Märklig spindel i mitt köksskåp.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ciklidtok
    • March 2005
    • 1466

    Märklig spindel i mitt köksskåp.

    När jag skulle plocka undan disken idag, så såg jag en märklig "spindel" eller vad det nu var i mitt skåp.

    Den var liten och svart/brun, och kunde nästan se ut som en korsning mellan vanlig svartmyra och nån spindel....Försökte knäppa ett kort, men man ser knappt vad det är....


    Den hade 8 ben, som alla spindlar har, men de främsta benparet var mycket tjockare, plattare och längre än de övriga benen......

    Jag skulle tom vilja påstå att det främre benparet kan ha varit klor eller något liknande......När jag petade på den, så lyfte den "klorna/frambenen", som en varning....så som vissa spindlar gör...

    Är det någon som vet om det finns en spindelart, eller Myrart, för den delen, som ser ut som en korsning mellan vanlig svartmyra och en mindre spindel ???
    720L SA-/CA. Övriga
    375L Biotop, skalarer
    275L Malawi
    240L Blandat


  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #2
    Hmm, låter nästan som en gisselskorpion, som inte är en skorpion, men tillhör spindeldjuren, som skorpioner också gör. Men finns gisselskorpioner i Sverige? Och är de främre "benen" på den du såg verkligen ben? Frågan är, har den 6 eller 8 ben.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • Bygert
      • March 2010
      • 2169

      #3
      Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

      Kommentar

      • ciklidtok
        • March 2005
        • 1466

        #4
        Animaniac: Jag vet inte om Gisselskorpioner finns i Sverige, jag är heller inte helt säker på att de två främre benen var ben.....Det kan ha varit klor. Om de två främsta "benen" var klor, så hade den 6 ben förutom de två främsta "klorna"

        Länken som Bygert postade liknar väldigt mycket, förutom att klokryparen på bilden har 8 ben, plus de två klorna längst fram....Det hade inte denna. Den hade 6 ben förutom "klorna" eller om det var ben....Annars så stämmer beskrivningen på klokryparen väldigt bra på den jag såg, fast jag inte begriper hur den har tagit sej in i mitt köksskåp
        720L SA-/CA. Övriga
        375L Biotop, skalarer
        275L Malawi
        240L Blandat


        Kommentar

        • eriahl
          • April 2004
          • 5681

          #5
          Hade den åtta ben plus två kloliknande eller åtta ben totalt? Låter likt en hoppspindel isf

          Knappar sakta med pekfingervalsen som vanligt. Men åtta totalt är någon söt hoppspindel. Gisselskorpioner finns i sverige och är söta dom med.
          Senast redigerad av eriahl; 14 June 2011, 20:17.
          "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

          Kommentar

          • ciklidtok
            • March 2005
            • 1466

            #6
            Ursprungligen postat av eriahl
            Hade den åtta ben plus två kloliknande eller åtta ben totalt? Låter likt en hoppspindel isf

            Knappar sakta med pekfingervalsen som vanligt. Men åtta totalt är någon söt hoppspindel. Gisselskorpioner finns i sverige och är söta dom med.
            Den hade 8 ben totalt, men söt var den då rakt inte
            Jag gillar inte spindlar......

            Det låter ju som det kan vara någon otäck hoppspindel....Men hur i fridens dagar har den kommit in i mitt köksskåp.....
            Senast redigerad av ciklidtok; 14 June 2011, 20:32.
            720L SA-/CA. Övriga
            375L Biotop, skalarer
            275L Malawi
            240L Blandat


            Kommentar

            • eriahl
              • April 2004
              • 5681

              #7
              På natten när alla i huset sover hoppar dom på lätta fötter över golv och kuddar.... Sen hopp in i närmsta köksskåp och vänta dregglande på en människa att skrämma skiten ur.
              Men den hjälper ju till med att ta diverse småkryp så det är väl bra. En sån spindel i strl som kanske två knappnålshuvuden är ett litet charmtroll när den vrider sig för att ha koll på vad som, t ex mitt finger, rör sig i närheten.
              "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

              Kommentar

              • ciklidtok
                • March 2005
                • 1466

                #8
                Ursprungligen postat av eriahl
                På natten när alla i huset sover hoppar dom på lätta fötter över golv och kuddar.... Sen hopp in i närmsta köksskåp och vänta dregglande på en människa att skrämma skiten ur.
                Men den hjälper ju till med att ta diverse småkryp så det är väl bra. En sån spindel i strl som kanske två knappnålshuvuden är ett litet charmtroll när den vrider sig för att ha koll på vad som, t ex mitt finger, rör sig i närheten.
                Ja men då är det ju tydligen en hoppspindel jag har fått in då...Den här kastade jag ut på gräsmattan, men det lär ju finnas fler misstänker jag....Så länge de inte visar sej för mej, så får de gärna finnas inomhus, de tar ....vad jag vet....både myror, tvestjärtar och andra otäcka kryp....så det är ju...som du säger...jättebra...
                720L SA-/CA. Övriga
                375L Biotop, skalarer
                275L Malawi
                240L Blandat


                Kommentar

                Arbetssätt...