Mjällskabb??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • fredrik.mickelsson
    • July 2007
    • 48

    Mjällskabb??

    jag har nyligen sålt mina 2 undulater men köparen ringder bara ett par dagar senare och ville lämna tillbaka dem för hon sade att de hade Mjällskabb. Har nu setat och läst lite om denna sjukdom och som jag förstår det så är det katt,hund och kanin som drabbas av detta.
    Undrar om någon här är kunnig och vet om mina undulater kan vara smittade av det?
  • eriahl
    • April 2004
    • 5681

    #2
    Du kan ju kolla upp hur det verkligen ligger till med det av någon här. http://www.vetdet.net/ Annars låter det lite som: Varför köpte jag fåglar egentligen
    "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

    Kommentar

    • nfalkestav
      • July 2005
      • 58

      #3
      mjällskabb vet jag inte om de kan få, de mjällar ju naturligt rätt mycket, men som sagt, det 'är normalt. Däremot kan de få NÄBBskabb...

      Kommentar

      • fredrik.mickelsson
        • July 2007
        • 48

        #4
        ok för det jag har läst så står det inget om att fåglar kan ha den smittan, utan det bara är hundar och katter som har sånt. tanten måste ha kommit på det själv.

        Kommentar

        • hgs
          • December 2007
          • 147

          #5
          Hej! Har haft undulater i 30 år och även fött upp. Det finns definitivt ingenting som heter mjällskabb. Skabb är skabb och har aldrig hört att undulater kan drabbas av det, min litteratur säger heller inget om det. Det finns inte heller något som heter Näbbskabb som drabbar undualter, men väl Näbbsvamp som är en helt annan sak. Möjligtvis kan de ha löss som ju inte är helt ovanligt men enkelt att åtgärda. Kanske ruggar dom (byter fjädrar) då kan det klia och mjälla en aning. Be tanten lägga en vit duk över buren om natten så kan hon se om det finns små röda löss på den på morgonen.

          Kommentar

          • nfalkestav
            • July 2005
            • 58

            #6
            fot och näbbskabb heter det väl? Hornplåtarna på fötterna blir hårda och näbben blir torr och flagar?

            Kommentar

            • fredrik.mickelsson
              • July 2007
              • 48

              #7
              har vart och hämtat tillbaka fåglarna från tanten, jag ser då faan inge fel på fåglarna. Tycker inte de mjällar nånting heller. De ser hur pigga ut som helst.

              Kommentar

              Arbetssätt...