Leopardgecko - ägg!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tessirini
    • December 2008
    • 12

    Leopardgecko - ägg!

    Hejsan!
    Jag har 3 leopardgeckoödlor, alla är honor, vet dock inte vilken av dem som lagt ägg. Hittade ett torkat ägg när jag rengjorde terrariumet i början på förra veckan så jag började söka på internet om just äggläggning. Så min fråga är; Kan dem lägga ägg utan att de har blivit befruktade? Hittade nämligen ett till ägg idag.. Hoppas på svar!!
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #2
    Ja, lägga ägg kan de nog, men ungar blir det inga Det finns ödlor som har jungfrufödsel (har för mig att alla dessa föds som honor), men leopardgeckos har inte det vad jag vet. Apropå ägg så har fem av mina 21 majsormsägg börjat kläckas idag
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • Tessirini
      • December 2008
      • 12

      #3
      Ahaa okej Ja, jag får väl se om de är fler som svarar på min fråga. Jag är tacksam för ditt svar! Lycka till med äggkläckningen

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #4
        Ursprungligen postat av Tessirini
        Ahaa okej Ja, jag får väl se om de är fler som svarar på min fråga. Jag är tacksam för ditt svar! Lycka till med äggkläckningen
        Tja, tror att andra svarar samma Så lite, tack!
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • MrH
          • October 2010
          • 2825

          #5
          det händer ibland att ödlor lägger obefruktade ägg ja! inget konstigt. men undersök honan så att hon inte har något ägg kvar i sig som fastnat, kan få tråkiga konsekvenser.
          MrH ---> 175L SA kub

          Kommentar

          • Bygert
            • March 2010
            • 2169

            #6
            Det är långt ifrån ovanligt att reptiler lägger ägg utan närvarande hane. Ren jungfrufödsel, alltså att obefruktade ägg utvecklas förekommer hos några ödlor men det är rätt ovanligt. Vad som däremot faktiskt är vanligt och som lätt förväxlas med jungfrufödsel är att honor utan hanligt sällskap lägger befruktade ägg efter att ha blivit befruktade av en hane tidigare. De kan spara sperma länge, ibland rent av väldigt länge så det handlar inte bara om hur det ser ut nu, det har sitt intresse om de gått ihop med hanar tidigare också.

            Lägger ensamma ödlehonor ägg så kan det alltså vara obefruktade ägg, sånt händer, men det kan också vara befruktade ägg efter tidigare parning.
            Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

            Kommentar

            • MrH
              • October 2010
              • 2825

              #7
              stämmer in med föregående talare. har faktiskt upplevt just detta. blev väldigt förbryllad då det ploppade ut ägg och ungar,
              men tillslut kom vi på vad som var orsaken.
              MrH ---> 175L SA kub

              Kommentar

              • Shepard

                • March 2003
                • 13992

                #8
                Ja, om dina honor har gått med en hane tidigare, så kan de kanske lägga befruktade ägg, men har de aldrig gått med en hane så blir det inget Här kläcks det majsormar för fullt, en massa små ameler.
                "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                Min profil
                Mitt galleri

                Kommentar

                • Tessirini
                  • December 2008
                  • 12

                  #9
                  Ok, men jag ser inga ägg genom huden på någon av dem. Har inte sett efter att jag hittade första ägget heller :/ Och jag vet faktiskt inte om de har varit med någon hane innan jag köpte dem och det är första gången jag hittar ägg så de är nog kanske bara obefruktade? Men om jag hittar ägg fler gånger och lägger äggen i en kläckningsgrej, hur länge ungefär tar de innan de kommer ungar då?
                  Tack så jätte mycket för svaren!!

                  Kommentar

                  • MrH
                    • October 2010
                    • 2825

                    #10
                    här har du ett bra faktablad angående det.

                    MrH ---> 175L SA kub

                    Kommentar

                    Arbetssätt...