Vad för terrarie djur i 80x40x35cm???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • malawi cikliden
    • December 2003
    • 117

    Vad för terrarie djur i 80x40x35cm???

    Hej.. jag undrar man man kan ha terrarie djur i ett akvarium(utan vatten)...? akvariet är 80x40x35cm 112Liter. om man kan ha terrarie djur i det vilka kan man då ha? helst ormar eller ödlor! gärna lätta sorter (är nybörjare)

    mycket tacksam för svar!!
    från:ToM
    malawi cikliden
  • tep
    • March 2004
    • 77

    #2
    1par Leopardgecko går fint att ha i ett sådant terrarium. Finns många roliga och trevliga ödlor att välja mellan som funkar i ett terrarium i den storleken..
    tep

    Kommentar

    • frozen_plauge
      • February 2003
      • 53

      #3
      Jag har för ett par år sedan haft 2 leopard geckosar i ett exakt lika stort akvarium...
      Det funkade fint.
      Kolla in på:
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=68531
      eller
      http://frozen.plauge.sidan.nu

      Kommentar

      • malawi cikliden
        • December 2003
        • 117

        #4
        ok tack för infon!! kan man ta upp leopard geckos i handen och hålla i dom och sånt..? luktar det mycket om de? eller luktar det inget av de?? går det bra att ha bark som bottenmattrial? vad ska de ha i akvariet??? vattenskål, grotta? vad mer?

        mycket tacksam för svar!!
        från:ToM
        malawi cikliden

        Kommentar

        • plizken
          • April 2004
          • 1293

          #5
          Dom kan bli riktigt tama och trevliga men man får vara lite försiktig med svansen, den lossnar lätt och dom kan tillochmed "kasta" av sig den om dom blir riktigt skrämda..
          Jag odlade sådana i liten skala i åtta år och har aldrig lyckats få någon att tappa svansen så är man bara snäll mot dom så ..
          Don't be afraid to try something new. Remember, amateurs built the Ark...Professionals built the Titanic!

          Kommentar

          • tep
            • March 2004
            • 77

            #6
            Se om ditt biblotek har eller har möjlighet att beställa hem boken: Ormar, ödlor, sköldpaddor och andra djur i terrariet av uwe Dost. Den boken tar upp det du behöver veta om skötsel, bottenmaterial, ljus och värme. det finns även andra böcker om leopardgecko men den boken tycker jag är bäst.
            Sen får du kolla vilken färg variant av leopardgecko du vill ha, det finns en hel del olika varianter men den billigaste och vanligaste är naturligt viss den med original teckningen.
            tep

            Kommentar

            • Ciklidguramin
              • May 2004
              • 27

              #7
              Några små pilgiftsgrodor kanske? Små & underbart söta!
              De i fångenskap har inget gift & är därmed ofarliga...nej förresten! Se upp för de två decimeter långa gifttänderna! *Flinar*
              När jag har fel, skäll inte på mig, jag lär mig ändå.

              Kommentar

              • Mattias Andersson
                • March 2003
                • 826

                #8
                Skulle det kunna funka att ha en leopardgecko i ett akvarium med måtten 60x30x30???
                Hade tänkt ha sand i botten, några rötter och barkbitar som bildar små grottor.
                Dom ska ju ha de ganska varmt, så jag undrar om de skulle funka med värmematta som man fäster på bakrutan??

                Kommentar

                • hampe_90
                  • December 2003
                  • 101

                  #9
                  Hej, jag har också funderat på att skaffa ett par leopardgecko.

                  Hade tänkt ha dom i ett akvarie med måtten 72*42*30 (l*d*h).

                  Jag har samma fråga som Mattias, behöver man någon värmematta?

                  Kommentar

                  • Mattias Andersson
                    • March 2003
                    • 826

                    #10
                    http://www.repti.net/
                    en sida som ger svar på dom flesta frågorna....

                    Kommentar

                    • Fogelberg
                      • June 2004
                      • 22

                      #11
                      Värmematta är att föredra, samt att dem ska ha lite värme uppifrån också, inte fullt lika nödvändigt, man ska bara se till att det inte blir för varmt underifrån, täcker du hela bottenytan med värmemattan så kommer ödlorna inte ha någon nytta av att krypa in under en sten för att svalka av sig.

                      Just det, man ska se till att ha platser där ödlorna kan krypa in och gömma sig. Vi löste det genom att ha korkbark liggandes på två platser samt att vi hade ett par gömställen för dem. Som sand kan man använda sig av fågelsand, vi hade en leopardgecko som hade för vana att käka sand samtidigt som han käkade syrsor och den sanden som vi hade innan vi bytade övet till fågelsand var en aning grövre vilket ställde till problem för honom när sanden skulle ut bakvägen.
                      Ödlor, ormar, skorpioner, katter, hundar, möss, råttor, marsvin, hamstrar, kaniner, fåglar, vandrande pinnar, spindlar, kajman.
                      --------------------------
                      Potius sero quam numquam

                      Kommentar

                      • H2O
                        • September 2004
                        • 63

                        #12
                        Skulle det gå att ha en leopardgecko i ett helt vandligt akvariun alltså? Behöver det inte vara sånna "riktiga terarier" med galler på en del och så så att det luftas?

                        Kommentar

                        • Glenn
                          • April 2002
                          • 3904

                          #13
                          Några små pilgiftsgrodor kanske? Små & underbart söta!
                          De i fångenskap har inget gift & är därmed ofarliga...nej förresten! Se upp för de två decimeter långa gifttänderna! *Flinar*
                          Pilgiftsgrodor har i fångenskap inget gift nej men man ska iaf behandla dem som om att dem vore giftiga. Pilgift är inte heller helt lätta att ha man ska göra bananfluge-kulturer och dem kan skita sig ganska så enkelt. Och sedan så bör den som är ny med pilgiftare börja med sorten E.Tricolor eller P.Vittatus eftersom att dessa är några av dem enklaste pilgiftarna.

                          Från en som själv haft pilgiftare...

                          /Glenn
                          Mvh /Glenn

                          Min Zoon

                          Kommentar

                          • tummen
                            • March 2005
                            • 5199

                            #14
                            Testa pilgift!!!!!

                            Testa pilgift!!!!!
                            Det skulle jag göra om jag var du!
                            Själv tycker jag att geckos verkar trista, men smaken är som bekant olika....

                            Till pilgiftare kan man odla MÅNGA olika foder, hoppstjärtar, BANANFLUGOR som redan nämnts (det finns små och stora sorter!!!!) husflugor med krullade vingar om du har stora grodarter, vissa arter av myror, samt på vår, höst och sommar, vildfångat foder, sk. ÄNGSPLANKTON. Så bli inte rädd för att pröva dem av "foderfrågan", det löser sig nog.....

                            Däremot tror jag att E.tricolor eller någon annan lättskött variant är att föredra, om inte annat för att priset inte är lika högt om man misslyckas....

                            Thomas
                            Thomas "tummen" Wallén

                            Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                            Kommentar

                            Arbetssätt...