Leopardgecko?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • GN96
    • January 2010
    • 26

    Leopardgecko?

    Hej

    Jag har tröttnat lite på fiskar nu o hade tänkt skaffa terrarium eftersom jag har alltid älskat ödlor Hade tänkt med leopardgeckos en hona o en hane.
    Men innan jag skaffar det skulle jag gärna vilja ha svar på dessa frågor, Tack i förväg.

    *Kommer honan o hanen para sig om dom är syskon?
    *Gömmer dom sig hela tiden eller kan man se dom krypa omkring ibland?
    *Kan man kela med dom?
    *Hur stort ska terrariet vara till två st? (tänkte köpa ett 100x50x40)

  • Christoffer_G
    • September 2009
    • 371

    #2
    dom är precis inga gosedjur:P..kan ha dom i handen och så men inte kela med dom:P..sen akn ja inte svara på mera

    Kommentar

    • DjTommy
      • October 2008
      • 321

      #3
      Av dina frågor att döma ska du nog läsa på lite mer om dom innan du går i köp-tankar!

      www.repti.net finns både forum, annonser & artiklar.
      54 liter BB
      96 liter Dagis
      375 liter Malawi

      Kommentar

      • GN96
        • January 2010
        • 26

        #4
        Alltså jag vet vad det innebär o ha en ödla.

        Kommentar

        • GN96
          • January 2010
          • 26

          #5
          Ursprungligen postat av Christoffer_G
          dom är precis inga gosedjur:P..kan ha dom i handen och så men inte kela med dom:P..sen akn ja inte svara på mera
          Hålla i handen räcker alldeles utmärkt. Kanske uttryckte det lite konstigt menar egentligen inte o kela så där då alltså bara hålla dom

          Kommentar

          • MTJ
            • January 2010
            • 85

            #6
            Ursprungligen postat av GN96
            Hej
            *Kommer honan o hanen para sig om dom är syskon?
            *Gömmer dom sig hela tiden eller kan man se dom krypa omkring ibland?
            *Kan man kela med dom?
            *Hur stort ska terrariet vara till två st? (tänkte köpa ett 100x50x40)

            *Japp dom kommer para sig, det är dock rätt enkelt att hitta någorlunda obesläktade ungar, så om du planerar att få lite små så satsa på att köpa från olika uppfödare.

            *Dom är ju nattlevande djur och föredrar att ligga gömda under dagtid. När du matar kommer dom säkert fram och äter.

            *Nej, du ska absolut inte kela med dom, vissa hävdar att deras leopardgeckos vill komma upp i handen osv osv osv, men de mår bäst i sitt terrarium, där temperatur och liknande är som det ska. Det är inga sociala djur och klarar sig bäst själva.

            *Dessa mått fungerar fint till två!

            Kommentar

            • GN96
              • January 2010
              • 26

              #7
              Ursprungligen postat av MTJ
              *Japp dom kommer para sig, det är dock rätt enkelt att hitta någorlunda obesläktade ungar, så om du planerar att få lite små så satsa på att köpa från olika uppfödare.

              *Dom är ju nattlevande djur och föredrar att ligga gömda under dagtid. När du matar kommer dom säkert fram och äter.

              *Nej, du ska absolut inte kela med dom, vissa hävdar att deras leopardgeckos vill komma upp i handen osv osv osv, men de mår bäst i sitt terrarium, där temperatur och liknande är som det ska. Det är inga sociala djur och klarar sig bäst själva.

              *Dessa mått fungerar fint till två!
              Ja jag fattar att man inte kelar med ödlor som en katt haha men jag menar alltså man kan väl hålla dom iblan o ha dom i sängen typ o låta dom gå fritt i hallen ibland 1 gång i veckan eller så? Det borde väl inte vara skadligt? O den kanske har kul också t.ex leka kurragömma med mig

              Kommentar

              • MTJ
                • January 2010
                • 85

                #8
                Nej nångång då och då kan du säkert ha ute dom. Men som du kanske har läst är reptiler växelvarma, alltså bestäms deras kroppstemperatur efter omgivningens temperatur. Om den då slits från kanske 30 grader till 20 grader eller va du nu har i rummet, så blir det en rejäl plötslig förändring för ödlan.

                Kommentar

                • GN96
                  • January 2010
                  • 26

                  #9
                  Oh ja det är en stor ändring så om jag inte missuppfattat dig så är det bäst att den kommer ut i ungefär lika hög värme som inne i terrariet?

                  Kommentar

                  • MTJ
                    • January 2010
                    • 85

                    #10
                    Bäst är om den får stanna i den temperatur den själv valt

                    Kommentar

                    • GN96
                      • January 2010
                      • 26

                      #11
                      Ursprungligen postat av MTJ
                      Bäst är om den får stanna i den temperatur den själv valt
                      Ja det blir nog bäst Ska tänka på detta

                      Kommentar

                      Arbetssätt...