Kattmat till Orm?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • chainy
    • February 2007
    • 405

    Kattmat till Orm?

    Jag tänkte på en sak;
    Varför ger man inte ormar kattmat (blötfoder av bättre kvalitet)?

    Jag menar de flesta mindre ormar äter ju möss (eller fisk) i sin natur precis som katter gör. Borde dem inte kunna äta samma mat då?

    OBS. inte intresserad av moralsvar om vad som är "naturligt" för en orm - utan jag funderar rent kost och näringsinnehållsmässigt.
    Bilder på mina fiskar finns på;
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2449363
  • Bygert
    • March 2010
    • 2169

    #2
    Det finns en del problem med näringsinnehållet men det primära problemet med ormar och kattmat är att de varken kan eller vill äta kattmat. Ormar är konstruerade för att ta relativt stora byten som de sväljer hela och ett fat med kattmat kommer de helt enkelt inte att uppfatta som något som angår dem och i den mån de ändå fick för sig att äta av det så skulle de ha svårt att hantera att svälja det.

    Skulle man ge kattmat så är det alltså sondmatning som gäller och det är stressande och riskabelt, i viss mån även för ägaren. Naturligt ormfoder som gnagare, fisk, fågel osv beroende på art innehåller allt ormen behöver i en behändig förpackning och är något som ormen uppfattar som föda.

    Det har gjorts vissa försök med att göra korvar till ormar, då kan man åtminstone göra nåt som ormen kan hantera att svälja och i en korv kan man se till att använda råvaror som ger ett lämpligt råvaruinnehåll. Det har dock inte blivit just nåt av det där, det är inte alltid så lätt att övertyga en orm om att en korv heller är ätbar och det blir en marginell produkt med ett pris därefter. Enda egentliga fördelen är att den som matar slipper att se i klara termer att det är djur man matar med och man kan ju fråga sig om det skall vara nödvändigt att krångla till saker bara för den skull.
    Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

    Kommentar

    • chainy
      • February 2007
      • 405

      #3
      ah, då förstår jag.

      Men uppfatta som mat; är det medfött eller inlärt? Jag tänker att man borde kunna lära ett orm(yngel?)
      Bilder på mina fiskar finns på;
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2449363

      Kommentar

      • Bygert
        • March 2010
        • 2169

        #4
        Man kan få nästan alla ormar att ta dött foder och man kan med visst besvär, i alla fall när det gäller unga djur, ofta omskola ormar som naturligt lever på ödlor, fåglar, ormar mm att i stället ta gnagare. Det kan dock vara svårt och lyckas långt ifrån alltid, det finns ormar som vägrar att ta annat än den naturliga födan. När det gäller kattmat, nej, de kan stå till knäna (hmm) i kattmat och ändå svälta ihjäl, så fungerar ormar helt enkelt. Det är relativt enkelspåriga djur som inte kör igång matprogrammet om de inte får rätt stimulans.
        Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

        Kommentar

        • chainy
          • February 2007
          • 405

          #5
          Där ser man
          Bilder på mina fiskar finns på;
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2449363

          Kommentar

          Arbetssätt...