Luktar det mycket av terrarie djur...??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • malawi cikliden
    • December 2003
    • 117

    Luktar det mycket av terrarie djur...??

    Hej.. jag undrar om det luktar mycket av terrarier och djuren till de..? jag skulle gärna villja ha ett terrarie. men pappa säger att det luktar jätte mycket.. och jag undrar om det stämmer. om jag får vilket är då de bästa nybörjar djuren?? vill helst ha orm eller ödlor..
    mycket tacksam för svar!!
    från:ToM

    222L-->malawi med frontosor
    112L-->malawi yngel
    45L--->lejonhucudsciklider
    malawi cikliden
  • schizo
    • August 2003
    • 259

    #2
    Lite luktar det ju alltid, cissa mer än andra.
    Generellt kan man säka att ödlor luktar minst och ormar mest.

    Bästa nyböjardjuret måste vara majsorm, om man vill ha orm, eller leopardgecko om man vill ha ödla.

    För att ta reda på hur dom luktar så är det bara åka till närmsta affär och be att få sticka in skallen och lukta.

    Vad gäller ormar så vågar jag nog påstå att giftormar och asiatiska ormar är dom som luktar mest illa.
    - 250 liter sydamerikanskt (nästan)

    Kommentar

    • malawi cikliden
      • December 2003
      • 117

      #3
      ok tack så mycket för faktan schizo..! hur stort behöver majsormar respektive leopardgecko??? förresten kan någon ge mig en bra terrie sida..vad ska man mata majsormar med? leopardgeckos matar man väll med skalbaggar?

      mycket tacksam för svar!
      från:ToM
      malawi cikliden

      Kommentar

      • schizo
        • August 2003
        • 259

        #4
        Dom är inte så kräsna vad gäller storlek, men som med allt annat så är större bättre.

        Det finns lagar som reglerar hur stor en bur måste vara. Men till en leopargecko så räcker ett 63 liters akvarium dvs 60x35 cm.
        Du kan mata dom med, Mjölmask, Zoophobas, syrsor, pinkies (när dom blir lite större).

        Här hittar du råd om hur du inreder och vad du skall tänka på.

        http://www.djurklinikenroslagstull.se/skotselrad_leopardgecko.htm

        Till majsormen (som blir max 180cm) så räcker samma storlek men större skadar inte. Här bör man dock tänka på att ormar är rymningsexperter och ett bra terrarium rekommenderas.

        Här har du skötselråd.

        http://hem.passagen.se/exotic/caresheets/cornsnake.htm

        Här hittar du annonser för reptiler.

        www.repti.net


        Det finns annars en massa bra litteratur på bilbioteket och på bokhandeln. Bestäm dig för om du vill ha en orm eller en ödla. Åk sedan ut och titta på olika ödlor och läs på dig skötselråd.
        - 250 liter sydamerikanskt (nästan)

        Kommentar

        • mats41
          • February 2004
          • 593

          #5
          Luktar alltid lite,ormar luktar lite mer än ödler men de beror ochså vad för bottenmatrial man har och hur ofta man gör rent sedan är de kosten kan vara lite roligare med en ödla som äter blandad kost både insekter frukt och grönt.
          Akvarist som gillar australiskbiotop rengbågfiskar

          Kommentar

          • malawi cikliden
            • December 2003
            • 117

            #6
            tack så mycket föt infot och länkarna! har ett 112L akvarium som jag kanske skulle ha nån av dom i... om jag har någon av de så hade jag tänkt att ha bark som bottenmattriel är det bra..??? om man har orm så vill ju de ha någon gren vad ska det vara för någon? kan man ta räjäla grenar från skogen??
            eller ska man ha typ mangrowwe rötter?

            mycket tacksam för svar!!!!!!!
            från:ToM

            222L-->malawi
            112L-->malawi yngel
            45L--->lejonhuvudsciklider
            malawi cikliden

            Kommentar

            • plizken
              • April 2004
              • 1293

              #7
              Hur mycket det luktar beror på hur ofta man rengör.. Schizo var inne på att ödlor luktar mindre.. jag är inte böjd att hålla med..

              En ödla ska ha mat flera gånger i veckan i vissa fall varje dag medan en orm inte ska äta oftare en max en gång i veckan och ibland inte oftare en 1 till 2 gånger i månaden..

              Det är ovanligt att djuren luktar i sig med undantag för skinkar och vissa som självförsvar, det som luktar är avföringen. Ett djur som äter varje dag dyngar ner betydligt mer och luktar mer.

              Men som Schizo sa majsorm som första orm och leopardgekko som första ödla. Jag rekomenderar leopardgekko om du har tiden som krävs. Fina, trevliga och förhållandevis luktfria..
              Don't be afraid to try something new. Remember, amateurs built the Ark...Professionals built the Titanic!

              Kommentar

              Arbetssätt...