Nybörjare

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Porre94
    • January 2010
    • 52

    Nybörjare

    efter att mitt 540 liters akvarium fick en läcka så har jag bestämt mej att bygga om det till ett terarium hade tänkt mej att skaffa en Skäggagam så då undrar jag vad borde jag köpa in och vad ska jag ha som underlag?


    skicka gärn non link på en uv lampa som e billig och duger bra
  • CyaneaCapillata
    • April 2010
    • 66

    #2
    Jag tror att det är för litet för en skäggagam. De bör nog ha större än så. De blir rätt stora.

    Kommentar

    • Porre94
      • January 2010
      • 52

      #3
      får kolla upp det senare men nu undrar jag vad jag behöver köpa spotlight,värme mattor,uv lus, och underlag vad ska man ha för not underlag igentligen.

      Kommentar

      • Sumthing
        • July 2010
        • 16

        #4
        Du bör ha ett terrarium, inte ett akvarium. Även om det kan kännas som en bra idé att återanvända ett gammalt akvarium så är det inget annat än just ett akvarium. Luftgenomströmningen och luftcirkulationen i akvariet kommer inte alls vara så värst bra tyvärr.

        Du behöver ju egentligen köpa allt. Repti-glow ljusrör skulle jag rekommendera, och en värmeplatta att lägga under något, så att den inte kommer i direkt kontakt med skäggagamen. En stor stock eller rot som den kan sitta på. Lite tyngre låga vattenskålar som den inte kan välta, så blir det inte så kladdigt.
        Som underlag vill du ha fin sand, som du kan blanda med grus. Några stora platta stenar är bra också, du kan ha en grotta om du vill men de tär inte direkt nödvändigt.
        Tänk på att du ska ha ca 37 grader i akvariet, så du behöver antagligen två spotar utöver lysröret.
        If I had a world of my own, everything would be nonsense. Nothing would be what it is because everything would be what it isn't. And contrary-wise; what it is it wouldn't be, and what it wouldn't be, it would. You see?

        Kommentar

        • Porre94
          • January 2010
          • 52

          #5
          är det uv-lysrör jag ska ha och vart kan jag hittta sonna på 150cm har tittat runt å hittar max 75cm

          Kommentar

          • Sumthing
            • July 2010
            • 16

            #6
            http://www.zooropa.se/Reptiglo.asp Lysröret längst ner vill du ha (Repti Glo 8,0 UV-rör för öken terrarie.) Det går bara till 120 cm däremot. Du borde kunna finna dem i valfri välsorterad djurbutik.
            If I had a world of my own, everything would be nonsense. Nothing would be what it is because everything would be what it isn't. And contrary-wise; what it is it wouldn't be, and what it wouldn't be, it would. You see?

            Kommentar

            • Porre94
              • January 2010
              • 52

              #7
              efter som jah inte hittar non uv lysrör som e 150cm lång tänkte jag satsa på "vanliga" lampor


              och jah hitta den här http://www.pwss.nu/product.php?produ...cat=838&page=1 e det not som kan funka.

              tänkte även köpa son här spotlight http://www.pwss.nu/product.php?produ...at=1291&page=1

              vill ju vara säker på att jag köper bra grejer tipsa gärna om bättre

              Kommentar

              • GlasMarie
                • February 2006
                • 22

                #8
                Skäggisar är trevliga ödlor.

                Läs igenom den här sidan: http://www.cbreptiles.se/artiklar/kopa_skaggagam.html

                Lycka till.

                Kommentar

                • nuttan85
                  • June 2010
                  • 23

                  #9
                  Bygg ett terrarie. Glaset har du ju redan Ett träterrarium är lättare att få ordning på värmen i. Alt. ta det till en glasskärare och skär ut så att du kan sätta ventilation en uppe i ena hörnet och en nere i det andra hörnet. Bottensubstrakt är mycket omdiskuterat. Jag kör på toalett papperspellets till katter (OBS fungerar inte med något annat för katter pga kemikalierna). Nackdelen med detta är att det blir torrt. Så jag har en fuktlåda med mossa i ena hörnet och stoooor vattenskål. Inte för att jag någonsin sett honom dricka men det dunstar ju lite. Sen är det uv som är viktigast. Det och en solplats på MINST 40grader. Keramiklampa är att rekommendera. Vanliga värmelampor går sönder ofta så du vinner i längden på att köpa en dyr keramiklampa som håller mycket länge. Jag har ett kompaktrör brevid den då det är där han ligger och smälter maten och är mest så då får han mest uv.ljus där. Uv-ljus ska inte sitta längre bort än 40 cm från ödlan för bästa effekt. Kan vara bra att tänka på det med. En termometer som mäter på båda sidorna av terrariet är ett måste. Funkar med en inne ute från claesolssons. Något att klättra på är uppskattat och slipar ner klorna lite så det är bra. Sen är det väl en pet.box till maten och en matskål som är kvar. Kalk är ett måste! Men det vet du nog redan

                  Ett annat tips är att det inte är helt fel att bada agamer nån gång i månaden i alla fall. det motverkar både förstoppning och uttorkning samt problem vid öms

                  Kommentar

                  • Porre94
                    • January 2010
                    • 52

                    #10
                    köpte mej en igår men iaf den värkar inte stessad eller blyg eller not men den holler på vid glaset mot datan hela tiden ;'O och hur lång tid tar det innan den börjar äta har släpt in 3 st tror den kan ha ätit en av dom

                    Kommentar

                    Arbetssätt...