Vanliga fiskar + salamander

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Somab
    • June 2004
    • 16

    Vanliga fiskar + salamander

    Jag har ett 300 liter akvarium med eldbuksciklid,scalarer,malar palettciklider mm. och en liten salamander.
    Jag tror det är en Japansk eldbukssalamander.
    Den verkar trivas bra och de övriga individerna har accepterat den väl och är snälla mot den men den äter dåligt.
    jag måste mata fiskarna ordentligt mätta så salamandern får några mygglarver som blir över men för det mesta ser den inte ut att bry sig fast godiset ligger framför nosen.
    Jag tackar för alla tips
  • plizken
    • April 2004
    • 1293

    #2
    Har du en landdel i akvariet?
    Don't be afraid to try something new. Remember, amateurs built the Ark...Professionals built the Titanic!

    Kommentar

    • Somab
      • June 2004
      • 16

      #3
      Japp!
      Jag har en trädrot som sticker upp över vattenytan och har ett litet kryp in fast kampfisken o salamandern brukar samsas om den platsen sen har jag en granit stolpe i svart diabas med borrade grotthål sågade trappsteg upp över ytan och det händer att han/hon ligger där med.

      Kommentar

      • plizken
        • April 2004
        • 1293

        #4
        Har den matstrejkat länge?
        Don't be afraid to try something new. Remember, amateurs built the Ark...Professionals built the Titanic!

        Kommentar

        • lisabeth
          • June 2004
          • 8

          #5
          jag har ju malawiciklider och det är ingen hit att blanda dom med någon som gärna äter >Röda mygglarver,,,,,,, men jag vill gärna ha tips på andra fiskar som passar,,,,,, är det någon som vet om man kan ha torv att bygga upp med,,,,,
          lisa

          Kommentar

          • Mazi
            • January 2004
            • 868

            #6
            Off topic: Behöver de stor landdel, eller behöver de bara så att de kan gå upp och andas ? Om man har en stor landdel med grottor och sånt, kommer den att gå runder där uppe då ?

            Kommentar

            • Tant Nancy
              • April 2002
              • 5407

              #7
              Jag läste i en liknande tåt att man kunde mata salamandern på land... det borde ju lösa en del. Annars får du väl ta upp den till en plastbytta eller så var tredje dag och mata den...
              MvH
              Tant Nancy
              www.gladafisken.aqualogen.se
              Mitt fotogalleri
              Dagbok
              Min zoon

              Kommentar

              • Somab
                • June 2004
                • 16

                #8
                Japp! Jag testade det igår men den bara nonschade maten.
                Den går jätte bra ihop med alla mina fiskar det är bara det att om den ligger på en landdel och svansen eller en tass sticker ner i vattnet så vill de gjärna nafsa i dem , jag tror det beror på de röda tecknen som fiskarna tror att det röda mygglarver.
                Den har nog matsrejkat 1 eller 2 veckor nu minst.
                Jag har hört att de inte trivs själva så jag får nog leta upp et par till om jag får tag på några i närheten av Kristianstad.
                Kanske någon har tips om vart det finns?

                Kommentar

                • Somab
                  • June 2004
                  • 16

                  #9
                  Ursprungligen skickat av Tant Nancy
                  Jag läste i en liknande tåt att man kunde mata salamandern på land... det borde ju lösa en del. Annars får du väl ta upp den till en plastbytta eller så var tredje dag och mata den...
                  Hej! Nancy.
                  Jag får nog ge upp nu.
                  Firrarna har käkat på tassarna fast det har funkat så bra tidigare.
                  Jag har läst innan att dem har jätte bra läkkött så ska jag sätta den lilla kraken i eget litet så fort som möjligt ??
                  Kan den klara sig?
                  Det va nog därför den inte ville käka*suck*
                  Den har ju blivit en inventarie nu så man vil ha kvar den

                  Kommentar

                  Arbetssätt...