Majsorm

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Christoffer_G
    • September 2009
    • 371

    Majsorm

    Någon här inne som har majsorm?..tänkte kolla mer om dessa slingrande saker:P..för har nämlingen lite fobi för ormar och tänkte skaffa en egen för att övervinna fobin:P..så hoppas det funkar annars är det illa=)
  • MTJ
    • January 2010
    • 85

    #2
    Här finns garanterat folk som kan hjälpa dig. Va har du för frågor?

    Kan annars lotsa dig mot terrariehobbyns motsvarighet till zoopet.com -> www.repti.net

    Kommentar

    • Christoffer_G
      • September 2009
      • 371

      #3
      oki tack får kolla där=) tänkte va lättare att kolla om det va n¨gon som har här slipper man regga sig på fler sidor hehe=)

      Kommentar

      • MTJ
        • January 2010
        • 85

        #4
        Ah okej
        På repti.net finns en del skötselblad(med extremt varierande kvalité, så var de tidigare iaf) på inte minst majsorm.

        Men som sagt, ställ frågorna här så kommer någon svara på dom.

        Kommentar

        • eriahl
          • April 2004
          • 5681

          #5
          Kanske finns någon förening i närheten oxå http://www.shr-herp.com/index.html
          "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

          Kommentar

          • Rosali
            • January 2010
            • 279

            #6
            har en kompis som har majsormar, jag kan ju alltid fråga henne.

            Kommentar

            • Pickles
              • October 2009
              • 1155

              #7
              Jag hade också ett par för X antal år sedan - det är bara att fråga på, jag är säker på att du får svar av någon vettig kandidat. ^^
              "They seek him here, they seek him there... Those Frenchies seek him everywhere. "
              ~25l vatten

              Kommentar

              • Christoffer_G
                • September 2009
                • 371

                #8
                är dom svåra att få handtama?..dom behöver värme och så va?..gömställe?.underlag i terrariet?..ja allt som kan va bra att veta:P

                Kommentar

                • Pickles
                  • October 2009
                  • 1155

                  #9
                  Jag hade bark i botten till mina. Ett terrarium på ungefär hundra liter från början. Värmeplatta, bad/vattenskål ...och en daglig dusch när de skulle till att ömsa. De åt döda pinkisar utan problem från första veckan - det borde inte vara något trubbel om du bara ser till att de gjort det även hos uppfödaren/affären.

                  Vi köpte dem när de var ungefär lika stora som blöta pennor. *flin* Var mycket lugna, trevliga djur överlag.. mycket lättskötta och sällskapliga. En bra nybörjarorm (det finns la en anledning till att den är såpass vanlig i handeln) som inte växer ur hus och rum. På tre år blev de dryga metern.

                  För mer både bred och ingående info är det nog bäst att du surfar in på några vettiga sidor eller lånar en bok på biblioteket tror jag. Det är svårt alltid svårt att sammanfatta baskunskap. XD
                  "They seek him here, they seek him there... Those Frenchies seek him everywhere. "
                  ~25l vatten

                  Kommentar

                  • MTJ
                    • January 2010
                    • 85

                    #10
                    Om du vill veta allt så att säga så kolla runt lite internetz. Börja lite på http://www.majsorm.nu/, där fanns en del. Sök annars på Panterophis guttatus.

                    Sen tycker jag personligen att ormar och ödlor är fel typ av djur att gå in med inställningen att få dom handtama. De kräver rätt typ av omgivning precis som fiskar, även om de kanske inte blir lika strandsatta(hosthost) som fiskar blir, om man plockar ut dom. Försök att tänka terrariet som en kuvös, där du ställer in rätt temperatur och fuktighet.
                    Håller man på och pillar och tar ut ormen stör man detta och de kan bli rätt rejäla temperaturskillnader för ormen..

                    Kommentar

                    • Lineli
                      • February 2010
                      • 565

                      #11
                      Jag har haft Strumpebands snok och Majsorm och tycker Majsormen var den trevligaste!
                      Lugn och snäll De behöver värme och bra underlag så som tex bark annars finns risk att de får in sand i fjällen och då kan de bli inflamerade. De gillar att ta sig ett dopp så lite vatten är att rekomendera.
                      Jag kan även rekomendera att köpa en unge så du vet vad den har varit med om och du kan få den så tam du vill. Min Strumpebandssnok gillade att vara runt min handled som ett armband Majsormen däremot gillade att ligga utsträckt på vardagsrumsbordet

                      Kommentar

                      Arbetssätt...