Hjälp med tamduva!!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Guest

    #16
    Helt OT, men nu vill jag berätta om "min" tamduva!

    Hittade en sen kväll en duva fastklamrad på det lilla fönsterblecket utanför mitt fönster på 3:e våningen när jag var boendes i Malmö.
    Lyckades efter en våghalsig manöver få tag på den och placerade den i en kartong. Den såg enligt mig frisk ut, men väldigt "nere".

    Dagen efter när jag vaknade var duvan borta från kartongen, allt bröd jag lagt i en skål var borta. Hittade duvan på en lampa, till synes mycket välmående. Det var då jag även såg alla märkringar den hade på bägge fötterna.

    Efter mååånga tfn samtal blir jag till slut uppringd av duvans ägare som bodde i Danmark. Detta var en tävlingsduva som var ute på sin första tur!
    Alla pusselbitar föll på plats, för visst var duvan heltam allt!
    Förmodligen hade duvan blivet desorienterad av utmattning och valt ett ljust fönsterbleck att vila på.

    Nåja, jag fick instruktioner och släppte duvan fri, kände mig givetvis mycket dum, men, men...

    Ett par dagar senare damp det ner ett tack-kort från Danmark.
    Då slutade jag mig känna mig dum och begrep att jag trots allt hade gjort något bra.

    Kommentar

    • Schumi
      • April 2007
      • 298

      #17
      Hoppas du berättar vad som du beslutar göra med duvan.
      Formel 1 är livet

      Kommentar

      • Katharina
        • December 2006
        • 4045

        #18
        Jag släppte ut duvan som han instruerade mig att göra på svenska duvförbundet. Han sa att de flyger ju hem och att kompisen förmodligen satt och ropade här i skogen bakom huset, för duvan i kartongen svarade på lockropen.

        Den var helt pigg och frisk, satt en stund på bron och flög sedan iväg. Vi har sökt i omgivningarna och inte sett till dem så de flög nog vidare.

        Jag har inte hjärta att fånga in fågeln och sedan döda den och kärestan sitter i träden och ropar.. Nu har de kanske en chans att hitta hem Men som sagt, någon uppfödare fanns inte i närheten iaf så frågan är om någon släppt ut dem..
        Ha dé bäst... Tina

        Kommentar

        • eriahl
          • April 2004
          • 5681

          #19
          Med tanke på danmarksduvan en off topic till. Tog loss en skrattmås som trasslat in sig i linor över en damm. Kollade vingarna som var ok men den var såklart utmattad. Satte den i kartong ett tag och när jag tittade till den igen passade jag på att trycka i den ett par fiskar. Fick sitta ett tag till. Riktigt ok nästa koll och släpper den. Måsen flyger iväg och tackar genom att samtidigt dra iväg en skit i knäet på mig. Väldigt tacksamt fågelskrälle.
          "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

          Kommentar

          • Shepard

            • March 2003
            • 13992

            #20
            Om det är t.ex brevduvor (tama klippduvor) flyger de väl hem till sitt duvslag, men är det en helt annan art, som är offer för nå´n tradition (bröllop, förmodligen utländska, som nämndes innan) och som inte förekommer i Sverige, så dör den nog. Vet inte om det kanske är vita klippduvor som används, eller en annan art?

            Hur som helst, är det en annan art, van vid varmare klimat, så dör den nog, liksom de flesta undulater och nymfparakiter som råkar komma ut.

            Apropå fågelskit, nå´n jäkel har spraymålat vänster bakdörr och sidoruta på min bil.
            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
            Min profil
            Mitt galleri

            Kommentar

            • Olfi
              • January 2007
              • 174

              #21
              Du gjorde helt rätt som släppte ut den! Om det var en vild duva så skulle den ha blivit olycklig av att sitta ensam i en liten bur, fattar inte hur en del här ens tänkte tanken??

              Det är möjligt att det bara var en vanlig "stadsduva", eftersom de inte längre är en ren art, med inblandningar från alla möjliga framavlade varianter, därav den vita färgen. Och om den dessutom faktiskt tillhör någon annan så var det ju självklart att låta den flyga hem igen, för det ska den typen av duvor i vanliga fall göra. Och som den vanliga typen av "stadsduvor" så överlever den bra i det fria, om den är vild dvs. Vi vet ju alla hur mycket duvor det brukar finnas i städer...

              Duvor är trevliga fåglar att ha i hemmet, men som det egentligen är med alla andra fåglar så anser i alla fall jag att de inte bör sitta i en bur, nej en stor voljär utomhus om sommaren, och så stort som möjligt inomhus om vintern, i södra Sverige funkar det utomhus hela året om de har tillgång till bra skydd.
              Senast redigerad av Olfi; 28 April 2008, 17:55.

              Kommentar

              • eriahl
                • April 2004
                • 5681

                #22
                Vilda djur måste man väl ha tillstånd för att ta hand om skadade eller hålla överhuvudtaget?
                "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                Kommentar

                Arbetssätt...