Är hon för gammal?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Aquario
    • October 2007
    • 670

    Är hon för gammal?

    Hejsan! Jag har en undulat hona på drygis 8 år och hon har aldrig fått någon kull. Nu undrar jag om det fortfarande går att få ungar efter henne och om det är rätt mot henne. För det sägs ju att en undulathona ska få uppfostra minst en egen kull ungar men är min hona för gammal?

    PS. Jag har inte märkt några åldersförändringar förutom att hon är liite lugnare. DS
    112L växt/sällskapsakvarium
  • Malinitzi
    • December 2006
    • 2088

    #2
    Kan vara en risk...

    Ursprungligen postat av Aquario
    Hejsan! Jag har en undulat hona på drygis 8 år och hon har aldrig fått någon kull. Nu undrar jag om det fortfarande går att få ungar efter henne och om det är rätt mot henne. För det sägs ju att en undulathona ska få uppfostra minst en egen kull ungar men är min hona för gammal?

    PS. Jag har inte märkt några åldersförändringar förutom att hon är liite lugnare. DS
    ...att hon inte har någon ägglossning längre! 8 år är en hög ålder på en undulat, men testa kan du ju, det händer ju bara att det inget blir!

    Kommentar

    • ize
      • May 2004
      • 612

      #3
      Ska få och ska få.. varför är det ett måste? Om hon har hunnit bli 8 år så har hon ju uppenbarligen klarat sig alldeles utmärkt utan ungar?

      Att bilda ägg och dra upp ett antal ungar (om det nu blir några ägg öht) kostar massor av energi för en fågel, oavsett ålder. Ju äldre en fågel blir desto större risk är det att något går snett, äggen kan t ex fastna när äggledaren/kloaken inte längre är så töjbar som hos en ung fågel. Risken finns också att hon helt enkelt inte orkar sköta ungarna som hon ska och då är det du som måste ta hand om dem.

      Jag hade givit min fågel en schysst pensionering och skaffat en yngre hona om jag hade velat avla. Just my two cents..
      Trygg nog att acceptera det jag inte kan förändra, styrka att förändra det jag kan, och förståndet att inse skillnaden.

      Amor vincit omnia

      Kommentar

      • lenis3
        • June 2004
        • 2254

        #4
        hej.. njaa jag tycker nog inte du ska låta pippin häcka.. tycker 8 år är för gammalt. en häckning tär på krafterna och eftersom din pippi är så gammal kanske det kan bli dödsstöten.. inte för att jag vill verka negativ eller så

        har själv en undulathona och en undulatkille, de är 3-4 år och jag planerar att sätta in holk nu i vår. de la ägg för ett halvår sen men tyvärr var äggen obefruktade:/


        är pippin ensam? kanske kan du skaffa en kompis åt henne utan att det behöver bli häcking. Inga fåglar ska leva ensamma enligt mig, hur tam din fågel än är kan en människa ALDRIG ersätta en artfrände.
        Min zoon
        Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

        Kommentar

        • Aquario
          • October 2007
          • 670

          #5
          Okej, tack för svaren. Jag tar hennes bästa före allt annat så jag ville mest veta om det fanns chans till en junior upplaga av henne så att säga(hon är en underbar fågel). Jag testade med en yngre hona som sällskap till henne och hon blev lite som en surrogatmamma så hon har väl fått uppleva lite modersakp s a s. Tyvär dog hon, inte pga min äldsta hona men,men. Hon har ju gått med vår gammla hane och dem försökte ett flertal gånger men det blev inge(mysterium) Jag funderar på att skaffa henne en kompis, den här gången en hane. Men om jag skulle ha en till bur med ett yngre par(den jag har nur är egentligen några cm för smal) skulle det bli trångt i mitt rum ^^
          112L växt/sällskapsakvarium

          Kommentar

          • lenis3
            • June 2004
            • 2254

            #6
            bygg en voljär mina 2 sötnosar sitter i en stor bur som är ca 2 m hög och 1 m bred.
            Min zoon
            Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

