varför gör han så?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Janina
    • November 2007
    • 142

    varför gör han så?

    Hej jag har en svarthuvad vitbuks papegoja som är 3 år och mycket busig, han är väldigt fin och mår bra.... varje gång jag hänger upp hans fröskål så biter han på den tills den faller ner och skvätter ner hela golvet... något tips på varför han gör så och HUR jag kan förhindra det?
  • Sara1111
    • April 2007
    • 202

    #2
    Har bara haft undulater men även dom hittar på underliga saker. En hämtade t ex alltid frön och hängde sen uppochner i taket och åt. Skulle tro att din papegoja helt enkelt tycker det är kul att "sprätta" frön. Går det att sätta fast matskålen på nåt sätt eller testa en annan sort som går att sätta fast. Annars får du nog mata i en skål på golvet i buren istället. Vad händer när fröna är på golvet? Äter han då? Många fåglar (undulater tex) tycker om att gå och picka lite.
    Den som simmar mot strömmen, simmar ändå i den.

    Kommentar

    • Janina
      • November 2007
      • 142

      #3
      han skvätter ut allt på golvet utanför buren så det blir bara att hämta damsugarn
      jag tror att han vill ha uppmärksamhet, kan det stämma?

      Kommentar

      • EvaLeva
        • September 2007
        • 189

        #4
        hej
        det är nog inte helt fel tanke, att han vill ha uppmärksamhet.
        Alla pappegojor är oerhört sociala, vill vara med och får leka ,uppmärksamhet och få kärlek.
        Är han handtam? kan du ha han utanför buren?
        Har han leksaker som underhåller han ?
        understimulans brukar ofta vara orsak till många underliga beteenden.
        HAr du lärt dig vad han menar när han skriker osv.
        Har en sångparakit som gäst hos mig ett tag medans matte skaffar bostad.
        Han skriker när tex maten är slut eller vattnet är slut.
        Eller om han vill dusha
        Ibland vill han bara att man pratar lite med han eller träna sitta finger.
        Det är sånt här som är extra kul med just papegojer och även andra djur att luska ut vad dom vill med ett visst beteende =)

        Ganska fashinerande att kunna komma fram till ett sätt att komunisera med sina djur =)

        ett tips om han är blyg... se honom inte direkt i ögonen det är ett hårt sätt att se på en annan , bättre att fästa blicken på tex vingen eller stjärten.

        Hoppas du kommer på vad han kan mena med det där att kasta ut maten, kanske har han humor och bara vill se dig städa, eller så gillar han kanske damsugarn=)

        lycka till emd att klura ut vad han vill/menar

        rva

        Kommentar

        • Janina
          • November 2007
          • 142

          #5
          Ursprungligen postat av EvaLeva
          hej
          det är nog inte helt fel tanke, att han vill ha uppmärksamhet.
          Alla pappegojor är oerhört sociala, vill vara med och får leka ,uppmärksamhet och få kärlek.
          Är han handtam? kan du ha han utanför buren?
          Har han leksaker som underhåller han ?
          understimulans brukar ofta vara orsak till många underliga beteenden.
          HAr du lärt dig vad han menar när han skriker osv.
          Har en sångparakit som gäst hos mig ett tag medans matte skaffar bostad.
          Han skriker när tex maten är slut eller vattnet är slut.
          Eller om han vill dusha
          Ibland vill han bara att man pratar lite med han eller träna sitta finger.
          Det är sånt här som är extra kul med just papegojer och även andra djur att luska ut vad dom vill med ett visst beteende =)

          Ganska fashinerande att kunna komma fram till ett sätt att komunisera med sina djur =)

          ett tips om han är blyg... se honom inte direkt i ögonen det är ett hårt sätt att se på en annan , bättre att fästa blicken på tex vingen eller stjärten.

          Hoppas du kommer på vad han kan mena med det där att kasta ut maten, kanske har han humor och bara vill se dig städa, eller så gillar han kanske damsugarn=)

          lycka till emd att klura ut vad han vill/menar

          rva
          han är helt tam, handmatad och bortskämd morsgris dessutom..
          han har fullt med leksaker, sittpinnar och grenar...

