Stora mjölmaskar...skötsel?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Annsan
    • January 2004
    • 152

    Stora mjölmaskar...skötsel?

    Hejsan,
    Jag har just fått ett par fina grodor i mina ägor, men det är inte dom som orsakar mig huvudbry. Det är deras kost. Tillsammans med grodorna följde också en burk långa tjocka "mjölmaskar". Ska dom skötas som vanliga mjölmaskar eller är det någon speciell skötsel. Kallas dom mjölmaskar till att börja med? Dom är ca 0,5 cm tjocka och 3 cm långa.

    Mvh Annsan
    Du behöver inte leda mig in i frestelsen...jag kan gå själv
  • plizken
    • April 2004
    • 1293

    #2
    zophobaslarver. Dom kan du sköta som vanliga mjölmaskar men dom är lite mera benägna att rymma ..
    Don't be afraid to try something new. Remember, amateurs built the Ark...Professionals built the Titanic!

    Kommentar

    • Annsan
      • January 2004
      • 152

      #3
      Okej...det låter ju inte så svårt. Mjölmaskar kan jag sköta. Ska behålla locket på också :o)

      tack så mycket
      Annsan
      Du behöver inte leda mig in i frestelsen...jag kan gå själv

      Kommentar

      • Henreb
        • August 2004
        • 134

        #4
        Tänk på att variera kosten mycket till dem bara. Så grodorna får en innehållsrik föda som t ex fiskmat, hundkatt pellets blandat med frukt och grönt. Sen kan jag ju lägga till, nåt som du kanske redan vet, att zoophobasen inte ska vara basfödan för dina grodor, ödlor etc.
        540L Sydamerika

        Kommentar

        • Annsan
          • January 2004
          • 152

          #5
          Tack tack, jag håller på att pluggar på för fullt om grodorna. Dom kommer att få en varierad kost, inte bara "maskarna" :o). Katten får dela med sig av sina torrfoder också, tack för det tipset.

          Annn-Sofi
          Du behöver inte leda mig in i frestelsen...jag kan gå själv

          Kommentar

          • Vattnadal
            • November 2004
            • 30

            #6
            Hej!
            Jag undviker att mata grodor och paddor med zophobas. Skäggagamerna tex, tuggar ihjäl larverna, men en groda dödar dem med magsyran. Jag har hört skräckhistorier om larver som ätit sönder grodmagar inifrån med sina kraftiga käkar. Har sett en prakthornpadda dö, där det enda annorlunda som skett var att den fått larver istället för syrsor/pinkisar.
            Syrsor känns säkrare att mata dem med, så det gör jag. :-)
            Kram Elin

            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=268423

            Kommentar

            • THE_DUDE
              • February 2004
              • 764

              #7
              när jag hade leopardgeckos så va jag alltid lite nojig över om larverna kunde skada ödlorna.
              så jag tog en pincett och krossa huvudet på larven å tog sedan med samma pincett och sträckte fram larven till ödlan.
              fungerade alltid.
              http://mfksweden.forum24.se/mfksweden.html
              ETT LITET FORUM OM STORA FISKAR.

              Kommentar

              • Annsan
                • January 2004
                • 152

                #8
                Tack för tipset. Jo dom är ju rätt så stora larverna så jag kan tänka mig att dom kan orsaka skada. Nu har jag ju larverna redan så jag får gå på The Dudes förslag och "avliva" larverna innan jag matar. Tack igen. Alla tips är varmt välkomna.
                Du behöver inte leda mig in i frestelsen...jag kan gå själv

                Kommentar

                • plizken
                  • April 2004
                  • 1293

                  #9
                  citat
                  <hr noshade size="1">
                  Jag har hört skräckhistorier om larver som ätit sönder grodmagar inifrån med sina kraftiga käkar.
                  <hr noshade size="1">

                  Jag har hört skräckhistorier om rakblad i äpplen på halloween och spöktåg i stockholms tunnelbana men jag har aldrig sett att det hänt eller existerat. Jag tror det där är en myt eller någon enstaka incident som har eskalerat till någon form av taburegel.

                  Jag har pysslat med reptiler i femton år och har aldrig sett eller hör om något sådant men jag har fått det tipset från djuraffärer många gånger.

                  Ta en mjölmask och släpp ner den i ett glas vatten så får du se hur länge den överlever. Den dör inom loppet av sekunder.


                  citat:
                  <hr noshade size="1">
                  Har sett en prakthornpadda dö, där det enda annorlunda som skett var att den fått larver istället för syrsor/pinkisar.
                  <hr noshade size="1">

                  Att paddan dog kan bero på herptilers något känsliga matsmältning, att plötsligt gå över till en så fet foderkälla som zophobas från att ha matat med pinkies kan bli lite drastiskt om bytet går fort. Ville bara reflektera på att det kan ha andra orsaker än att masken tuggat sönder magen.

                  citat
                  <hr noshade size="1">
                  Syrsor känns säkrare att mata dem med, så det gör jag. :-)
                  <hr noshade size="1">

                  Syrsor är rovdjur/allätare till skillnad från maskarna. En syrsa som springer löst och okontrollerat i ett terrarium kan med lätthet skada ödlor eller grodor. Det är inte något vanligt fenomen men det är något jag har sett och varit med om vid flera tillfällen.
                  Don't be afraid to try something new. Remember, amateurs built the Ark...Professionals built the Titanic!

                  Kommentar

                  • Annsan
                    • January 2004
                    • 152

                    #10
                    Oj, det var väldigt olika information. Jag får väl göra som jag brukar....´följa mitt sunda förnuft.
                    tack iallafall för alla svar.
                    Du behöver inte leda mig in i frestelsen...jag kan gå själv

                    Kommentar

                    • mats41
                      • February 2004
                      • 593

                      #11
                      Är de zophobas så ska dom va i rummsteperatus och i en låda med naturell tov och sågspån blandat i,som mat till dom morötter,brockoli mm.
                      Akvarist som gillar australiskbiotop rengbågfiskar

                      Kommentar

                      • Annsan
                        • January 2004
                        • 152

                        #12
                        Tack Mats, det var ett svar som jag tog till mig direkt :o) För precis så har jag gjort....tack tack...
                        Du behöver inte leda mig in i frestelsen...jag kan gå själv

                        Kommentar

                        • ch1mpy
                          • March 2004
                          • 151

                          #13
                          Hur skulle dessa zophobas funka som fiskmat? Till ex. mellanstora ciklider.

                          Kommentar

                          • roccster
                            • August 2004
                            • 94

                            #14
                            Testa daggmask, mina grodor älskade daggmask.

                            Finns i sportfiskeaffärer.
                            / Richard

                            Kommentar

                            • ch1mpy
                              • March 2004
                              • 151

                              #15
                              Jo jag har faktiskt länge planerat att skaffa en daggmaskfarm till mitt förråd.

                              Förlåt att det blev lite off topic.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...