Ang. Nymfparakiter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Palettcikliden
    • December 2007
    • 22

    Ang. Nymfparakiter

    Hejsan allihopa! jag har hittat en bur som är 53x32x44 cm (LxBxH) går det att hålla två nymparakiter i den jag har funderat på att skaffa länge men har inte hittat någon ordentlig bur så om någon vet hur stor den måste vara eller vet någon bra internetbutik som har en bra lagom stor bur för under 1.000:- så säg gärna till... Jag har även planer på att om jag hittar en lämplig bur kommer jag att börja föda upp men så om ni har någon lämplig storlek på en häckningsbur skriv gärna det också....läs nedan för att se alla mina frågor ang. nymfparakiter
    1. Hur stor ska en lämplig bur för två vuxna nymfparakiter vara?
    2. Om man ska skaffa en nymfparakit hur gammal bör den vara vid köpet?
    3. Hur stor är en lämplig häckningsbur?
    4. Hur ser man skillnad på hona och hane av nymfparakiter?
  • Katharina
    • December 2006
    • 4045

    #2
    Hej,

    Jag kan inga mått men det känns litet.. Jag hade större bur när jag hade nymfar.... Det finns böcker att låna på bibblan och läsa.. Har du frågat på Zoonen också?! Finns det inga fågelsidor på nätet???
    Ha dé bäst... Tina

    Kommentar

    • Palettcikliden
      • December 2007
      • 22

      #3
      Ursprungligen postat av Katharina
      Hej,

      Jag kan inga mått men det känns litet.. Jag hade större bur när jag hade nymfar.... Det finns böcker att låna på bibblan och läsa.. Har du frågat på Zoonen också?! Finns det inga fågelsidor på nätet???
      har du någon aning om vilka mått det va på den buren?

      Kommentar

      • Katharina
        • December 2006
        • 4045

        #4
        Ursprungligen postat av Palettcikliden
        har du någon aning om vilka mått det va på den buren?
        Näää som sagt, jag minns inte.. Jag gillar undulater bättre.. nymfarna sålde jag vidare sen... Jag skulle gissa att den var 1x1,5 m eller nått sånt... Om du googlar på nymfparakiter då??? Får man inte upp någon info då.. Det är ju mycket fisk här... Du kanske får vänta lite tills någon nymf-människa får syn på tråden här..
        Ha dé bäst... Tina

        Kommentar

        • Palettcikliden
          • December 2007
          • 22

          #5
          Ursprungligen postat av Katharina
          Näää som sagt, jag minns inte.. Jag gillar undulater bättre.. nymfarna sålde jag vidare sen... Jag skulle gissa att den var 1x1,5 m eller nått sånt... Om du googlar på nymfparakiter då??? Får man inte upp någon info då.. Det är ju mycket fisk här... Du kanske får vänta lite tills någon nymf-människa får syn på tråden här..
          okej ska testa och googla håller på att registrerar mej på zoonen nu så hoppas nån där kanske kan hjälpa mej

          Kommentar

          • myslas
            • February 2008
            • 672

            #6
            Här har du en väldigt bra sida där det finns gott om bra info: http://hem.spray.se/nymfkakadua/hem.html. Hade väldigt bra nytta av den när jag ägde ett par nymfar. Den är inte uppdaterad på länge men all viktig info är korrekt.

            Buren du skrev om i första inlägget är alldeles för liten tyvärr. Du behöver en som är minst dubbelt så stor.

            Kommentar

            • Palettcikliden
              • December 2007
              • 22

              #7
              Ursprungligen postat av myslas
              Här har du en väldigt bra sida där det finns gott om bra info: http://hem.spray.se/nymfkakadua/hem.html. Hade väldigt bra nytta av den när jag ägde ett par nymfar. Den är inte uppdaterad på länge men all viktig info är korrekt.

              Buren du skrev om i första inlägget är alldeles för liten tyvärr. Du behöver en som är minst dubbelt så stor.
              Okej tack! ska kolla in den direkt! och en en gång tack för allt!

