Grön busksnok

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Cathrin
    • July 2002
    • 387

    Grön busksnok

    Hej! är det nån som har haft eller har en grön busksnok? Jag såg en i zooaffären före jul och blev så sugen på att köpa den! Inte kostade den mycket heller. Är de sällsynta eller vanliga? Är de man ser i djuraffären uppfödda i fångenskap eller viltfångade?

    Någon...?

    *~~~CL~~~*
    *~~~CL~~~*
  • Jonas81
    • January 2002
    • 611

    #2
    bara en fråga Cathrin är det du som har lagt undan en ödla på arken?

    //Jonas
    Jonas

    Kommentar

    • Jonas81
      • January 2002
      • 611

      #3
      bara en fråga Cathrin är det du som har lagt undan en ödla på arken?

      //Jonas
      Jonas

      Kommentar

      • Cathrin
        • July 2002
        • 387

        #4
        Hej Jonas! Nej jag har inte lagt undan nån ödla. Vi har ju redan råttor och sköldpaddor förutom fiskarna så jag stod emot alla impulser när jag var på Arken. Fast jag skulle inte ha nåt emot att ha en ödla i o f s

        *~~~CL~~~*
        *~~~CL~~~*

        Kommentar

        • Cathrin
          • July 2002
          • 387

          #5
          Hej Jonas! Nej jag har inte lagt undan nån ödla. Vi har ju redan råttor och sköldpaddor förutom fiskarna så jag stod emot alla impulser när jag var på Arken. Fast jag skulle inte ha nåt emot att ha en ödla i o f s

          *~~~CL~~~*
          *~~~CL~~~*

          Kommentar

          • Jonas81
            • January 2002
            • 611

            #6
            Då e de någon annan med liknande namn.
            Jag kunde inte hålla mig jag tog och köppte 2st malar L134 vilka är otroligt vackra.
            Jag såg en ödla på Arken som jag ville ha, en liten grön som satt på glasrutan på terariet.
            Verkligen gullig.


            //Jonas
            Jonas

            Kommentar

            • Jonas81
              • January 2002
              • 611

              #7
              Då e de någon annan med liknande namn.
              Jag kunde inte hålla mig jag tog och köppte 2st malar L134 vilka är otroligt vackra.
              Jag såg en ödla på Arken som jag ville ha, en liten grön som satt på glasrutan på terariet.
              Verkligen gullig.


              //Jonas
              Jonas

              Kommentar

              • olof
                • July 2002
                • 445

                #8
                Hej Cathrin!

                Min kompis köpte några grön busksnok. De är vildfångade i florida och kommer in med jämna mellanrum. De äter insekter vilket vi som haft djur som äter insekter vet är ett rätt stort problem. Bered dig på att odla någon lämplig insekt om du ska ha den här ormen. Samtliga min kompis ormar dog innom någon månad beroende på att de var i dåligt skick när han köpte dem. Ormarna är ofta i för dåligt skick för att ha en rimlig överlevnadschans. Ta med någon som verkligen kan det här med ormar till affären och bedöm ormens kondition innan du handlar med andra ord.

                Mvh

                olof

                Kommentar

                • olof
                  • July 2002
                  • 445

                  #9
                  Hej Cathrin!

                  Min kompis köpte några grön busksnok. De är vildfångade i florida och kommer in med jämna mellanrum. De äter insekter vilket vi som haft djur som äter insekter vet är ett rätt stort problem. Bered dig på att odla någon lämplig insekt om du ska ha den här ormen. Samtliga min kompis ormar dog innom någon månad beroende på att de var i dåligt skick när han köpte dem. Ormarna är ofta i för dåligt skick för att ha en rimlig överlevnadschans. Ta med någon som verkligen kan det här med ormar till affären och bedöm ormens kondition innan du handlar med andra ord.

                  Mvh

                  olof

                  Kommentar

                  • Cathrin
                    • July 2002
                    • 387

                    #10
                    Tack Olof! Jag tror att jag ska avstå den ormen även i fortsättningen. Inte för att jag är rädd för det där med maten utan för att jag inte vill gynna dom som håller på med tvivelaktiga affärer. Dom som tar in djur utan att se till att de mår bra under transporten och sånt. I övrigt har jag fullt förtroende för Arken i stan vill jag tillägga...

                    Vänligen

                    *~~~CL~~~*
                    *~~~CL~~~*

                    Kommentar

                    • Cathrin
                      • July 2002
                      • 387

                      #11
                      Tack Olof! Jag tror att jag ska avstå den ormen även i fortsättningen. Inte för att jag är rädd för det där med maten utan för att jag inte vill gynna dom som håller på med tvivelaktiga affärer. Dom som tar in djur utan att se till att de mår bra under transporten och sånt. I övrigt har jag fullt förtroende för Arken i stan vill jag tillägga...

                      Vänligen

                      *~~~CL~~~*
                      *~~~CL~~~*

                      Kommentar

                      • Tasso
                        • December 2002
                        • 58

                        #12
                        Man bör väl som sagt inte köpa viltfångade ormar.
                        Endast de som är uppfödda i fångenskap?
                        Jag tänkte länge skaffa en strumpebandssnok, men så fick jag reda på att kommunen skull eha 600 kr betalt för att utfärda ett tilsstånd...för denna lilla ofarliga orm, så tänk på det.
                        ska du ha en orm, krävs det för det mesta tillstånd, och kanske en koll med hyresvärd också.

                        /Karin

                        Kommentar

                        • olof
                          • July 2002
                          • 445

                          #13
                          Hej!

                          Jag tycker inte det är något fel i sig att köpa vildfångade djur om det inte är frågan om hotade arter förstås. Självklart vill man dock inte ginna personer som behandlar djuren illa.

                          Angående tillstånd för orm tycker jag att det finns gränser för hur dumma regler man ska behöva följa. Varken kommunen eller fastighetsägaren har något att göra med vilka (helt harmlösa) husdjur du har. Eftersom risken för straffpåföljd är minimal finns det väl ingen anledning att strunta i tillstånd?

                          Kommentar

                          • Cathrin
                            • July 2002
                            • 387

                            #14
                            Min f d hade tillstånd av kommunen för att ha orm. Men det var en väldigt stor orm som krävde mycket utrymme. För de små snokar m m vi har haft skaffade vi inte tillstånd. Det verkade lite överkurs att ha tillstånd för 2st 20 cm snokar när vi inte hade tillstånd att ha ca 80 råttor, 8 undulater, 6 marsvin (varav ett par hade stamtavla), 3 kaniner, 2 penant rosellor, 3 finkar, 1 morhuvad papegoja, 13 akvarier och en parakit som jag inte känner till namnet på. Förutom det hade vi 3 hundar och 1 katt.

                            Om jag skulle ge mej till att skaffa t ex en stor boa eller pyton skulle jag nog införskaffa tillstånd, dock. Jag tycker att det är en annan sak. Men jag vet inte vad lagen säjer.

                            *~~~CL~~~*
                            *~~~CL~~~*

                            Kommentar

                            Arbetssätt...