..


          Du nämner KP som bra nybörjarorm, enligt mig så är de lite knepiga för en nybörjare med skötseln men visst är man påläst så är det inga problem.


          Kp är bra eftersom dom blir lagom stora men visst kan skötsel vara lite klurigt men alla ormar har ju sina speciella krav.
          Visst är det inga problem om man är påläst men om man är en normal människa och ska skaffa orm så hör det väl till att kolla upp djuret i fråga, vad det behöver, vilket klimat m.m..eller hur?

          Jag har 6 ormar själv och har aldrig haft några problem med dom,följer inte direkt vad som står i "boken" alltså samma klimat jämt typ, jag låter det torka upp lite ibland o ibland mycket fuktigare så det blir lite variation på klimatet, mina ormar fungerar kanon med allt och ingen har nånsin varit sjuk heller..

          Kommentar

          • destruid
            • October 2005
            • 54

            #20
            hmmm

            hehe vet inte hur amn gör dom där citat rutorna men ni fattar nog ändå..hade iaf annan text..Ha d bra gott folk!

            Kommentar

            • port513
              • October 2005
              • 116

              #21
              Ursprungligen postat av destruid
              Jovisst har den det men giftet den har är inte så farligt,förstår du nu?
              Det finns betydligt värre spindelsorter,har haft en del själv med och den lugnaste och snällaste var den chilenska..


              Jag har 6 ormar själv och har aldrig haft några problem med dom,följer inte direkt vad som står i "boken" alltså samma klimat jämt typ, jag låter det torka upp lite ibland o ibland mycket fuktigare så det blir lite variation på klimatet, mina ormar fungerar kanon med allt och ingen har nånsin varit sjuk heller..
              Nu kan alla spindlar bitas oavsett om de klassas som milt giftiga så man ska så länge det är möjligt inte hantera spindlar med händerna.

              Vad menas med lung och snäll? Med T. blondi mått mätt så är min stora flicka väldigt snäll av sig tex. Som jag tidigare sa så anser jag inte att en Gramostola rosea är jättebra nybörjarspindel på grund av dess egenskap att matvägra utan syliga orsaker. I övrigt är den en bra nybörjarspindel liksom då Brachypelma smithi.

              Själv har jag ett 10-tal ormar som precis som dina lever i ett något varierande klimat men dock efter den platts där de kommer från.


              /Henke

              Kommentar

              • Raven
                • February 2005
                • 15385

                #22
                Ursprungligen postat av destruid
                hehe vet inte hur amn gör dom där citat rutorna men ni fattar nog ändå..hade iaf annan text..Ha d bra gott folk!
                ovanför den vita rutan du skriver i finns en massa ikoner.
                på höger sida finns en som ser ut som en pratbubbla med en " i.
                markera den text du vill citera och tryck på den ikonen så är de färdigt.
                LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                Faktatråd Om AkvarieVatten
                Växtakvaristernas Paradis

                Kommentar

                • destruid
                  • October 2005
                  • 54

                  #23
                  ovanför den vita rutan du skriver i finns en massa ikoner.
                  på höger sida finns en som ser ut som en pratbubbla med en " i.
                  markera den text du vill citera och tryck på den ikonen så är de färdigt.
                  [/QUOTE]

                  funkar det månntro? thx Raven!

                  Kommentar

                  Arbetssätt...