VAD ÄTER MINA SMÅ KRABATER???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • apan_ola
    • March 2003
    • 280

    VAD ÄTER MINA SMÅ KRABATER???

    Hej!

    Har tre små salamanderungar.. Det är ngn vild art i en damm som jag hittat. Nu undrar jag vad äter dom som små?? dom är mellan ungefär
    3-4 cm långa.. dom går runt lite då och då och verkar palla vattenomständigheterna *var mkt skitigt vatten där jag hittade dom*
    Kom hem med dom vid 12 igår kväll. Och undrar nu som sagt vad äter dom?
    160 liters sällskap
  • Jocke89
    • July 2003
    • 74

    #2
    Om du har hittat dom i sverige så är dom fridlysta och får inte petas på eller bli hemtagna, gå tillbaka med dom där du hittade dom
    74 Liter- Humlamalar och rödciklider.
    Ska byta över till saltvatten snarast

    Kommentar

    • apan_ola
      • March 2003
      • 280

      #3
      Okej. får väl lägga tillbaks dom.. det var synd..
      160 liters sällskap

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        De är mycket riktigt fridlysta, men...

        Så länge de är kvar i vattnet så äter de alla typer av levandefoder som inte simmar för snabbt (dvs de hinner inte ikapp fiskyngel) och inte är för stort (halva bredden på huvudet är en bra riktlinje). Mygglarver av olika sorter, tubifex, vattenloppor, levande artemia, små vattengråsuggor, små bäckslände (ej trollslände!) larver... Du kan prova att ge dem frysfoder (artemia etc) men risken är stor att de inte äter det, eftersom de jagar med hjälp av synen, och inte ser mat som ligger still. Ibland kan man mata genom att vifta maten framför dem med pincett.

        Men, när de är färdigbildade, vilket de bör vara mycket snart, så lämnar de vattnet. Kan de inte gå upp på land då, så drunknar de helt enkelt. De måste då ha ett terrarium med fukt & bra gömställen. Foder då blir små levande insekter (vinglösa blomflugor funkar men är lite för snabba; syrse-nymfer är perfekta). Salamandrar som nyligen lämnat vattnet vill ha stora mängder små insekter, och är svåra att hålla vid liv, plus att om de sköts rätt så ser man dem aldrig. Lyckas du hålla dem med mat, kommer nästa utmaning till hösten, när de måste övervintras mycket svalt men frostfritt.

        Kort sagt är svenska salamandrar inte särskilt lämpliga husdjur.

        Jag rekommenderar istället eldbukssalamander eller hongkongsalamander - de behöver inte ha landdel (fast de gillar att kunna gå upp på land ibland), de jagar med lukten så de tar gärna död mat, och de behöver inte övervintras.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        Arbetssätt...