Vad är det för orm?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Felefjonken
    svarade
    Det är en kopparödla (Anguis fragilis).

    Lämna en kommentar:


  • karrokaja
    svarade
    Kanske att den var till att ömsa??
    Vet inte hur just kopparödlor ser ut strax innan ömsning, men jag vet att snokar (som är svarta) Kan bli näst intill vita när dom ska ömsa

    Lämna en kommentar:


  • Azur
    svarade
    Kopparödlor varierar rätt mycket i färg, och grå exemplar är ganska vanliga. De har svarta sidor och buk precis som de rödare exemplaren, så det är inte albinos. Den ser också vitare ut på bilden pga att den är blank och reflekterar himlen.

    En ovanligare färgmorf som jag aldrig själv sett är grå med blå fläckar.

    Lämna en kommentar:


  • Fredreko
    svarade
    Ursprungligen postat av Micke_A
    Hur ser den ut i verkligheten. Är färgåtergivningen på bilden korrekt? Är den svart på buken är det nog ingen albino. Hur ser ögonen ut?
    Den var riktigt vit och ögonen syntes inte så mycket då den var väldigt liten och försökte gömma sig hela tiden.

    Funderar på om dom kan vara som fiskar att dom kan blekna när dom inte trivs?

    Lämna en kommentar:


  • Shepard
    svarade
    Hur ser den ut i verkligheten. Är färgåtergivningen på bilden korrekt? Är den svart på buken är det nog ingen albino. Hur ser ögonen ut?

    Lämna en kommentar:


  • Fredreko
    svarade
    Citat från Skansen...
    Det var som sjuttonJ…ja, i så fall är det förmodligen en albino kopparödla. Utseendet i övrigt stämmer för det! Har själv aldrig sett en, så roligt att i alla fall få se en bild på en!

    Lämna en kommentar:


  • VisualDarkness
    svarade
    Kanske är någon mutation av en kopparödla?

    Lämna en kommentar:


  • Fredreko
    svarade
    Jag börjar oxå tro att det är en kopparödla. hal och glansig små fjäll det kan nog stämma in på den.
    Jag har skickat bilden till Skansen akvariet och dom svara förs att dom aldrig sett något liknande frågade om den var i plast hihi . återkommer om dom kommer med något annat.

    Lämna en kommentar:


  • Shepard
    svarade
    Japp, det är med största sannolikhet en kopparödla. Ett sätt att se det på är om den blinkar, eftersom ödlor har ögonlock, vilket ormar saknar.

    Lämna en kommentar:


  • Rooster
    svarade
    Nu ser ju reptilen på bilden ut att va lite grönvit-aktig och kopparorm/ödla brukar ju vara just kopparfärgade, men jag tror oxå som de andra att det är en ödla. En karaktär man kan titta på (tittar lite mer noggrant på kortet du tog) om man är osäker på om det är en orm eller ödla är fjällen. Ödlor har i regel mindre storlek på sina fjäll än ormar har, alltså en orm av samma storlek och en ödla av samma storlek har ormen typ alltid större fjäll. Är ju kanske svårt att kolla om man inte har nått att jämföra med men...

    Lämna en kommentar:


  • drd
    svarade
    Ser ut som en kopparödla minsann, är den hal o glansig så e de helt klart en sån

    Lämna en kommentar:


  • Bygert
    svarade
    Bilden är inte helt tydlig men allt tyder ändå på att det inte alls är en orm utan en benlös ödla, kopparödla. Kopparödlan hör enligt senare bud till de reptiler som har samma gifter som giftormar men bland annat det att den saknar effektiva möjligheter att föra in giftet gör att den är fullständigt harmlös, om man nu inte råkar vara född som mask eller snigel.

    Kopparödlan är som alla andra reptiler i Sverige fridlyst och det är en trevlig innevånare på tomten som man skall varar rädd om.

    Lämna en kommentar:


  • Fredreko
    startade ett ämne Vad är det för orm?

    Vad är det för orm?

    I helgen när jag grävde på tomten så stötte jag på denna lilla orm.
    Den är helt svart på undersidan och ca 15cm lång. Är det någon som vet vad det kan vara?

    Jag bor i Järna - Södermanland
    Bifogade filer
Arbetssätt...