Reptilförbudet verkar fortsätta i Norge

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    Reptilförbudet verkar fortsätta i Norge

    Under många år har det varit förbjudet att hålla reptiler i Norge och detta har lett till en gigantisk svart marknad (uppskattningsvis finns det olagligt ca. 150.000 reptiler i Norge). Föreningar och organsiationer och även myndigheter har velat få en upplucktringa av denna lag så att de reptiler som är vanliga, ofarliga och enkla att sköta skulle bli lagliga att inneha.

    Av den åsikten verkar dock inte den ansvarige ministern vara http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...artid=10115160
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #2
    De enda reptiler som det vore vettigt att ha ett förbud på, är de som är farliga, och de som riskerar att utrotas i naturen (vildfångade individer då). Jaja, låt oss hoppas att den svenska regeringen inte är fullt lika inskränkt, men man vet aldrig... Det var väl, om jag minns rätt, nå´n minister för några år se´n, som ville förbjuda ormar som husdjur, farliga såväl som ofarliga, enbart på grund av att hon har ormfobi... Suck... Men vad bra, då förbjuder vi genast katter och hundar som husdjur, eftersom det finns folk som har fobi för dessa djur också, dessa människor har dessutom betydligt större möjlighet att råka stöta på sin nemesis, än att en ormrädd person skulle komma i närheten av grannens majsorm, som dessutom är betydligt ofarligare än nästa grannes tax.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • Shepard

      • March 2003
      • 13992

      #3
      Var t.o.m i en zoobutik en gång för längese´n, där en kom in och sa att hon var rädd för de stora discusarna som gick i ett akvarium Skulle nå´n komma på att förbjuda akvariefiskar av den anledningen? Knappast troligt... Men reptiler är nå´t annat tydligen...
      Senast redigerad av Shepard; 03 April 2013, 12:48.
      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
      Min profil
      Mitt galleri

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48147

        #4
        NZB (norska Zoobranschorganisationen) har uttalat sig i frågan http://www.nzb.no/newsDesign42.asp?news=3415
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Bygert
          • March 2010
          • 2169

          #5
          Sista sovjetstaten sa Björn Rosengren om Norge och ibland kan man luta åt att det stämmer. Det där reptilförbudet har ju varit på väg bort länge enligt ryktena men jag börjar undra om det nånsin kommer att hända.

          Vi är ju inte säkra här heller, i Djurskddsutredningen föreslogs det i någorlunda klara termer ett förbud mot privat hållning av reptiler. Precis som i Norge lutar man sig då mycket mot Clifford Warwick som är en skum typ som verkar ägna sig åt att åka Europa runt och propagera för reptilförbud. Det är känt att han en gång i tiden var en klart oseriös reptilhandlare och nu för tiden brukar han hänga en skog av bokstäver efter namnet för att visa akademiska meriter. De som kollat upp saken har funnit att somligt av det är meriter av den sorten där det väsentliga är att man betalar för det, annat gäller universitet som aldrig hört talas om honom.
          Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

          Kommentar

          Arbetssätt...