Majsorm =)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bjornsson
    • January 2008
    • 480

    Majsorm =)

    Har tagit och blivit med majsorm idag också, eller inte jag med frugan fick hem två fina majsormar idag =)

    Liten bisyssla då jämte mina malawisar =)
    Bifogade filer
    200L Nystart
  • NIC
    • January 2008
    • 5121

    #2
    Albinovarianten va?

    http://www.youtube.com/user/findingusernamesux11

    Kommentar

    • Avendesora
      • October 2004
      • 179

      #3
      Väldigt vackra ormar.
      /Cattis

      Kommentar

      • CyaneaCapillata
        • April 2010
        • 66

        #4
        Näe, inte är de väl albinovarianten? Det finns ljusare och mörkare individer. Dessa är ju helt klart röda. Jättefina

        Kommentar

        • Shepard

          • March 2003
          • 13992

          #5
          De ser ut att vara albino, eller halvalbino för att vara noga, de kallas amelanistiska, de har rött pigment, men inte svart, och är alltså röda/orange och vita, och kan ha gul anstrykning, med röda ögon. Tror att helalbino majsormar, det vill säga helt vita med röda ögon, är ovanliga, om de finns alls.

          Har själv en amelhane och två normalfärgade honor.
          Senast redigerad av Shepard; 14 August 2010, 22:58.
          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
          Min profil
          Mitt galleri

          Kommentar

          • CyaneaCapillata
            • April 2010
            • 66

            #6
            Kan man vara halvalbino?

            Själv hade jag en Black Shadow...! Superfin!

            Kommentar

            • Shepard

              • March 2003
              • 13992

              #7
              Tja, det är ju i praktiken det de är, även om termen kanske är en aning ovetenskaplig De har röda ögon. Finns även en som kallas svart albino, vilket ju är helt fel, men det är väl för att visa att den å andra sidan inte har rött pigment, däremot svart. Har för mig att det är den som egentligen heter anery.

              Jag väntar, och hoppas, på att äggen ska kläckas vilken dag som helst.
              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
              Min profil
              Mitt galleri

              Kommentar

              • CyaneaCapillata
                • April 2010
                • 66

                #8
                Jaja, då hänger jag med

                Kommentar

                • bjornsson
                  • January 2008
                  • 480

                  #9
                  Jag ska uppdatera er på vad det är för morpher bara ägaren (frugan) har uppdaterat mig =)
                  Svärmor har uppfödning eller vad det kallas och har en hel drös med majsormar i alla olika färger och modeller =)
                  200L Nystart

                  Kommentar

                  • bjornsson
                    • January 2008
                    • 480

                    #10
                    Zeke - pink snowcorn- hane på 4 år (den "vita" på bilden)
                    Parvel - en amelhane (amelanistisk - rödalbino kallar en del det och som ovanstående skriver så kan dem inte bilda färgpigmentet svart men olika nyanser av rött, orange, vitt och gult) som är 25% emory (Elaphe guttata emoryi) dvs 75% majsorm och 25% råttsnok av sorten emory. Parvel är precis året.
                    //Frugan
                    Senast redigerad av bjornsson; 15 August 2010, 20:53.
                    200L Nystart

                    Kommentar

                    • Bygert
                      • March 2010
                      • 2169

                      #11
                      Somligt är lite rörigt när det gäller albinism, djur som ser ut att vara albino är det inte och tvärtom. Vad albinism betyder är helt bortfallen förmåga att blida det svarta pigmentet melanin, albinino och amelanistisk är alltså samma sak. För många däggdjur som t ex oss själva som bara har svart pigment så blir en albino helt pigmentlös. Det har lett till missuppfattningen att en albino måste se ut så.

                      Något slags halvalbino finns inte, däremot finns en variant som kallas leucism där bildningen av svart pigment kan vara reducerad. Vita älgar t ex är leucister, inte albino.

                      Majsormar har inte bara svart pigment utan också rött och gult. Ett albinodjur kan alltså mycket väl vara färgat, det är bara det svarta pigmentet som per definition är borta hos en albino. Det är dock inte bara det svarta pigmentet som kan vara borta hos färgvarianter hos majsormar, även ett av de andra eller två av dem eller alla kan vara borta. Det finns alltså många möjliga kombinationer.

                      Är det röda pigmentet borta är djuret t ex anyretristiskt. Det svarta pigmentet finns då kvar och såna djur brukar kallas svart albino. Det är dock in ren oxymoron, det går inte alls ihop.
                      Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                      Kommentar

                      • Bygert
                        • March 2010
                        • 2169

                        #12
                        Ursprungligen postat av bjornsson
                        Zeke - green snowcorn- hane på 4 år (den "vita" på bilden)
                        Parvel - en amelhane (amelanistisk - rödalbino kallar en del det och som ovanstående skriver så kan dem inte bilda färgpigmentet svart men olika nyanser av rött, orange, vitt och gult) som är 25% emory (Elaphe guttata emoryi) dvs 75% majsorm och 25% råttsnok av sorten emory. Parvel är precis året.
                        //Frugan
                        I så fall en korsning mellan Elaphe guttata och Elaphe emoryi som är råttsnokar båda två. Om man nu inte köper den föreslagna revisionen och kallar dem Pantherophis guttatus och Pantherophis emoryi.
                        Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                        Kommentar

                        • Shepard

                          • March 2003
                          • 13992

                          #13
                          Räknades inte emoryi som en underart till majsormen (även kallad röd råttsnok) förr?
                          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                          Min profil
                          Mitt galleri

                          Kommentar

                          • bjornsson
                            • January 2008
                            • 480

                            #14
                            emory är en kusin till majsen som man parar med majsorm av färgvarianten amel för att i sin tur få fram en färgvariant som heter creamsicle /fru björnsson
                            200L Nystart

                            Kommentar

                            • Bygert
                              • March 2010
                              • 2169

                              #15
                              Ursprungligen postat av Micke_A
                              Räknades inte emoryi som en underart till majsormen (även kallad röd råttsnok) förr?
                              Jo, exakt så. Förr alltså.
                              Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                              Kommentar

                              Arbetssätt...