Växter till gulanakonda?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kranvatten
    • August 2011
    • 6

    Växter till gulanakonda?

    Hejsan.
    Jag tänkte köpa några växter till mitt terrarie där jag har min anakonda.
    Har ingen kunskap alls inom detta så vill gärna ha lite tips på växter
    man kan använda och växter man ska undvika om det finns sådana?
    Tar gärna åt mig av allmänna tips oxå.
    Terarriet just nu är 50x50x100.
    Funderar på att bygga yt det till 50x50x250 (cm)

    Tacksam för svar/ micke
  • MrH
    • October 2010
    • 2825

    #2
    du är medveten om hur stor denna orm blir va? inte för att ja tror något annat, bara undrar =)
    sen skulle jag nog föreslå att du satsar på att göra ett bredare terrarium ist för långt,
    låt oss säga måtten 200*100*60 L,B,H som förslag bara.
    50 är i tunnaste laget åt en sådan kraftig orm.


    men för att svara så ärligt som möjligt på din fråga, inga! ormen kommer krossa dom flesta blommor inom 48timmar, är näst intill omöjligt att ha blommor i terarrium med ormar, speciellt i ett terarrium med dom måtten som du har.
    om man har ett högt så går det ju att sätta dom utom räckhåll för ormen men annars äre ganska kört.

    men om du vill pröva så rekommenderar jag den kraftigaste blomman du kan hitta typ :P
    sen vilka man kan ha finns det inte så mycke gränser för, så länge dom inte på något vis utsöndrar gift så är det ingen fara för djuret, de är klart, du kan ju undvika kaktusar

    lycka till.
    /H
    MrH ---> 175L SA kub

    Kommentar

    • Shepard

      • March 2003
      • 13992

      #3
      Ursprungligen postat av MrH
      du är medveten om hur stor denna orm blir va? inte för att ja tror något annat, bara undrar =)
      sen skulle jag nog föreslå att du satsar på att göra ett bredare terrarium ist för långt,
      låt oss säga måtten 200*100*60 L,B,H som förslag bara.
      50 är i tunnaste laget åt en sådan kraftig orm.


      men för att svara så ärligt som möjligt på din fråga, inga! ormen kommer krossa dom flesta blommor inom 48timmar, är näst intill omöjligt att ha blommor i terarrium med ormar, speciellt i ett terarrium med dom måtten som du har.
      om man har ett högt så går det ju att sätta dom utom räckhåll för ormen men annars äre ganska kört.

      men om du vill pröva så rekommenderar jag den kraftigaste blomman du kan hitta typ :P
      sen vilka man kan ha finns det inte så mycke gränser för, så länge dom inte på något vis utsöndrar gift så är det ingen fara för djuret, de är klart, du kan ju undvika kaktusar

      lycka till.
      /H
      Gul anakonda blir förvisso stor, men inte lika stor som den gröna anakondan, den gula blir väl ungefär som en storvuxen kungsboa 3-4 meter.
      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
      Min profil
      Mitt galleri

      Kommentar

      • MrH
        • October 2010
        • 2825

        #4
        Ursprungligen postat av Animaniac
        Gul anakonda blir förvisso stor, men inte lika stor som den gröna anakondan, den gula blir väl ungefär som en storvuxen kungsboa 3-4 meter.
        det är helt korrekt.
        men det är tillräckligt stort för att vara stort.
        MrH ---> 175L SA kub

        Kommentar

        • Shepard

          • March 2003
          • 13992

          #5
          Ursprungligen postat av MrH
          det är helt korrekt.
          men det är tillräckligt stort för att vara stort.
          Ja, det är ju ingen liten orm Men en del tänker väl "10 meter" när de hör ordet anakonda
          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
          Min profil
          Mitt galleri

          Kommentar

          • Kranvatten
            • August 2011
            • 6

            #6
            Tack för svaret!
            Just nu är hon 9 månader och endast 90 cm så det terrarie jag ska fixa ihopa räcker ett tag för henne.
            Med tiden blir det större.
            Finns det risk för ohyra när man har levande växter?
            Hon fick ormkvalster när hon va 3 månader och det va inte kul för varken henne eller mig.
            Undviker det gärna igen och även andra små skitdjur :P
            Hur är det med plastväxter?
            Ser det stelt ut?