            Kommentar

            • Aquario
              • October 2007
              • 670

              #7
              Hehe, jag skulle om jag hade plats, men päronen har bestämt att jag måste ha alla mina djur i mitt rum. Om man kliar dem under hakan kanske man får ha en större bur i köket.
              112L växt/sällskapsakvarium

              Kommentar

              • Aquario
                • October 2007
                • 670

                #8
                Men jag kom på att hon egentligen kan vara 6/7 år , men det är ju inte mycket bättre heller
                112L växt/sällskapsakvarium

                Kommentar

                • surinam
                  • September 2007
                  • 673

                  #9
                  8 år är väl ingen ålder på en papegoja heller?
                  Skaffa henne några kompisar så får hon det kanske roligare
                  1 st malkar
                  1 st gulpannad amasonpapegoja (surinam)

                  Kommentar

                  • Aquario
                    • October 2007
                    • 670

                    #10
                    Undulater kan bli över tio så,
                    Problemet är att vi i familjen inte haft sådan tur med undulater så hon blir den sista, och nu är hon ju helt ensam. Men visst klarar hon sig fint ändå, hon e´ väldigt kreativ
                    112L växt/sällskapsakvarium

                    Kommentar

                    • Julietta
                      • October 2007
                      • 101

                      #11
                      För inte alls så länge sedan kunde man räkna med att en undulat blev mellan 8-12 år (såvida den inte dog en onaturlig död). Tyvärr har undulater blivit så framavlade att man inte ska ränka med mer är 5-6 år. Det har även blivit allt mer vanligt med cancer hos burundulater. En annan väldigt vanlig dödsorsak är fetma. I det fria gör de av med mycket mer energi och äter blandad föda, främst eucalyptusblad. vanliga fågelfrö och honungstänger är ingen nyttig kost, utan pellets och grönsaker mm är att föredra. För att komma till sak så menar jag att 8 år är en hög ålder och det kan medföra problem vid ev häckning.

                      Ska du ha yngre undulater och vill ha undulatbebisar så se först till att du har en av varje kön. Alla hanar har inte blå vaxhud, utan det beror på färgteckning mm (albino, lutino, etc) Sedan behövs en holk och slutligen behövs rätt relation mellan fåglarna. Undulater är kräsnare än man kan tro

                      Lycka till!

                      PS.. Undulathonor behöver inte uppfostra minst en kull..De kan må hur bra som helst ändå

                      Kommentar

                      • lenis3
                        • June 2004
                        • 2254

                        #12
                        10 år är sällsynt, och en veterinär sa till mig att undualter bara brukar bli 3-4 år.
                        Min zoon
                        Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

                        Kommentar

                        • Aquario
                          • October 2007
                          • 670

                          #13
                          Vad jag menar är att i början hade hon lite beigerosa vaxhud, men nu är den vit. Så om det är en hona vil lhon ju ändå inte häcka. Tänker inte förstöra henne eller något. E´ inte så desperat efter att få undulatungar. Hon hade en undlatkompis tidigare, en hane då, som hon växte upp med tyv. e han död nu så. Hehe, det jag menade med att dem "bör" få minst en kull är från en bok. Får leta upp boken så kan jag berätta mer exakt vad det betydde.
                          Men;
                          Vad jag lagt märke till så blir dem flesta undulater i bla Sverige kanske bara runt 7-8år, men i andra länder där dem inte avlats lika hårt kan dem "fortfarande" bli över 10. Men mycket beror också på hur väl man tar hand om sin fågel. Men även det är det nog lite si och så med. T.ex så har min undulat aldrig fått flyga fritt utanför buren(hon är inte handtam, hehe ^^) men ändå har hon lyckats hålla sig i form, däremot ska man inte, vänder mig till alla nyblivna undulat ägare i publiken >x), låta dem sitta inne hela tiden. Min undis är grön, och på dem ska man ju se rätt så tydligt. Det är bara ett av ex. men lyssna på Julietta alla om skötseln iaf, enda ålderdomstecknet är att hon får som lite vitt på skallen då och då, försvinner med regelbunden dushning, så detta talar ju för att jag inte ska försöka få henne att häcka. Om man så kan säga
                          112L växt/sällskapsakvarium

                          Kommentar

                          Arbetssätt...