fakta??!!?? Någon som vet??!?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bettan-92
    • April 2005
    • 22

    fakta??!!?? Någon som vet??!?

    Hej !

    Jag funderar på att skaffa orm i framtiden och jag undrar var det finns fakta om den Gråbandade kungssnoken (Lampropeltis alterna)?
    som även kallas "Blairi phase" eller något sånt....

    Det finns ingen fakta på repti.net och här finns det inte heller

    Skulle bli glad om någon vet någon bra sida med fakta om den Gråbandade kungssnoken (Lampropeltis alterna) eller själv har en och kan berätta hur dom är att ha och kanske kan svara på mina frågor?

    1. Hur stora dom blir som fullvuxna?
    2. Vart lever dom?(i träd på bergsklippor eller i öknen o.s.v).
    3. Vad äter dom?
    4. Kan man ha fler än en eller äter dom upp varandra då?
    5. Hur stort ska terrariet vara? (LxBxH).
    6. Hur gamla blir dom?
    7. Dag eller natt aktiva?
    8. Ska man bada dom?
    9. Är dom agressiva eller bitska?

    kanske kommer mer frågor efterhand....

    //Tack på förhand Bettan
  • hansh
    • May 2004
    • 269

    #2
    Hej, roligt att du intresserar dig för reptiler.
    Här är lite info.

    Gray-bands have a well define head with large protuberant eyes. Usually a post-ocular stripe is evident, although it is greatly reduced in some...


    1-3 se länk
    4. Personligen vill jag ha alla ormar sepparerade(ormar är solitära djur och kan skada varandra vid exempelvis matning) men det går att ha dem tillsammans om de är ungefär samma storlek, då alterna inte är någon känd ormätare.
    5. Man brukar säga att terrariet skall vara minst lika långt som ormen. Ett standardterrarium med måtten 120x60x60 räcker bra till ett par eller en trio lampisar.
    6. 10+
    7. Nattaktiva
    8. Man ska alltid ha en vattenskål som ormarna kan bada/dricka ur. Man skall aldrig tvinga en orm att bada.
    9. Lampisar är överlag lite skvättigare, skiter och hugger lite mer än exempelvis majsormar. Men de lugnar ner sig om man handskas med dem regelbundet.


    Jag tycker att du skall kolla upp stockholms herpetologiska förening http://www.sthlm-herp.net/shf/index.html, en jättebra förening med regelbundna möten. Där kanske du till och med kan hitta en uppfödare av alterna.

    Lycka till
    Mvh
    hansh
    Intresserad av grod och kräldjur? Dalarnas Herpetologiska Förening - DHF

    Kommentar

    • Bettan-92
      • April 2005
      • 22

      #3
      okej tack så mkt för svaret ....men förstod inte mkt på länken e ionte så bra på engelska.....men tack ändå

      Kommentar

      Arbetssätt...