undulater har tråkigt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • amoramir
    • December 2007
    • 212

    undulater har tråkigt

    jag har haft 2 undulater i några månader nu. fick de som present. de verker ha tråkigt nu. de är helt fria i rummet där de är minst 5 timmar om dagen, men de flyger inte mycket för att det finns ingenstans att flyga till kanske. undrar om man kan placera de i balkongen nu så att de för lite sol och luft?
  • NathalieBorgman
    • June 2008
    • 218

    #2
    På dagarna går det absolut att ha dom på ballkongen, men kom ihåg att fåglar är väldigt kännsliga för drag och kyla. Så regnar det och blåser är det inte lämligt att ha dom ute. För att sysselsätta dem kan du slänga maten på botten av buren så dom får leta på maten själv. Har du någon slags strö på botten är det bättre än tidningspapper. Hirskolvar älskar fåglar att sitta och picka med.
    Det finns även kokosnötter som är fyllda med frön och nån slags fett, kan också vara en bra sysselsättning. Men ge inte för offta eftersom fåglar är känsliga för fet mat!

    Kommentar

    • myslas
      • February 2008
      • 672

      #3
      Ska du ha dem på balkongen så se till att en del av buren finns i skugga annars är risken att de får värmeslag och dör. Sätt fast en handduk eller något över ena delen så går det bra.

      En bra grej annars är att sätta ihop ett litet klätterträd till dem. sätt en stor gren/rot i en spann och fyll den med sten så att biten sitter ordentligt. Sätt sedan ett gäng med olika leksaker och rep i trädet så brukar de kunna roa sig där en hel del, iaf när de är unga. Byt gärna ut leksakerna ibland så de får något nytt och spännande. Man kan använda de gamla leksakerna igen senare så tycker de att de är roliga igen.

      Se också till att de får varierad kost. Inte bara olika sorters frön. Det kan vara svårt att vänja dem vid olika sorters frukt men när de väl fått smak på det är det ofta en favorit. Gurka och äpple brukar vara en höjdare och mina gillar broccoli. Men ge dem absolut inte avocado, det är giftigt!

      Ta någon trädgren utifrån då och då också och släng in i buren, de brukar tycka om att dra loss bark och löv. Det kan bli rätt skitigt iofs. Det är också bra för näbbar och klor för de slits då så man slipper klippa dem själv. Mina fyraåriga fåglar har jag tex aldrig behövt klippa klorna på.

      Hoppas något av tipsen hjälper dig och dina flygfän. Lycka till!

      Kommentar

      Arbetssätt...