Dabbagam vägrar öppna ögonen

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lazerbeam
    • January 2014
    • 35

    Dabbagam vägrar öppna ögonen

    Hej
    Jag har nyligen tagit hand om en dabbagam. Under dessa ca 10 dagar jag haft honom så har han inte öppnat sina ögon. Allt ser normalt ut runt ögonen. Det ser bara ut som att han blundar. Vad kan detta bero på?
    Ska ringa en veterinär också och fråga.
  • fisheye
    • November 2010
    • 488

    #2
    Hej,
    Hur varmt har du till den? De vill ju ha himlans varmt - med relativt kallt (rumsvärme på natten). Äter den? Letar den mat med stängda ögon? Vad ger du den? Vilken sort är det? Mina älskade hibiscus- och maskrosblommor. Hur är avföringen? En stor svart och en vit "klutt"? Har du UV ljus? Kommer den fram och solar på dagarna? Vad har du för underlag (har du ändrat när du fick den)? Även om de lever i karga områden så kan "damm" irritera.
    Det kan vara så att den är uttorkad. När jag hade dabbagamer så rekommenderades det att man sprayade dem med vatten relativt ofta. De har porer som för vattnet framtill munnen. Nåväl det kan vara så att den förra ägaren inte givit den tillräckligt med vatten. Men det är klokt att du vet att du har tillräckligt varmt innan du ger den en dusch. Alpha-alpha groddar är också bra foder när man vill erbjuda mycket fukt under kort tid.

    Om du inte haft dabbagam tidigare så kan du läsa min gamla artikel om dem - kanske kunskapen uppdaterats en del eftersom då var de ganska ovanliga.



    Bygert har nog en hel del tips. Annars gå till en reptilveterinär.
    Senast redigerad av fisheye; 31 December 2014, 11:31.

    Kommentar

    • Bygert
      • March 2010
      • 2169

      #3
      Fisheye är på rätt spår, öppnar den inte ögonen så är det klart läge att se över miljön och i synnerhet temperaturen. Det är ju första att kolla, har den rätt miljö. Sen kan den ju vara i dålig kondition från var den varit tidigare och då handlar det om att få igång den vilket ställer stora krav på att miljön verkligen är rätt. Möjligt är ju också att det kan handla om en infektion i ögonen, det kan man misstänka om det är kladdigt eller annars ser skumt ut. I så fall är det nödvändigt att snabbt kontakta veterinär för att sätta in behandling.
      Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

      Kommentar

      • Lazerbeam
        • January 2014
        • 35

        #4
        Hej och tack för era tips.
        Jag har varit i kontakt med förra ägaren och han berättade att han inte öppnat ögonen där heller. Jag har duschat hans ögon så nätt med lite ljummet vatten och första gången öppnade han ögonen ett par sekunder sen stängde han dem igen. Har lagt in alpha alpha groddar till han. Han är alltid framme, så han gömmer aldrig sig. Har dock inte sett han äta någon gång under denna tid jag haft honom. Men han har varit borta vid matskålen. Ska pröva att duscha han lite då och då.
        Tacksam för er hjälp

        Kommentar

        • fisheye
          • November 2010
          • 488

          #5
          Har du tillräckligt varmt? Har du en bra värmelampa? UVljus?
          Har du ett bra (ganska trångt) gömställe?
          Om han inte ätit på så många dagar 10-14 dagar som du haft den så är det antagligen för kallt eller så är den stressad av något (men då borde den gömma sig, tycker jag). Spelar du mycket musik nära terrariet?
          Vad ger du för mat förövrigt?
          Jag skulle definitivt ta den till en veterinär.

          Kommentar

          • Lazerbeam
            • January 2014
            • 35

            #6
            Hej igen
            Han har rätt belysning och jag spelar aldrig musik. Jag är lite äldre, (alltså jag är ingen ungdomlig kille). Tvärtom så är jag en äldre tjej.
            Han har en del gömställen men det är sällan han går in där.
            Han får diverse sallad, morötter och nu även alpha alpha groddar. Han sitter ofta vid matskålen, men jag har aldrig sett honom äta. Men jag sitter ju inte där hela tiden. Ska försöka duscha honom så han får i sig vätska som du skrev innan
            Tusen tack för all hjälp .

