Veggo reptil? :>

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • eriahl
    • April 2004
    • 5681

    #16
    Känns lite trångt för en grön leguan ändå. Googla på Leiocephalus. Hade för många år sedan, tror det var L carinatus, och det var trevliga djur.
    "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

    Kommentar

    • roosterboy
      • September 2010
      • 1094

      #17
      tack för all input, grymt hjälpsamt!
      Och jo, de tär väl tanken, det enda som sålalr en del är ju att det inte blir mer än typ 60cm högt :P
      All we are, we are.

      Kommentar

      • SydpOlof
        • January 2011
        • 32

        #18
        Hehe..ja, 60 cm högt duger utmärkt för alla ökenlevande reptiler. Stora som små. Dom kräver ju oftast mer direkt värme från belysningen än vad arter som icke lever i öknen gör. Därför är det ju bara bra om terrariet inte är för högt så avståndet mellan reptil och belysning inte blir allt för långt. Även mindre arter av de som lever i regnskogsmiljö nöjer sig gott med 60 cm i höjd.

        Mitt påtänka terrarium, eller vivarium/paludarium som det faktiskt kommer bli, Kommer ha en landhöjd med höjden 130 cm + en bottendel (som bland annat ett stort akvarium kommer stå i) på 40 cm i höjd. En ljusramp på 20 cm i höjd och förvaringsbänk på 45 cm i höjd. Hela rasket på alltså 235 cm i höjd. Men så ska ju jag ha kameleonter och trädgrodor i mitt. Och då ska man gärna inte snåla med höjden allt för mycke.
        Jaja..nog om mitt

        Lycka till med ditt bygge!

        Kommentar

        • MrH
          • October 2010
          • 2825

          #19
          Detta var en intressant tråd.
          Hade själv leopardgeckos för några år sedan.
          terrarium med måtten 150*60*60 och körde en grupp på 2hanar och 3honor. funkade alldeles utmärkt.
          hanarna tog varsin sida av terrariumet som sitt å höll sig där. honorna hade dock svårare å bestämma sig så dom vandra lite hit å dit.
          Men kontentan av det hela är att det funkade utan problem att köra 5st geckos i ett så pass stort terrarium.

          sen var det ju om du skulle ha vegetariskt ätande ödla, då är ju inte leogeckon att rekommendera. den äter mer eller mindre bara animalisk föda.
          Skäggagamen är hällre att föredra då, som ungdjur kräver dom ju en hel del animalisk kost men som vuxna djur så går dom över nästan helt på vegetarisk, hade ett vuxet par för längesedan å dom fick zhopobas 1-2 gånger i veckan å sen färsk sallad å grönsaker resten, funkade kanon.
          med dom måtten som du angivit så är en grupp om 3st inga problem, 1hane å 2honor.

          sen bara en liten inflik, varför inte bygga i glas?
          det är billigare och bättre ur dom flesta perspektiv, plexi tål ju inte värme på samma sätt å ska du köra ökendjur så blir det ju ganska varmt.

          nåväl, lycka till med bygget och djuren.

          /H
          MrH ---> 175L SA kub

          Kommentar

          • roosterboy
            • September 2010
            • 1094

            #20
            helt sant, om jag skulle skaffa en "vegetarian" så går ju leon bort direkt ^^ men det är jag medveten om.
            Och ja, glas skulle nog funka, anledningen till att det känns tveksamt är just för att mitt trapphus är SJUKLIGT smalt, och jag bor på 4e våningen. SÅ det är mest en fundering på hur jag ska få upp glaset :P

            Tackar! Känner att detta kommer bli ytterst intressant ^^
            All we are, we are.

            Kommentar

            • MrH
              • October 2010
              • 2825

              #21
              en ide är ju att limma ihop terrariumet i lägenheten.
              då tar du ju upp glasskivorna var och en för sig.

              sen bygger man en träram runt om terrariumet i, blir ganska snyggt. har själv gjort några såna terrarium.
              MrH ---> 175L SA kub

              Kommentar

              • roosterboy
                • September 2010
                • 1094

                #22
                där har du en poäng faktiskt.
                Får spåna på det, thnx!
                All we are, we are.

                Kommentar

                • MrH
                  • October 2010
                  • 2825

                  #23
                  ganska enkel process.
                  då du limmar ett terrarium så behöver man ju inte vara lika noga som med ett akvarium.
                  sen när man klär in det så köper man färdiga vinklade lister å limmar runt.
                  så kan man ju måla listerna först också ifall man vill ha en svart ram istället för bara träfärgad.

                  kan kika om ja hittar nån bild på något jag gjort så kan jag maila över den om du vill.

                  /H
                  MrH ---> 175L SA kub

                  Kommentar

                  • roosterboy
                    • September 2010
                    • 1094

                    #24
                    aha! låter ju rätt smidigt må jag säga ^^
                    Skulle vara super!
                    All we are, we are.

                    Kommentar

                    • MrH
                      • October 2010
                      • 2825

                      #25
                      hitta tyvärr inga bilder.
                      det tipps du kan få är att maila min pappa, han är nämligen i reptilbranschen kan man säga.
                      han har nog byggt ett hundratal terrarium plus att han kan väldigt mycke om diverse ödlor och ormar.

                      så har du frågor om att bygga eller om djuren osv så är det bara du mailar honom, så får du garanterat bra svar.

                      traskojohan@hotmail.com

                      lycka till
                      /H
                      MrH ---> 175L SA kub

                      Kommentar

                      • roosterboy
                        • September 2010
                        • 1094

                        #26
                        åh, tackar! det ska jag göra på direkten!
                        All we are, we are.

                        Kommentar

                        • eriahl
                          • April 2004
                          • 5681

                          #27
                          Ett exempel som är rätt ok Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_6169 - Kontoret.jpg
Visningar: 1
Storlek: 136,3 KB
ID: 2130927Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_4656 -Kontoret.JPG
Visningar: 1
Storlek: 172,1 KB
ID: 2130928
                          "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                          Kommentar

                          • SydpOlof
                            • January 2011
                            • 32

                            #28
                            Plexiglas har bara en fördel - Det väger mindre. I övrigt är glas mycket bättre på alla punkter: Billigare och har ett starkare ytskickt. Tvättar man plexiglas med en svamp till exempel så uppstår det lätt repor i det.

                            Nackdelen med reptiler som livnärar sig på vegetabilisk föda är ju att man inte kan ha levande växter i terrariumet lite boring kanske.

                            Kommentar

                            • roosterboy
                              • September 2010
                              • 1094

                              #29
                              jäklar, riktigt nice ^^

                              Jo, du har helt rätt. Helt rätt ^^
                              All we are, we are.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...