Veggo reptil? :>

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • roosterboy
    • September 2010
    • 1094

    Veggo reptil? :>

    Finns det någon ödla/groda som enbart äter växter/grönsaker/frukt? :P
    Nått jag funderat på ett tag ^^
    All we are, we are.
  • Bygert
    • March 2010
    • 2169

    #2
    Grön leguan bör utfodras med enbart vegitabilier men tro för all del inte att det gör saken enklare. Det är svårt att hålla en leguan med rätt foder och den har också mycket höga krav i övrigt på sin ägare, fukt, utrymme osv, det är absolut allt annat än ett enkelt projekt.

    Dabbagam är lämpligare på alla sätt, den är inte strikt vegetarian men kan äta stor del av kosten i form av grönsaker. Även skäggagam äter en hel del grönsaker men den bör ha mer animaliskt än dabbagamen.

    Grodor tenderar att bara äta animaliskt som rör sig, med få undantag. När det gäller landsköldpaddor däremot så finns det gott om arter som bara äter vegetariskt. Men som sagt, tro inte att det där med att ett djur äter vegetariskt gör att det blir enkelt och billigt att hålla det, snarare är det enklare att ge rätt kost till de som äter typ syrsor mm. Att hålla en grönsaksätande reptil med rätt kost innebär nåt helt annat än att kasta in lite sallad och tro att saken är klar, ska djuret må bra i längden krävs stora kunskaper och ansträngningar för att få det att fungera.
    Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

    Kommentar

    • roosterboy
      • September 2010
      • 1094

      #3
      Ursprungligen postat av Bygert
      Grön leguan bör utfodras med enbart vegitabilier men tro för all del inte att det gör saken enklare. Det är svårt att hålla en leguan med rätt foder och den har också mycket höga krav i övrigt på sin ägare, fukt, utrymme osv, det är absolut allt annat än ett enkelt projekt.

      Dabbagam är lämpligare på alla sätt, den är inte strikt vegetarian men kan äta stor del av kosten i form av grönsaker. Även skäggagam äter en hel del grönsaker men den bör ha mer animaliskt än dabbagamen.

      Grodor tenderar att bara äta animaliskt som rör sig, med få undantag. När det gäller landsköldpaddor däremot så finns det gott om arter som bara äter vegetariskt. Men som sagt, tro inte att det där med att ett djur äter vegetariskt gör att det blir enkelt och billigt att hålla det, snarare är det enklare att ge rätt kost till de som äter typ syrsor mm. Att hålla en grönsaksätande reptil med rätt kost innebär nåt helt annat än att kasta in lite sallad och tro att saken är klar, ska djuret må bra i längden krävs stora kunskaper och ansträngningar för att få det att fungera.
      haha nejnej jag vet att det inte är lätt. Har haft ödlor innan
      Men jag och far min ska börja bygga ett plexi/aluminium terrarie efter jul och jag var bara nyfiken på om det fanns något som käkade vegetariskt

      Lutar väl åt att det blir leopard geckos dock.

      Vet du förresten hur många leopardgeckos man skulle kunna ha?
      VI räknar med att det blir kanske 70-80 brett och 150cm långt.
      SKulle man kunna ha 2? Eller skulle terrariet vara påtok för litet?
      All we are, we are.

      Kommentar

      • Bygert
        • March 2010
        • 2169

        #4
        Det låter som gott om plats. Du hittar måttkrav här:

        Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

        Kommentar

        • fisheye
          • November 2010
          • 488

          #5
          Angående Dabbagamer som är trevliga och vackra så läs gärna på följande artikel:


          Övriga reptiler kan vara Chuckawalla och Blåtungad skink.

          Skäggisar ska definitivt inte kopplas till vegetarianer, definitivt inte så länge de är unga då de äter syrsor etc. som ingen annan.

          Vad det gäller leopard geckos kan man ha flera i ett stort terrarium, men blir det trångt kommer hanarna att kunna börja slåss. En hane och en hona (eller två honor) kommer ha ett mycket rymligt terrarium med de måtten.

          Vad har du haft för ödlor tidigare?

          /fisheye

          Kommentar

          • roosterboy
            • September 2010
            • 1094

            #6
            Ursprungligen postat av fisheye
            Angående Dabbagamer som är trevliga och vackra så läs gärna på följande artikel:


            Övriga reptiler kan vara Chuckawalla och Blåtungad skink.

            Skäggisar ska definitivt inte kopplas till vegetarianer, definitivt inte så länge de är unga då de äter syrsor etc. som ingen annan.

            Vad det gäller leopard geckos kan man ha flera i ett stort terrarium, men blir det trångt kommer hanarna att kunna börja slåss. En hane och en hona (eller två honor) kommer ha ett mycket rymligt terrarium med de måtten.