            Kommentar

            • fisheye
              • November 2010
              • 488

              #7
              Ok.
              Är svansen riktigt tjock och fin? Det är där de har sin näringsreserv så det är en viktig indikator. Om den är tjock och fin och du ger vatten så kanske du skulle testa med några torkade majskorn (typen opopade popcorn) för det brukar vara poppis.
              Har du testat med att slänga in några syrsor eller mjölbaggar? Även om de huvudsakligen ska ha veg så kan det vara ett alternativ att testa. Nog bra att preppa dem med vitaminer också...

              /Henrik

              Kommentar

              • Lazerbeam
                • January 2014
                • 35

                #8
                Hej igen och tusen tack för all din hjälp
                Jag har prövat slänga in syrsor och kackerlackor men det verkar han inte intresserad av.
                Förutom hans problem med ögonen så har han ytterligare ett stort handikapp. Han har bara tre ben. De jag hämtade honom hos sa att han skadat sitt ena framben så de hade varit tvungna att få det amputerat (
                Så han är väldigt begränsad i sin rörlighet. Därav kanske att han inte är intresserad av insekter.
                Håller nu på att jaga dessa personer jag fick honom av för att få reda på mer om hans ögon och vad som egentligen hänt med hans ben.
                Börjar bli aningen misstänksam då de inte svarar i telefon eller på sms och mail.
                Var nyss på Tropikhuset i Malmö, där fick jag höra att dessa personer varit där och köpt ödlor ett antal gånger som de några dagar senare säljer på nätet.
                Så jag undrar verkligen vad min stackars dabbagam varit med om.
                Han är så oerhört fin och hans svans ser bra ut.
                Jag vet att man ska köpa friska djur. Men när jag såg denna stackars ödla så kunde jag inte låta bli att ta honom med mig.
                Vill verkligen hjälpa honom.
                Men just nu är jag skitförbannad på de jag köpte honom av eftersom de inte längre svarar. Och att de köper ödlor som de säljer direkt igen verkar väldigt underligt

                Kommentar

                • fisheye
                  • November 2010
                  • 488

                  #9
                  Ja det var en tråkig historia. När jag hade dabbisar och då jag köpte dem av en privatperson som hade många så fanns det flera med stympade svansar och lite halta ben.
                  Är det inte så att man måste ha Citespapper på dem vid köp/sälj? Kanske bara gäller en del arter? Bygert har säkert ett aktuellt svar på det.

                  Kommentar

                  • Lazerbeam
                    • January 2014
                    • 35

                    #10
                    Hej igen och än en gång tusen tack för all din hjälp
                    Jag vet inte om man ska ha papper eller inte. Jag har aldrig fått det. Varken när jag köpt ödlor privat eller i butik.
                    Ska testa lägga in opoppade popcorn också.
                    Som du säkert förstår så har min stackars dabbis inte det så lätt. Har bara tre ben. Så han typ hasar sig fram. Jag får hjälpa honom ibland. Har fått ändra om i terrariet för att han lättare ska kunna ta sig fram. Samt att han inte kan se.
                    Men jag gör allt vad jag kan för att hjälpa den stackarn. Han är så oerhört fin och snäll. Han gillar att komma ut och sitta i famnen och bli klappad))
                    Än en gång tusen tack för att du hjälper mig och kommer med bra förslag

                    Kommentar

                    • Lazerbeam
                      • January 2014
                      • 35

                      #11
                      Tänkte bara skriva att det är en Marockansk dabbagam jag har.
                      En Uromastyx acanthinurus

                      Kommentar

                      • fisheye
                        • November 2010
                        • 488

                        #12
                        Låter mycket trevligt det där - blir avis kan jag säga. Dabbisar är trevliga.
                        En sak som är lite oklar är om du har uppåt 35-40 grader? Mitt terrarium var som ett element. Det var riktigt livliga dabbisar. Kunde knappt ha dem ute.
                        Hur vuxen/stor är den?

                        Kommentar

                        • fisheye
                          • November 2010
                          • 488

                          #13
                          En annan bra sida om dabbisar är http://www.horsfieldii.com/dabbagam.html

                          Kommentar

                          • Lazerbeam
                            • January 2014
                            • 35

                            #14
                            Hej igen
                            Jo. På sovplatser är där ca 40 grader. Men han hasar sig runt i hela terrariet. Det tar lite tid för han att förflytta sig. Sen kan han ligga på samma ställe en bra stund.
                            Han är ca 35cm.
                            Ganska tung är han)
                            Jag har även andra ödlor. Men min stackars dabbis har blivit en av mina favoriter

                            Kommentar

                            Arbetssätt...