            Tack igen / micke

            Kommentar

            • MrH
              • October 2010
              • 2825

              #7
              Ursprungligen postat av Kranvatten
              Tack för svaret!
              Just nu är hon 9 månader och endast 90 cm så det terrarie jag ska fixa ihopa räcker ett tag för henne.
              Med tiden blir det större.
              Finns det risk för ohyra när man har levande växter?
              Hon fick ormkvalster när hon va 3 månader och det va inte kul för varken henne eller mig.
              Undviker det gärna igen och även andra små skitdjur :P
              Hur är det med plastväxter?
              Ser det stelt ut?

              Tack igen / micke
              nja de ska du inte oroa dig så mycket över, växterna i naturen är ju inte direkt fria från ohyra...
              men om du är orolig så finns det ett medel som du kan duscha över ormen några gånger så är det lugnt sen. kommer dock inte på vad det heter just nu men skulle kunna ta reda på det om du vill, vet att min Far använder det väldigt ofta.

              men måste fråga, blev hon så dålig av kvalster? min Fars ormar har fått kvalster med jämna mellanrum men det är aldrig någon som blivit dålig.

              plastväxter går definitivt bort som alternativ, enligt mitt tycke, även dom kommer att bli krossade och ligga som en hög me trasmattor i nått hörn efter bara några dagar. om man ska beskriva det så bildligt som möjligt.

              växter över lag är rätt svårt att ha i terrarium pga av ormarna verkar ha nån förkärlek för att lägga sig på växter.
              om man nu inte har ett så pass stort terrarium så att det går att sätta växterna utom räckhåll för ormarna vill säga så är det tyvär ganska kört.

              har prövat i flera år å försökt men inte lyckats så nu för tiden så är det inga växter alls i terrariumerna.

              men lycka till om du försöker.

              /
              MrH ---> 175L SA kub

              Kommentar

              • Kranvatten
                • August 2011
                • 6

                #8
                Du får gärna kolla vad det heter. Kan vara samma som jag har.
                Jag fick nåt medel från veterinären som jag använde för att få bort dom.
                fick rensa hela tarrariet oxå för att få bort alla ägg och rester av djuren.
                Hon var väldigt liten när hon fick dom och jag märkte det inte från början.
                Sen blev hon väldigt trött och slutade äta för hon hade förlorat rätt mycket blod.
                Och så fick hon en infektion så hon fick antibiotika oxå.
                Vi hade en jävla otur med andra ord.

                Jag får prova med lite växter och se vad som händer.
                Går det så går det annars får man ju skita i det hehe

                tack för tipsen och svaren!

                Kommentar

                • Bygert
                  • March 2010
                  • 2169

                  #9
                  Nog för att det kan finnas lite av varje på växter men ytterst sällan ormparasiter. Det är knappast ett problem. Till mindre anakondor kan man ju prova kraftigare växter typ stor fikus eller så men efterhand som ormen växer så får man ju räkna med att allt som går att mosa blir mosat.

                  Gula anakondor är inte extremt stora men fullvuxna är mer än tillräckligt stora för att vara farliga. Det i kombination med ett ofta synnerligen dåligt humör gör att man bör tänka sig för. Sen finns det undantag, jag har/har haft lugna exemplar.

                  Ormkvalster skall man inte ta lätt på, det tar ner ormarna ordentligt. Det finns också behandlignar som visserligen dödar kvalstren men också en och annan orm så där finns det också anledning att se upp. Ivomec är antagligen idag det mest lämpliga mot ormkvalster.
                  Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                  Kommentar

                  • MrH
                    • October 2010
                    • 2825

                    #10
                    Ivomec är precis det jag menade. mycket effektivt.
                    MrH ---> 175L SA kub

                    Kommentar

                    Arbetssätt...