              Kommentar

              • nfalkestav
                • July 2005
                • 58

                #8
                finns även en sida som heter www.nymfkakadua.se, där de har ett forum med all möjlig kunskap, precis om här, fast för fåglar.

                Kommentar

                • Palettcikliden
                  • December 2007
                  • 22

                  #9
                  Ursprungligen postat av nfalkestav
                  finns även en sida som heter www.nymfkakadua.se, där de har ett forum med all möjlig kunskap, precis om här, fast för fåglar.
                  tack så mycket behöver all information jag kan få just nu

                  Kommentar

                  • nfalkestav
                    • July 2005
                    • 58

                    #10
                    som du kommer märka när du läser där är inte buren stor nog! Den SKALL vara MINST 120 bred x 80 djup (är inte helt säker på djupet men nästan)

                    Kommentar

                    • Palettcikliden
                      • December 2007
                      • 22

                      #11
                      Ursprungligen postat av nfalkestav
                      som du kommer märka när du läser där är inte buren stor nog! Den SKALL vara MINST 120 bred x 80 djup (är inte helt säker på djupet men nästan)
                      jepp vet det läste lite på www.djurmagazinet.se och hittade lite info buren ska vara ca. 120x70x80 cm LxBxH

                      Kommentar

                      • nfalkestav
                        • July 2005
                        • 58

                        #12
                        det låter vettigt, men kolla med de på nymfkakadua.net först, de har måtten i huvudet!

                        Kommentar

                        • Palettcikliden
                          • December 2007
                          • 22

                          #13
                          Ursprungligen postat av nfalkestav
                          det låter vettigt, men kolla med de på nymfkakadua.net först, de har måtten i huvudet!
                          okej det ska jag göra ska régistrera mej!

                          Kommentar

                          • mijo
                            • May 2008
                            • 69

                            #14
                            Jag byggde en bur själv av IKEAS "ivar" den har inte måtten som beskrivs här men dock 120*50*80 cm. köpte nät hos en bygghandel och klädde "väggarna med den. detta blev mycket bra.
                            på en normalfärgad nymf är den oranga kindfläcken mycket större och starka i färgen än hos honan.

                            Kommentar

                            • nfalkestav
                              • July 2005
                              • 58

                              #15
                              Ursprungligen postat av mijo
                              Jag byggde en bur själv av IKEAS "ivar" den har inte måtten som beskrivs här men dock 120*50*80 cm. köpte nät hos en bygghandel och klädde "väggarna med den. detta blev mycket bra.
                              på en normalfärgad nymf är den oranga kindfläcken mycket större och starka i färgen än hos honan.
                              Vet itne på vilket håll du satt den buren, men det som bla är viktigt att komma i hår är att måttet 120 cm skall vara längden ( dvs INTE höjden) på buren. Detta för att fåglarna inte använder höjden på samma sätt som längden. Är även litet tveksam till att övriga mått är lagliga.
                              Detta är numera inte bara en rekomendation utan en LAG som skall följas.
                              En annan viktigt grej att komma i håg är att nätet på buren bör vara varmgalvaniserat eller allra helst i rostfritt stål, så att fågeln inte blir metallförgiftad, vilket är en vanlig "sjukdom" hos fåglar (zink förgiftning.)
                              Man bör oxå tänka på att ingen fågel mår bra av att bo utan en artfrände så de behöver en kompis. Vet itne om detta är en sk. tvingande lag, men det är definitivt en rekomendation i djurskyddslagen.
                              Min bure är 150x 90 x 150 (bredxdjurxhöjd) och jag byggde den genom att ta en plywoodplatta i botten, fyra "relgar" samt en plywoodplatta som tak. Den vara ganska enkel att bygga. Fler ideér och även kontakt uppgifter til folk som kan bygga bur år en finns på Nymfkakadua-forumet

                              Kommentar

                              Arbetssätt...