          Kommentar

          • Inka
            • July 2005
            • 1233

            #6
            Har haft undulater, praktrosellor, nymfparakiter och dvärgpapegojor. Flera av mina fåglar har tyckt att det varit kul att sprätta frön. En del genom att plocka loss matskålarna och någon genom att stoppa ner hela huvudet i matskålen och sprätta runt. De har aldrig varit ensamfåglar, eftersom alla dessa arter är flockfåglar så har jag alltid haft minst två, så det har inte berott på att de känt sig ensamma. De har haft stora burar med mycket grenar och grejer att gnaga på och även fått flyga fritt.
            Däremot är de ju intelligenta och påhittiga och tycker om att leka.
            Så det kan ju både vara att din fågel tycker att det är kul eller att han vill ha uppmärksamhet. Han hade alltså ingen partner? Ensamma fåglar har ju större behov av aktivering då en människa aldrig kan vara en tillräcklig partner... du vet, äta med, sova med och vara med dygnet runt...
            Det enda är väl att fixa en matskål som sitter fast eller sätta maten på golvet, som skrevs tidigare. Beteendet är nog svårt att förhindra annars.
            Tre akvarium, 350 l och 2x240 l, fyra huskatter, attan så många fåglar och två belgisk vallhund/groenendael

            www.kvitter.n.nu

            Kommentar

            • Akvaristerna Far & Dotter
              • November 2007
              • 2

              #7
              Mina undulater gör exakt likadant. Det är inget speciellt. Jag tror att han gör det bara för att få uppmärksamhet av dig. Kanske han tycker om att du stökar omkring i buren, då han får sällskap av dig.

              Kommentar

              • EvaLeva
                • September 2007
                • 189

                #8
                jag tror han driver med dig fåglar har humor =)

                /eva

                Kommentar

                • lenis3
                  • June 2004
                  • 2254

                  #9
                  min undulat rycker i vattenskålen så att vattnet åker ut..sen dricker hon vattnet från utanpå skålen istället för att dricka UR den när hon rycker extra mycket brukar hon vilja bada.

                  jag tror han "jävlas" bara
                  Min zoon
                  Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

                  Kommentar

                  • M_monika
                    • September 2007
                    • 7

                    #10
                    Jag har också haft undulater i många år, och har förstått att det roligaste som finns är att få olika saker att ramla ner och liknande. De har olika hyss för sig i perioder. Emellanåt har de varit helt galna i att krypa in i skåp, kan t o m öppna vissa skåpluckor ibland. Och förutom att de ibland vill lägga ägg och gosa till det, så är det jättekul att putta ut saker. Om man t ex lyckas få ut ett halvliters decilitermått så det faller ner på den rostfria diskbänken under låter det mycket. Det är kul. Ofta är det en som är modigast, och så sitter de andra och tittar på. (Har haft mellan 5-10 st) Riktigt jobbigt var det en period då en av honorna började, och en del andra hängde på, att sprätta ut jord ur alla blomkrukor i lägenheten. Jag trodde jag skull bli galen! Men roligt hade de. Men som tur var tröttnade de efter en tid. Nu är det annat som gäller. Medelåldern har blivit lite högre, så de ha lugnat ner sig också. Men som en del andra svarat, dels tror jag din fågel kan tycka det är roligt i sig, inkl att se dig reagera, men det är klart det kan vara tecken på något annat också, som t ex uttryck för att det är lite trist och ensamt ibland trots allt.. Men å andra sidan är det ju sunt att han aktiverar sig lite då, eller hur?

                    Kommentar

                    • lenis3
                      • June 2004
                      • 2254

                      #11
                      hahahha vad roligt att läsa M_monika! kan tänka mig att det var surt att se de sprätta jord ur alla blomkrukor
                      Jag har "bara" två undulater, de är mellan 3 och 4 år och de är tyvärr inte särskilt tama eller busiga
                      Min zoon
                      Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

                      Kommentar

                      • Inka
                        • July 2005
                        • 1233

                        #12
                        Bara att lägga huvudet på sned och glo när man ruggar och dunen ramlar är ju roligt tydligen.
                        Överhuvudaget så är det ju så att allt som faller är skoj. Å det är ingen slump att man säljer pinglande saker åt fåglar, för de LÅTER och GLÄNSER!
                        Riva bitar från krukväxter är ju sinnessjukt kul också, för att inte tala om att slänga bitar av frukt runt halva rummet efter att man knaprat på dem en stund.
                        Tre akvarium, 350 l och 2x240 l, fyra huskatter, attan så många fåglar och två belgisk vallhund/groenendael

                        www.kvitter.n.nu

                        Kommentar

                        Arbetssätt...