vilken ödla?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fawkes
    • February 2004
    • 246

    vilken ödla?

    Funderingar finns på att utöka familjen med en ödla. Det är givetvis inget som kmr att hända imorgon utan vi vill vara betydligt mer pålästa. Vi har läst på om ödlor i allmänhet men kraven från art till art skiljer sig mkt. Därför skulle det vara snällt om någon ville ge lite tips om ödlor som kan passa som första ödla. Ingen för liten art, det ska gå att ta ut ödlan & "kela" med den. Har blivit förtjust i Yemen Kameleonten men den har ett rykte om sig att vara svår & kännslig. Är denna art omöjlig även om man är seriös & påläst (dock nybörjare)?

    Mvh/ Anna
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=178191
  • C.Ciklid
    • February 2005
    • 12055

    #2
    Jag har själv haft funderingar på en Jackson Kameleont, men blivit avrådd pga att de skall vara superkännsliga och oftast dör. Så jag står i val och kval.. vart så i 3 år nu.

    Leopardgecko är ju rätt söta, men små. Kräver inte så specielt mycket heller. Man blir dock rätt uttråkad av dem efter ett tag.

    Skäggagam tycker jag är helt underbara!! Charmiga och kan bli mycket sällskapliga. Kräver dock lite mer i skötseln och fodret. Kalkrik mat är viktigt!! (Kräver de flesta ödlor) Annars kan den dö eller få skellettskador som ger dem ett utseende som ringaren i notre dame.

    Leguan är också trevliga, men blir tyvärr stora. Hanarna kan bli kinkiga när de blir könsmogna och jag har läst att de kräver en hona för att inte bli j**lig elaka. Deras piskande med svansen gör fruktansvärt ont!!!

    Om jag skall välja mellan alla dessa är skäggagamen den som står högst på min lista. Ett riktigt charmtroll!!

    //Camilla
    De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

    Kommentar

    • Rambo
      • February 2004
      • 672

      #3
      www.repti.net är en bra sida om du inte redan har hittat den
      Mina favoriter är vattenagamen och kragagamen, jag tycker de är vackrare och roligare än skäggagamen. Dessutom så kan man inreda terrariet på ett intressantare sätt (mer växter och vatten).
      Jag hadde hyffsat långt skridna planer på ett akvaterrarium med vattenagam eller daggecko. Föll mest på min egen lat het och blev ett stort akvarium istället.
      575l Åleds
      80l JAD
      Tiffany - perser/norskskogskatt
      Lizton - renrasig Bengal

      Kommentar

      • Sköldpaddisen
        • April 2005
        • 97

        #4
        hej! jag skulle gärna vilja ha en ödla som är enkel att ha att göra med och gosig, men inte för dyr.... hjälp
        Hellre en sten i skon än en sko i sten

        Kommentar

        • C.Ciklid
          • February 2005
          • 12055

          #5
          Villken storlek vill du att den skall bli? Jag håller fortf. fast i att skäggagamen är den trevligaste av de flesta ödlorna. 500:- kostar dessa när de är små. De går att få riktigt tama med om du håller på med den mycket.

          //Camilla
          De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

          Kommentar

          • Sköldpaddisen
            • April 2005
            • 97

            #6
            okej, tack!
            Hellre en sten i skon än en sko i sten

            Kommentar

            • Shanks
              • September 2005
              • 186

              #7
              Ödlor

              Jag håller med om skäggagamen är bäst. Speciellt för nybörjare.
              De har ofta ett lugnare sätt än andra agamer.
              Jag har själv hållit på med skäggagam, daggagam, skinkar, kragödla och grön leguan. Och en hel del ormar.
              Den enda ödla jag har själv är grön leguan, men som sagt de blir ca 2 m.
              Du skall icke stjäla!
              Men du får ta där det finns och lägga där det fattas.
              56 L Fisksoppa

              Kommentar

              Arbetssätt...