Liten orm

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Eltejp98
    • September 2011
    • 26

    Liten orm

    Hejsan!

    Jag har funderat på att skaffa en orm och behöver hjälp!
    Jag skulle gärna vilja få tips om en liten orm som är lättskött och funkar i ett så litet terrarium som möjligt (dock ej Majsorm)!
  • freddi36
    • December 2010
    • 2882

    #2
    strumpebandssnok. en liten snok som måste ha vatten och den blir inte jättestor.

    Kommentar

    • Majki01
      • May 2010
      • 769

      #3
      Du har ju hussnoken, jag hade 2 sådana innan ångrar som fan att jag gjorde mig av med dom.. Mina va 6 år och Max 30 cm långa och 1 cm tjocka, snurrade in sig runt fingrarna bara. Åt som Max pinkisar.

      Skulle behållt dom istället för texasråttsnockarna


      Sent from my iPhone using Tapatalk

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #4
        Elaphe bimaculata (Twin spotted ratsnake) blir 60-80 cm. Dock var den jag hade en aningens bitsk.
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • MrH
          • October 2010
          • 2825

          #5
          kungspyton, liten och kraftig orm men fruktansvärt stabila i humöret. allafall alla dom exemplar jag stött på under åren
          MrH ---> 175L SA kub

          Kommentar

          • Eltejp98
            • September 2011
            • 26

            #6
            Stort tack för hjälpen!

            Kommentar

            • Eltejp98
              • September 2011
              • 26

              #7
              hur stort terrarium krävs det för en hussnok?
              Senast redigerad av Eltejp98; 09 January 2012, 18:11.

              Kommentar

              • MrH
                • October 2010
                • 2825

                #8
                tror att jordbruksverkets regler säger ormens max längd *2 på längsta sidan av terrariet och ormens max längd i bredd, och höjd. lite beroende på om de är en klättrande orm eller inte.
                i hussnoken fall alltså 60*30*30 L,B,H.
                dock blir ju de i minsta laget så ja skulle nog säga allafall 100*50*50, då kan du utan problem ha 2-3st hela deras liv utan att behöva skaffa större.
                MrH ---> 175L SA kub

                Kommentar

                • Majki01
                  • May 2010
                  • 769

                  #9
                  Till hussnoken hade jag 40*20 va helt perfekt , för mina.. Men några blir ju längre några kortare .


                  Men ja vill man följa lagar så är det annat, hade jag varit du hade jag haft ett mindre i typ storleken jag har ovan,. Om dom skulle växa ur det skaffar du bara ett annat, dessa ormarna växer OTROLIGT sakta.. Mina va inte fullvuxna efter 6 år.

                  Sent from my iPhone using Tapatalk

                  Kommentar

                  • Shepard

                    • March 2003
                    • 13992

                    #10
                    Det finns en liten ökenlevande, grävande orm, som jag själv är nyfiken på, Chionactis palarostris (Sonoran shovelnose snake), som blir drygt 40 cm. Den är ljus, med svarta, gula, och röda band, och ogiftig. Har för mig att jag har läst att man kan få den att ta döda syrsor. Den kan hållas i en öppen plastbox, med sand, en sten, och en värmelampa, vad jag har förstått.
                    Senast redigerad av Shepard; 09 January 2012, 19:25.
                    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                    Min profil
                    Mitt galleri

                    Kommentar

                    • hultman90
                      • December 2011
                      • 29

                      #11
                      sandboa skit fina helt otroligt vacker färg! lever helt under sanden dock men helt klart en värdig orm att äga hade själv sådana innan skit fina! kp (kungspyton) väligt trevliga ormar finns i jätte mycket olika fina färger! kräver sitt utrymme dock har en själv! mjölksnok, råttsnok, finns massor! ett tips till alla reptil älskare är repti forum bra och kunnit folk! ett änu större tips är exposyd mässan som hålls här i kristianstad åk och kolla prata med folk och titta på lite djur.

                      Kommentar

                      • MrH
                        • October 2010
                        • 2825

                        #12
                        kom å tänka på en till, Rosenboa. där har du en liten fin orm, riktigt snygga. kanske är lite svåra å få tag i nu? var längesen ja såg en sådan i handeln så att säga.

                        slänger me en bild på en.
                        Klicka på bilden för större version

Namn: rosy.jpg
Visningar: 1
Storlek: 36,7 KB
ID: 2138451


                        de är ju även reptilmässa i sthlm 28januari, i solna.
                        MrH ---> 175L SA kub

                        Kommentar

                        • Eltejp98
                          • September 2011
                          • 26

                          #13
                          finns det någon art som även går att mata med syrsor? =O

                          Kommentar

                          • Tulebo
                            • June 2011
                            • 40

                            #14
                            Hej, syrsor vet jag inget om men Scharlakanmjölksnoken blir inte så stor. Jag gillar dessutom den Krait (?)-liknande teckningen på vissa mjölksnokar.
                            Barnens 180l:
                            http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=781
                            Pappas räkkar 20l:
                            http://zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=802

                            Kommentar

                            • Shepard

                              • March 2003
                              • 13992

                              #15
                              Trynsnok? En liten, söt, och lugn sak, så svagt giftig att den får säljas som ogiftig verkar det som, den har bakre gifttänder, och måste tugga in giftet, dessutom ska det tydligen vara väldigt svårt att få den att bita.

                              Finns trynsnokar som har samma färg som mjölksnoken, randig i rött, svart, och vitt, men den vanligaste är gråaktig med mörkare fläckar.
                              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                              Min profil
                              Mitt galleri

                              Kommentar

                              Arbetssätt...