Skrattduva

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • AnnikaW
    • August 2003
    • 343

    Skrattduva

    Hej!

    Jag har blivit lite intresserad av att ha fåglar igen. Jag hade zebrafinkar för många år sen.

    Jag har läst på lite om olika fåglar och hittat en som låter intressant, nämligen skrattduva.

    Är det någon som haft sådana eller kanske någon annan duva, typ diamantduva som vill berätta om sina upplevelser av dessa?

    Tacksam för svar, Annika
  • Jessi77
    • July 2006
    • 157

    #2
    Hejsan!
    Har inte haft själv men en kompis hade. Dem ska helst vara 2, blir enormt handtama. Riktigt mysig fågel som ibland låter som den skrattar. Kan varmt rekommendera den!
    Något annat du undrar ska jag försöka svara.

    Kommentar

    • AnnikaW
      • August 2003
      • 343

      #3
      Tack för ditt svar!
      Verkar vara ovanlig att ha som burfågel. Jag har "googlat" en del och fått rätt mycket information från folk som har den både som burfågel eller ute tillsammans med höns.
      Det är just att de blir så handtama som lockar mig.

      Det verkar nästan som om någon har haft dem friflygande utomhus. Vad tror du om det? Kan det vara sant? (Jag tycker det låter som ett drömläge, att ha sina fåglar nästan på samma sätt som en utekatt. :-) )
      Hur hade din kompis sina? Ute, inne, i bur eller fria i rummet ibland.....?

      Annika

      Kommentar

      • Jessi77
        • July 2006
        • 157

        #4
        Hon hade dem i en stor bur, men de var oftast ut.
        Att ha dem helt fritt utomhus låter lite riskabelt, men en voljär går säkert jättebra.

        Kommentar

        • Mamma Mia
          • December 2004
          • 2504

          #5
          Vi har haft skrattduvor i flera omgångar, det är underbara fåglar MEN! Man måste tänka sig för! Ensam duva KRÄVER sitt mänskliga umgänge i mängd. Ett par duvor (hona + hane) = superstressad hona, efter ett tag. Bäst är två honor, men de kan bli sura på varann och så blir det stress igen Jag vet en kvinna som hade en hel flock honor med en hane, det var tydligen idealet, de bodde i en stor voljär. Men då blir de fler och fler... hon var översvämmad av duvor till slut. Vi hade dem friflygande inomhus, men med maten och vattnet inne i buren, för att kunna stänga in dem vid behov. Vi satte upp lagom tjocka grenar uppe vid taket (riktigt snyggt faktiskt) med en heltäcknings-mattstump under. Sen var det bara att dammsuga av mattan från de torra lortarna, de bajsar där de sitter! De vill ha grönt att picka på, vi gav dem krasse och hade alltid en ampellilja stående - den var poppis Mycket känsliga för drag och kyla, det är en sydlig fågel. De gillar att bada i en grund skål, och att sola vingarna på balkongen på sommaren
          Lycka till!
          Always look at the bright side of life

          Kommentar

          Arbetssätt...