mmajsorm elle strumpebands snok?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • aquasafe
    • February 2005
    • 138

    mmajsorm elle strumpebands snok?

    vilken är bäst som första orm? vilken är minst aggresiv?
  • Bettan-92
    • April 2005
    • 22

    #2
    Jag tycker personligen mest om majsormen för att den brukar vara en bra "nybörjar orm" som sällan e agressiv.
    strumpebandssoken äter ju fisk så d får man också tänka på....
    gå coh bli medlem på repti.net det är gratis och det finns massor av ormkunniga människor där...
    !!! ta reda på mkt fakta innan du köper ormen så att du vte vad du har att hanskas med...!!!!

    Kommentar

    • C.Ciklid
      • February 2005
      • 12055

      #3
      Själv skulle jag rekomendera en Regnbågsboa. De blir inte så stora och "blaffiga". Har en själv på 10år, 150-160cm. Haft honom sedan han var liten. Snokar kan vara lite ettriga medans Majsormen är lite trevligare. Majsormen brukar vara en typisk nybörjar orm och man kan hitta mycket trevliga exemplar.
      //Camilla
      De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

      Kommentar

      • hansh
        • May 2004
        • 269

        #4
        Hej

        Roligt att du börjar intressera dig för ormar.

        Det som brukar rekommenderas som "nybörjar" ormar är majsorm och kp (kungspyton). Skälvklart går det bra att börja med andra arter också om man vill (jag har tex inte hafft någon av dessa arter hitils). Det viktigaste är att man är intresserad av arten och läserpå i förväg innan man köper ormen. Mitt råd är att du går med i en lokal herpetologisk förening http://www.shr-herp.com/welcome.htm

        I en förening finns det mycke kunnskap att tillgå och det gör det lättare att få tag på lokala uppfödare och foder.

        repti.net kan vara bra, men ingenting som går upp mot ett föreningsmöte ;-)

        /hansh
        Intresserad av grod och kräldjur? Dalarnas Herpetologiska Förening - DHF

        Kommentar

        • Azur
          • March 2003
          • 12946

          #5
          Går det över huvud taget att få tag i strumpebandssnok längre? Den är väl förbjuden i sverige numer (efter det att den kanske, eventuellt, möjligen, förvildats i göteborgstrakten).
          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

          Kommentar

          • hansh
            • May 2004
            • 269

            #6
            Man ska inte tro på allt som står i tidningarna om såkallade strumpebandspoppulationer. Strumpor finns det att få tag på och de är inte olagliga att ha och eller handla med.

            /hansh
            Intresserad av grod och kräldjur? Dalarnas Herpetologiska Förening - DHF

            Kommentar

            • Patrik_Tq
              • November 2003
              • 674

              #7
              Ursprungligen postat av C.Ciklid
              Själv skulle jag rekomendera en Regnbågsboa. De blir inte så stora och "blaffiga". Har en själv på 10år, 150-160cm. Haft honom sedan han var liten. Snokar kan vara lite ettriga medans Majsormen är lite trevligare. Majsormen brukar vara en typisk nybörjar orm och man kan hitta mycket trevliga exemplar.
              //Camilla
              Jag skulle då inte rekomendera en regnbågsboa som första orm, dom är dyra och kräver en del sin skötare.
              Den äkta cencria cencria kan va mycket besvärlig att ha medans den bruna maurus är enklare.
              Men som nybörjare skulle då jag aldrig rekomendera en.

              Sticker ut lite och rekomenderar istället en kungsboa även om den blir stor.
              Gold? Sånt har jag bara i bilen

              www.audis3.se

              Kommentar

              • aquasafe
                • February 2005
                • 138

                #8
                jag har redan skaffat orm nu! hehe...det blev en hybrid, djungelcorne, jag har oxså hunnit skaffa leopard geckos, nästa orm blir nog en boa eller pyton..men först vill jag ha bra *ormvana*

                Kommentar

                • C.Ciklid
                  • February 2005
                  • 12055

                  #9
                  Ursprungligen postat av Patrik_Tq
                  Ursprungligen postat av C.Ciklid
                  Själv skulle jag rekomendera en Regnbågsboa. De blir inte så stora och "blaffiga". Har en själv på 10år, 150-160cm. Haft honom sedan han var liten. Snokar kan vara lite ettriga medans Majsormen är lite trevligare. Majsormen brukar vara en typisk nybörjar orm och man kan hitta mycket trevliga exemplar.
                  //Camilla
                  Jag skulle då inte rekomendera en regnbågsboa som första orm, dom är dyra och kräver en del sin skötare.
                  Den äkta cencria cencria kan va mycket besvärlig att ha medans den bruna maurus är enklare.
                  Men som nybörjare skulle då jag aldrig rekomendera en.

                  Sticker ut lite och rekomenderar istället en kungsboa även om den blir stor.
                  De jag känner har aldrig haft problem med sina... Min har inte krävt så mycket, äter och ömmsar bra och har släpat med honom på info möten m.m. Vill man inte ha en orm som blir ett as och mata med kaniner m.m., men ändå ha en som blir av någon vettig storlek så är denna art lagom. Det finns dock mer än 10 underarter av denna typ, och man ska (oavsett vad för djur man köper) läsa på ordentlig om just dess behov! Här om kring (Västmanland/Närke) är denna orm inte dyrare än en kungs eller annan typ av boa/pyton av vanligare sort. Här slänger man nästan bort dem för att ingen vill ha dem!

                  Aquasafe: Lycka till med dina reptiler!! Kul att det kanske börjar vända med reptilintresset till det mer intensiva!

                  //Camilla
                  De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...