            Vad har du haft för ödlor tidigare?

            /fisheye
            Ödlor har jag bara haft eldbukssalamandrar, men har hållt diverse fågelspindlar, grodor (kommer dock INTE ihåg arten) och eremitkräfta.

            Grodorna gavs bort pga flytt, kräftan dog pga stress (katterna lyckades bryta upp terrariedörren) samma sak med ena spindeln.

            Sen så har jag fått mkt bra erfarenhet via morsans ex som hade sjuuukt många terrarier. ^^
            All we are, we are.

            Kommentar

            • fisheye
              • November 2010
              • 488

              #7
              OK - salamander är dock ingen ödla. Det är ett groddjur.
              Vad vi talar om här är alltså mycket olika biotoper och krav. Från akvaterrarium(salamander) till rent ökenlandskap(dabbisen). Så det gäller att besluta djur i tid. Eftersom det är din första ödla skulle jag rekommendera leopardgecko - de är tåliga. Undvik dabbagamen som första djur (trevliga men kan vara lite knepigare, och det är svårt att hitta odlade oberoende vad säljare eller affär säger).
              Lycka till.

              /Henrik

              Kommentar

              • roosterboy
                • September 2010
                • 1094

                #8
                haha jag vet, men jag är så van att säga ödla ^^

                Jap, nej det kommer bli leogeckos. Men du tror alltså att 1 hane 2 honor skulle få plats om måtten är, som jag sa, 80 brett, 150 långt?
                All we are, we are.

                Kommentar

                • fisheye
                  • November 2010
                  • 488

                  #9
                  De kommer ha mycket gott om plats.

                  Kommentar

                  • SydpOlof
                    • January 2011
                    • 32

                    #10
                    Måtten på det terrariet skulle vara gott nog åt de flesta reptiler. Du hade utan problem kunnat ha 10 stycken leopardgeckos på en sådan yta. Så ja, ditt terrarium räcker med råge.

                    Kommentar

                    • roosterboy
                      • September 2010
                      • 1094

                      #11
                      underbart!
                      HÖrnet i vardagsrummet är rensat, 80% av materialet inhandlat, så snart skare börja byggas!
                      Kan förövrigt säga att det antagligen blir större än 150x80, verkar nämligen bli 200x100 ^^
                      Kanske ska köra med en eremitkräfta istället?
                      All we are, we are.

                      Kommentar

                      • SydpOlof
                        • January 2011
                        • 32

                        #12
                        En styck eremitkräfts i ett sådant gigantiskt terrarium?

                        Kommentar

                        • EMIL_EMPO
                          • October 2006
                          • 72

                          #13
                          skit i leopardgecko, köp nån mer exotisk dagaktiv gecko, finns hur många som helst att välja mellan.
                          en del geckos är riktigt, riktigt snygga.

                          jag personligen skulle köpt nån sorts varan, dock inte steppvaran.
                          eller nån nice orm, morelia viridis är en favorit.

                          Kommentar

                          • roosterboy
                            • September 2010
                            • 1094

                            #14
                            haha, grejen är att jag verkligen gillar tanken på att djuren får mkt mer utrymme än vad som rekommenderas, därför jag är sugen på leogeckos, har hittat andra, typ daggecko (tror jag den hette) blev kär i utseendet men att den vill ha ett terrarie byggt på höjden förstörde det hela för mig en hel del faktiskt =/
                            Känns som att det finns många alternativ, och det blir kanske lättare att bestämma sig när terrariet är byggt
                            Har lite utgifter nu dom kommande månaderna, måste ha ett nytt större akvarie, och spelar in fullplatta med bandet (även körkort på G) men jag hoppas på att kunna göra klart terrariet i sommar Måste bara få tag i plexiglaset! inte lyckats få tag i något ställe som säljer skiten, behöver ju ändå en rätt stor mängd. Menmen, ha tålamod så kommer det att komma upp bilder och grejer när saker börjar ta form ^^
                            All we are, we are.

                            Kommentar

                            • SydpOlof
                              • January 2011
                              • 32

                              #15
                              Bättre för stort än för lite. Blir roligare att inreda en stor yta med. Men dom måtten du har tänkt dig duger gott och väl för nästan alla reptiler som säljs på marknaden. En stäppvaran eller leguan(som är en av de största ödlorna man kan köpa i sverige) hade utan problem trivts i ditt påtänkta terrarium. Leopardgeckos räknas som en av de minst ödlorna. Alla glasmästare säljer i regel också plexiglas.
                              Bygg terrariet så det är anpassat att tåla alla möjliga klimat från öken till regnskog. Så kan du sedan i lugn och ro bestämma dig för vad du vill ha i det.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...