Vad är det för orm?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fredreko
    • March 2010
    • 39

    Vad är det för orm?

    I helgen när jag grävde på tomten så stötte jag på denna lilla orm.
    Den är helt svart på undersidan och ca 15cm lång. Är det någon som vet vad det kan vara?

    Jag bor i Järna - Södermanland
    Bifogade filer
    _______________
    528L Malawi
    60L Yngel Fire fish
  • Bygert
    • March 2010
    • 2169

    #2
    Bilden är inte helt tydlig men allt tyder ändå på att det inte alls är en orm utan en benlös ödla, kopparödla. Kopparödlan hör enligt senare bud till de reptiler som har samma gifter som giftormar men bland annat det att den saknar effektiva möjligheter att föra in giftet gör att den är fullständigt harmlös, om man nu inte råkar vara född som mask eller snigel.

    Kopparödlan är som alla andra reptiler i Sverige fridlyst och det är en trevlig innevånare på tomten som man skall varar rädd om.
    Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

    Kommentar

    • drd
      • March 2004
      • 5586

      #3
      Ser ut som en kopparödla minsann, är den hal o glansig så e de helt klart en sån
      ________________________________________________

      Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

      Kommentar

      • Rooster
        • March 2006
        • 1468

        #4
        Nu ser ju reptilen på bilden ut att va lite grönvit-aktig och kopparorm/ödla brukar ju vara just kopparfärgade, men jag tror oxå som de andra att det är en ödla. En karaktär man kan titta på (tittar lite mer noggrant på kortet du tog) om man är osäker på om det är en orm eller ödla är fjällen. Ödlor har i regel mindre storlek på sina fjäll än ormar har, alltså en orm av samma storlek och en ödla av samma storlek har ormen typ alltid större fjäll. Är ju kanske svårt att kolla om man inte har nått att jämföra med men...
        Fish for Life!!!

        Kommentar

        • Shepard

          • March 2003
          • 13992

          #5
          Japp, det är med största sannolikhet en kopparödla. Ett sätt att se det på är om den blinkar, eftersom ödlor har ögonlock, vilket ormar saknar.
          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
          Min profil
          Mitt galleri

          Kommentar

          • Fredreko
            • March 2010
            • 39

            #6
            Jag börjar oxå tro att det är en kopparödla. hal och glansig små fjäll det kan nog stämma in på den.
            Jag har skickat bilden till Skansen akvariet och dom svara förs att dom aldrig sett något liknande frågade om den var i plast hihi . återkommer om dom kommer med något annat.
            _______________
            528L Malawi
            60L Yngel Fire fish

            Kommentar

            • VisualDarkness
              • February 2010
              • 7417

              #7
              Kanske är någon mutation av en kopparödla?
              180l Sällskap:
              http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
              60l Asien:
              http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

              Kommentar

              • Fredreko
                • March 2010
                • 39

                #8
                Citat från Skansen...
                Det var som sjuttonJ…ja, i så fall är det förmodligen en albino kopparödla. Utseendet i övrigt stämmer för det! Har själv aldrig sett en, så roligt att i alla fall få se en bild på en!
                _______________
                528L Malawi
                60L Yngel Fire fish

                Kommentar

                • Shepard

                  • March 2003
                  • 13992

                  #9
                  Hur ser den ut i verkligheten. Är färgåtergivningen på bilden korrekt? Är den svart på buken är det nog ingen albino. Hur ser ögonen ut?
                  "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                  Min profil
                  Mitt galleri

                  Kommentar

                  • Fredreko
                    • March 2010
                    • 39

                    #10
                    Ursprungligen postat av Micke_A
                    Hur ser den ut i verkligheten. Är färgåtergivningen på bilden korrekt? Är den svart på buken är det nog ingen albino. Hur ser ögonen ut?
                    Den var riktigt vit och ögonen syntes inte så mycket då den var väldigt liten och försökte gömma sig hela tiden.

                    Funderar på om dom kan vara som fiskar att dom kan blekna när dom inte trivs?
                    _______________
                    528L Malawi
                    60L Yngel Fire fish

                    Kommentar

                    • Azur
                      • March 2003
                      • 12946

                      #11
                      Kopparödlor varierar rätt mycket i färg, och grå exemplar är ganska vanliga. De har svarta sidor och buk precis som de rödare exemplaren, så det är inte albinos. Den ser också vitare ut på bilden pga att den är blank och reflekterar himlen.

                      En ovanligare färgmorf som jag aldrig själv sett är grå med blå fläckar.
                      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                      Kommentar

                      • karrokaja
                        • March 2006
                        • 5388

                        #12
                        Kanske att den var till att ömsa??
                        Vet inte hur just kopparödlor ser ut strax innan ömsning, men jag vet att snokar (som är svarta) Kan bli näst intill vita när dom ska ömsa
                        Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                        kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                        Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                        I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

                        Kommentar

                        • Felefjonken
                          • May 2016
                          • 21

                          #13
                          Det är en kopparödla (Anguis fragilis).

                          Kommentar

                          Arbetssätt...