Är det lämpligt att ha rödörade vattensköldpaddor utomhus i Sverige på sommaren?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hyltran från Veglemyren
    • June 2017
    • 13

    Är det lämpligt att ha rödörade vattensköldpaddor utomhus i Sverige på sommaren?

    Är det lämpligt att ha rödörade vattensköldpaddor utomhus i Sverige på sommaren?

    Jag har tre rödörade vattensköldpaddor som varit min husdjur i mer än 20 år. En tanke har slagit mig nyligen. Jag har lite funderingar på att bygga en "hägersäker" fiskdamm på tomten.

    Om jag skulle passa på att bygga dammen rymningssäker åt dem, och ha dem ute på sommaren tror ni att det skulle vara bättre för dem, än att bo i sina akvaterrarium året runt?
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Det borde funka att ha dom utomhus under den varmaste årstiden, men som sagt se till att den är 100% rymningssäker och även så att nätet är så konstruerat att de kan komma upp och inte heller riskerar att fastna i nätet
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Tyko
      • April 2015
      • 279

      #3
      Jag skulle nog vara mer orolig för minkar och hundar än för hägrar.

      Kommentar

      • Hyltran från Veglemyren
        • June 2017
        • 13

        #4
        Om jag murar/gjuter dammen drygt 90 cm upphöjd som en lodrät betongmur? Borde det räcka som skydd mot minkar, uttrar och hundar?

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          Ursprungligen postat av Hyltran från Veglemyren
          Om jag murar/gjuter dammen drygt 90 cm upphöjd som en lodrät betongmur? Borde det räcka som skydd mot minkar, uttrar och hundar?
          Det kan dom säkert ta sig över.
          Hur stor risken är för dessa djur beror sedan på hur hög risken är för att dessa djur befinner sig i närheten av dammen.

          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          Arbetssätt...